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우리나라 靷皮纖維織物에 관한 文獻的 硏究

Title
우리나라 靷皮纖維織物에 관한 文獻的 硏究
Other Titles
Study on Bast Fabrics in Korea : based principally on Korea-sa
Authors
李淳美
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
우리나라인피섬유섬유직물고려사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
舊石器時代의 遺蹟에서 靭皮纖維가 出土됨으로 미루어 人類는 오래前부터 이를 衣服材料로서 使用하여 왔음을 推測할 수 있으나, 靭皮纖維가 實際 織物로 製織된 것은 新石器文明發祥 以後부터라는 것을 靭皮纖維織物遣物을 通하여 알 수 있다. 具體的으로 보면 가장 普編的인 靭皮纖維로서는 亞麻·苧麻·大麻를 들 수 있는바 亞麻는 나일江 流域에서, 苧麻와 大麻는 東아시아 地域에서 裁培·使用되었었다. 그리고 靭皮纖維織物은 스위스 湖畔民族의 遺蹟, 이집트의 화이유므遣蹟, 中國 河南省 민지현 仰韶村 等地에서 直接 遺物이 出土되거나 때로는 間接的으로 그 時代의 土器表面에 이의 使用을 證明하는 痕蹟을 볼 수 있다. 우리나라의 경우 靭皮纖維織物에 關한 記錄이 文獻上 나타나는 것은 部族國家時代부터이다. 즉 三國志 魏志 東夷傳을 비롯한 中國의 古文獻에는 部族國家時代에 이미 麻가 裁培되었고 또 이를 織物로 製織하여 衣服材料로 使用하였다는 記錄이 나타나고 있다. 三國時代에 들어와서는 靭皮纖維織物이 짜임새의 精祖에 의해 種類가 區分되게 되었는바 특히 細布는 中國에 貢物로 보내졌다는 事實이 文獻에 나타나는데 이는 이 時代에 靭皮纖維織物製織技術이 發達했었음을 말해주는 것이다. 統一新羅時代에는 靭皮纖維織物의 名稱이 冬樣해져 苧·葛 等의 名稱이 登場하고 있으며 織組技術이 더욱 發達하여 三十升紵杉段이 中國에 貢物로 보내졌다고 한다. 高麗時代는 靭皮纖維織物發達上 最絶頂期를 이룬다. 이 時代의 靭皮纖維織物에 關한 文獻으로서는 高麗史 以外에 三國史記, 三國遺事, 高麗圖經, 기타 中國의 古文獻이 있으나 그 正確性이나 資料의 豊富性에 있어서는 高麗史를 最高의 資料로 꼽을 수 있다. 高麗時代에는 靭皮纖維織物에 關한 名稱이 細分되어 나타나는바, 麻의 경우는 麻, 麻布, 黑麻布, 細麻布, 細中麻布 等으로, 苧의 경우는 苧, 苧麻, 苧麻布, 紵麻布, 紵, 紵麻, 白紵, 白紵布, 廣紵, 細苧布, 細紵布, 紋苧布, 織紋苧布, 紗紵布 等으로 나뉘며, 그밖에 布織物은 細布와 추포, 小平布, 中平布와 廣平布, 廣布, 官布와 民布, 五·七綜布 等으로 多樣한 名稱을 갖고 있다. 이들 布에 붙여진 名稱은 織物組織의 精粗, 纖維의 種類, 織物의 用途 等에 따라 달리 使用되어 以上과같이 名稱이 多樣하게 되었다. 特히 高麗時代에 와서는 紋苧布·細紵布·紗紵布 等과 같은 優秀한 織物이 製織됨으로써 이 時代의 織組技術이 高度로 發達하여 中國에 결코 뒤지지 않을 뿐아니라 오히려 中國보다도 優秀했음을 알 수 있다. 靭皮織維織物은 以上에서 살펴본 바에 의하면 주로 衣服材料로 使用되었으나 그밖에도 稅貢·貸幣·物物交換의 對象으로서도 使用됨으로써 經濟的 流通手段으로서도 重要한 意義를 가졌다. 古代部族國家時代로부터 高麗時代까지의 文獻을 通해 본 結果에 의하면 , 우리나라에 있어서 靭皮纖維織物 特히 苧·麻纖維織物은 가장 널리 使用된 織物이었으며 그 製織技術은 發展을 거듭하여 纖細하고 端雅한 우리나라 特有의 織物文化를 形成하였으며 나아가 이는 우리나라 織物製織의 한 特徵을 形成함으로써 오늘날까지 이어져 내려오고 있다. 한편 以上에서 살펴 본 우리나라의 優秀한 靭皮纖維織物文化는 中國을 비롯한 周邊國家들에 널리 알려지거나 또는 直接 影響을 주었는바 日本의 경우에 있어서는 日本에 남아 있는 文獻이나 靭皮織維 織物名稱의 우리나라와의 類似性을 통해 볼 때 우리나라가 日本에 미친 影響은 매우 컸었음을 짐작할 수 있다.;It has been long since the human has used the bast fibers as the materials of clothes in some form or other. It goes back to the Palaeolithic age. But the remains about bast fibers show us that it has been since the Neolithic age that the human as woven the bast fiber into textile, namely bast fabric and the latter has been made into clothes. We can enumerate, linen, ramie and hemp as the most used and best well known bast fibers. To speak in detail, the first has been known to be cultivated and used as the materials of clothes over the Nile valley from the early stone age. The second and the third were cultivated and used in East Asia from the old stone age. In the case of bast fabrics the remains of them could be found in the remains of the Swiss Lake Dweller and those of Fyume of Egypt. In Korea, Sam-Kuk-Ji-Wi-Ji-Tong-I-Jeon and thee other literatures of ancient China on history give us the information that the bast fibers are also cultivated and made into textiles from the ancient times. In this study, the writer attempted to study the origination and development of the bast fabric culture in ancient Korea making use of literatures of ancient Korea and ancient. China, especially Korea-Sa. The writer can arrive at the conclusions as follow. 1. In Korea, the bast fibers are woven into textiles and used as the materials of clothes before the time of Three Kingdoms, to speake correctly from the times of tribe nations. And the bast fibers developed in finess and became more various in kinds in the times of Three Kingdoms and the United Silla. 2. The bast fabric culture flourished and reached the summit of prosperity in Korea Dynasty . We can enumerate Sam-Kuk-Sa-Gi, Sam-Kuk-You-Sa, Korea-Do-Kyung을, Korea-Sa, as the literatures that contain the records concerning the base fiber and bast fabrics of Korea Dynasty. Among them Korea-Sa is the most well known literature because of the quantity and correctness of its contents. So many kinds of bast fabrics are woven. They are given names according to the kinds of bast fibers used, the degree of finess and the object of use. Among bast fibers, hemp and ramie are most used in Korea Dynasty. The textiles of hemp, the basic Korean name of which is Ma or Ma-Po, are divided into various kinds by the standards mentioned above. We can enumerate Heu-Ma-Po (black), Se-Ma-Po (fine), Se-Jung-Ma-Po (more fine). In the case of the textiles of ramie, the basic Korean name of which is Jeo, Jeo-Ma, or Jeo-Ma-Po, are divided into Back-Jeo-Po (white), Se-Jeo-Po (fine), Hwang-Jeo-Po (yellow), Hong-Jeo-Po (red), Gwang-Geo-Po (wide), Moon-Jeo-Po (with designs) and Sa-Geo-Po (very fine). Se-Po, Moon-Jeo-Po and Sa-Geo-Po indicate the fact that the bast fabric culture arrived at high level. 3. As the basic fabrics developed, they are also used as the object of tribute, exchange-barter and currency besides as materials of textiles. So they came to obtain the value of economic circulating means. 4. The bast fabric has developed so highly that it obtains a important part of the Korean textile culture. The excellent bast fabric culture of Ancient Korea flowed into the neighboring countries, namely, China and Japan, and it exercised important effect upon those of these countries. Especially the likeness of the name of bast fabric between Korea and Japan shows us how much the bast fabric culture of Korea affected that of Japan.
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