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프랜차이징 산업에 있어서 유통경로갈등 및 문제점에 관한 연구

Title
프랜차이징 산업에 있어서 유통경로갈등 및 문제점에 관한 연구
Other Titles
(An) Empirical Study on Channel Conflict in Franchising Industry : In Special Reference to the Vertical Channel Conflict of Interaction between Franchisor and Franchisee
Authors
박은전
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
프랜차이즈 시스템유통경로패스트후드프랜차이징
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 유통에 있어서의 새로운 개념의 마아케팅 시스템으로써 활발한 성장을 하고 있는 프렌차이즈 시스템은 다른 수직적 마아케팅 시스템이 갖는 구성원간의 상호의존 관계 및 경로환경에서 생길 수 있는 이익 충돌 및 여러 갈등 문제들이 유발되어지고 있다. 특히 프렌차이즈 시스템 유통 구조상 그 구성원이 되는 본사(franchisor)와 가맹점(franchisee)간의 관계에 있어서 서로 대등한 관계는 거의 불가능하고 일반적으로 본사가 가맹점보다 월등한 위치에 있어 이와 같은 불평등한 환경하에서 갈등이 유발되지 않을 수 없다. 이러한 유통경로내의 갈등에 관한 제 이론들 중에서 본 연구에서는 Etgar의 유통경로내 갈등과정 모형을 중심으로, 우리나라에서 현재 가장 활발히 전개되고 있는 패스트후드 프랜차이징 산업에 있어서의 유통기관인 가맹점들을 대상으로 본사와의 수직적 유통경로내의 갈등관계를 파악하는데 그 목적이 있다. 이를 조사하기 위하여 서울 지역에서 영업중인 패스트후드 가맹점의 경영자를 대상으로 임의표본추출법을 통하여 설문지를 배포, 회수하였다. 설문지는 Likert 5점 척도(five-point scale)를 사용하여 갈등원인 변수들을 측정하였으며, 이렇게 하여 모집된 자료는 다중회귀분석, 상관관계분석, 분산분석, 교차분리분석을 이용하여 분석하였으며 자료분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 구조적 갈등원인은 감정적 갈등보다는 표출된 갈등과 약간 더 깊은 관계가 있으며, 태도적 갈등원인은 표출된 갈등 보다는 감정적 갈등과 약간 더 깊은 관계가 있다는 것으로 나타났으나 그 차이는 그리 크지 않았다. 둘째, 표출된 갈등을 일으키는 가장 중요한 갈등원인변수는 기대의 차이, 의사소통장애, 목표불일치, 희소자원의 경쟁이며, 감정적 갈등을 일으키는 가장 중요한 원인변수에 있어서는 가맹점의 역할불이행, 의사소통장애, 지각의 차이, 목표불일치, 역할불명료성 임이 검증되었다. 세째, 패스트후드 프랜차이즈 업종별(햄버거, 국수/면류, 치킨, 제과업 etc.) 갈등원인 및 유형의 차이 여부에 대하여 갈등원인변수 중 감정적 갈등 원인만이 업종별간에 유의적인 차이를 보임을 알 수 있었다. 이상의 연구 결과는 유통경로 관리자가 효율적으로 유통기관을 관리하는데 있어서 중요한 의미를 가질 뿐만 아니라 나아가서는 유통근대화를 이루기 위한 대책 수립에도 중대한 의미를 가진다. 왜냐하면 이러한 갈등의 원인과 유형을 파악함으로써 그에 상응하는 갈등 해결 메커니즘을 수립할 수 있기 때문이다.;Marketing scholars increasingly acknowledge that marketing channels are not only economic entities but also social systems characterized by the dual elements of cooperation and conflict. Conflict is traditionally defined as existing in a channel when a component(channel member) perceives the behavior of another to be impeding the attainment of its goals or the effective performance of its instrumental behavior patterns. Channel conflict is one of the major issues in current marketing re search. Among many studies on this issues, the best known is the process model of channel conflict suggested by Etgar (1979). This study modifies Etgar's the process model of channel conflict. [FIGURE 1] Survey date were collected from 132 fast food franchisee which are located in Seoul. In particular, this study investigates which types of cause of conflict are associated with the different types of channles cunflict and which types of causes of conflict and levels of conflict are differential between types of fast food franchise industry. ◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요) As the method of analyzing the date, all of them were computerized utilizing ANOVA. Correlation, Regression, Crosstabulation Analysis. Major findings obtained through the date analysis of empirical study are as follows : First, Attitudinal causes of conflict are correlated higher with affect ive conflict than with manifest conflict and Structural causes of conflict are correlated higher with manifest conflict than with affective conflict outcomes. Second, The most important causes of conflict in the affective situations are lack of cummitment by franchisee, disagreement of channel communication disagreement of perceptions, clash of opposite interests, disaggrement of roles. Third, The most important causes of conflict in the structural situations are disagreement of channel communication, goal divergence, competition for scarce resoure. Forth, Attitudinal sources of conflict is found to be different between types of franchise situations. While the other causes of conflict and manifest / affective conflict are not.
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