View : 749 Download: 0

19세기 심미주의 연구

Title
19세기 심미주의 연구
Other Titles
(A) STUDY ON AESTHETICISM
Authors
韓明恩
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
19세기심미주의Edgar Allan PoeWalter PaterOscar Wilde
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
심미주의(Aestheticsm)는 19세기 서구세계에서 현저하게 대두되었던 문화적 현상이었다. 그 일반적 경향은 예술은 도덕적 목적이나 사회적 필요를 위한 도구로 사용될 수 없고 예술자체만을 위해 존재한다는 것이다. 심미주의는 예술에 대해 '沒利害의 滿足' (Disinterested satisfaction)과 '無目的의 目的性' (Purposiveness without purpose )의 개념을 정식화했던 Kant의 미학을 그 관념적 토대로 삼는다. 또한 예술을 하나의 독립된 세계로 간주하는 심미주의는 근대 산업사회를 기반으로 전개된다. 심미주의적 문학태도는 무엇보다도 문학에 대해 교훈적 기능을 강조하는 모든 시도에 도전한다. 또한 문학을 자기충족적인 세계로 완성하기 위해 자체의 고유한 내용을 선별할 뿐 아니라 그 구성원리에 관해 의식적인 자세를 보인다. 영·미작가들 중에 이와 같은 심미주의 태도에 부응하는 대표적인 경우를 Poe와 Pater, Wilde에서 찾을 수 있다. 문학의 내용을 현실에서 구할 수 없는 지고한 아름다움에 관한 것이라고 Poe는 정의한다. 그리고 이 아름다움을 완전히 묘사하기 위해 구성에 있어서 수학적 엄밀성과 정확성을 요구한다. Pater 역시 순간의 감각체험을 얼마나 정확하게 표현할 것인가에 관해 부심했다. Wilde는 문학을 통한 심미적 쾌락의 진수를 형식구조 속에서 찾으려 한다. 따라서 심미주의는 문학을 그것이 담고 있는 내용과 무관하게 형식적 완성을 이루어야 하는 것으로 강조하는 입장으로 진전된다. 심미주의는 근대 산업사회 내에서 문학과 예술을 독자적이고 우월한 것으로 보려는 시도였다. 그러나 사회 현실로부터 유리된 문학과 예술에 대한 신념은 그들이 제시하는 경험의 총체적 전망의 결핍으로 인해 그 한계를 노정하고 있다.;Aestheticism was a cultural phenomenon that predominantly appeared in the western world of 19th century. The general altitude towards Art Is that of not deeming it as a means for moral purposes or social needs but for Art Itself. The basic conception of aestheticism is based on Kant's theory of 'disinterested satisfaction' and 'purposiveness without purpose', while the aesthetic approach of regarding art as an heterocosm has its base on the material substratum of modern industrial society. The overruling literary approach that aestheticism essays is de-emphasizing all aspects that stresses on the moral functions of literature. It also deals with selecting particular contents to complete a self-sufficient world of literature and furthermore pursuing a conscious attitude to its formal structure. The classic example of English-American writers in this category are to be found in Poe, Pater, and Wilde. Poe defined art as being of the highest form of beauty, impalpable in reality. To describe this beauty he called for mathematical exactitude and preciseness. Pater also endeavoured to portray a moment's sensation in accuracy. Wilde sought to determine the pith of aesthetic pleasure in literature in its own format structure. Accordingly, aestheticism flows into accentuating the formal element in literature of disregarding the content that it constitutes. Aestheticism attributes to the formation of the concept of regarding art as having an independent and statuesque standing of its own. Nevertheless an idea severed from social reality generates its own scope lacking the total perspective of experience that they themselves present.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE