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Tom Stoppard의 Rosencrantz and Guildenstern are Dead에 나타난 연극적 Reality

Title
Tom Stoppard의 Rosencrantz and Guildenstern are Dead에 나타난 연극적 Reality
Other Titles
"ILLUSION OF REALITY" IN TOM STOPPARD'S ROSENCRANTZ AND GUILDENSTERN ARE DEAD
Authors
鄭福姬
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
TOM STOPPARDROSENCRANTS and GUILDENSTERN are DEAD연극REALITY
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Tom Stoppard는 사실주의 연극 형식의 관습적 체계의 핵심인 'the illusion of reality' 자체에 대한 대담한 내성적 실험을 통해, 연극의 영역을 확장시킨 영국의 대표적인 현대 극작가이다. 본 논문은 Stoppard 연극의 두드러진 특성 가운데 하나인 'the reflexive theatricality'가 가장 집약적으로 구현된 그의 첫 대표작 Rosencrantz And Guildenstern Are Dead를 'the play-life metaphor' 중심으로 분석하였다. 이러한 분석에서 기대되는 결과는 연극과 현실의 역설적 관계 속에 추구되는 reality의 재인식이라는 문제에 대한 접근이다. Hamlet이 공연되는 무대의 이면(the reverse side)으로 설정된 공간에서 두 단역인 Ros와 Guil은, 그들이 자의적으로 선택하고 주도할 수 없는 하나의 연극적 상황에 놓여 있다. 이러한 무대 위에서 두 주인공의 행적은, 그들의 의도와는 무관하게 한갓 'illusion'에 불과하며, 그들은 그러한 연극적 reality를 완성하는 연기자들로 밖에 확인될 수 없다. 결론적으로 Rosencrantz And Guildenstern Are Dead에서 Stoppard는 Hamlet이라는 제한적 세계 속에 불운한 단짝으로 창조된 두 중심인물들이 그들의 존재 기반인 text의 세력에 의해 허구화되는 상황을 극화하고 있다. 이는 인간이 그를 부정하려는 세계와 대립하고 좌절하는 과정을 통해 궁극적인 현실의 허구성에 압도당하는 보편적인 삶의 무위성(futility)을 표출하는 이 작품의 중심 주제라고 볼 수 있다.;Tom Stoppard is a contemporary British playwright who has expanded the limit of theatre through a daring introspective experimentation concerning 'the illusion of reality' itself which is the heart of the conventional system of the realistic drama. This thesis analyzes his first representative work, Rosencrantz and Guildenstern are Dead, which most intensively embodies one of the outstanding characteristics of Stoppard's plays, 'the reflexive theatricality'. An approach to the reappraisal of reality pursued within the paradoxical relationship between illusion and reality is the expected result from this kind of analysis. In the space set in the wings of a production of Hamlet, Ros and Guil, the two bewildered bit-players, are placed in a playworld where thor could neither choose nor control for themselves. On this stage, the nam action of the two central characters, irrelevant to their intentions, is nothing but mere 'illusion' and they are confirmed as actors who consummate the theatrical reality. Conclusively, in Rosencrantz and Guildenstern Are Dead, Stoppard dramatizes the situation where the two attendant lords, created as an unfortunate pair in the stalemated world of Hamlet, are fictionalized by the force of the text which is the basis of their existence. This is also the central idea of this work which describes the universal futility of life where man is overwhelmed by the ultimate fictiveness of reality through his confrontation with the world that denies him and therefore frustrates him.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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