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어패럴(Apparel) 市場의 라이프 스타일 細分化에 관한 考察

Title
어패럴(Apparel) 市場의 라이프 스타일 細分化에 관한 考察
Other Titles
(A) STUDY ON THE FRACTIONALIZATION OF LIFE STYLES IN THE APPAREL MARKET
Authors
李貴連.
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
어패럴Apparel라이프 스타일패션의류
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The goal of this paper is to discuss the necessity of the fractionalization strategies of the life style apparel market, which is being highlighted by efficient marketing strategies, under the current marketing-circumstances cal led "the period of Honmi," is to present the real examples of fractionalized life style for the purpose of actual applications, and is to present its future direction. In the fields of apparel, life style requires not only hard sides in fashion life but also it requires the feeling sides, i.e., soft sides, however, this soft side is currently being excluded from the life style studies of our country. Accordingly in this paper, for the purpose of fractionlizing the life style related to fashion life, following matters were taken into consideration ; 1. The 8 criteria of market fractionalization which are actually being applied to the fractionalization of life style in fashion life, in the apparel indurstry of Japan, and their real examples of application. 2. The examples of Japanese consumers' life style-fractionlization in their fashion life. 3. The examples of successes, which created a new market of "Missy casual ", through noticing the changes in consumers' perception by life style. Based on the theories and real examples of life style as mentioned above and as actual examples of the fractionalization of life style in our apparel market for women, the life style of young women was subdivided into 5 categories, i.e., Young Pretty Pop, Young Causual, Young Avant-garde, Young Elegance and Young Conservative, accordingly each group's characteristics, in terms of fashion image, attitude of life, fashion perception and consuming behavior, school life and in terms of residence, were pointed out.;本 硏究는 「혼미시대」라고 하는 오늘날의 마아케팅 환경에서, 효과적인 마아케팅 戰略으로 각광받고 있는 라이프 스타일에 의한 어패럴(apparel)市場 細分化 戰略의 必要性을 論하고, 이의 실제적 적용을 위한 細分化된 라이프 스타일의 實例를 들고, 아울러 그 方向제시를 目的으로 하였다. 어패렬분야에 있어서의 라이프 스타일은 fashion生活에서의 하드(hard)한 側面 뿐만 아니라,感性의 면, 즉 소프트(soft)한 면이 필요한데 우리나라의 라이프 스타일 硏究에서는 이 소프트한 면이 除外되었다. 그러므로 本 硏究에서는 fashion生活과 관련된 라이프 스타일 細分化를 위하여 다음과 같은 같은 사항을 考察하였다. 1. 日本 어패럴업계에서 fashion生活 라이프 스타일 細分化에 실제로 活用하고 있는 8가지 市場細分化 기준 및 이의 活用 事例 2. 日本 消費者의 fashion生活 라이프 스타일 細分化의 事例 3. 라이프 스타일에 의한 消費者 意識의 變化를 알아차림으로써 「Missy casual」이라는 새로운 市場 創出에 成功한 事例 以上과 같은 라이프 스타일의 理論과 實際를 背景으로우리나라 女性服 市場의 fashion生活 라이프 스타일 細分化의 實部로서 young女性의 라이프 스타일을 Young Pretty pop, Young casual, Young avant-garde, Young elegance, Young- conservative의 5가지 類型으로 細分化하고, 이들 각 集團의 fashion이미지(image), 生活態度, fashion意識과 消費行動, 學校生活, 住生活 側面에서의 特徵을 指摘하였다.
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일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
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