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비쥬얼 머쳔다이징에 의한 백화점 환경디자인에 관한 연구

Title
비쥬얼 머쳔다이징에 의한 백화점 환경디자인에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Environment Design of a Department Store by Visual Merchandising
Authors
한송희
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 장식미술학과
Keywords
비쥬얼머쳔다이징백화점환경디자인판매공간
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
최근의 국가경제의 발전은 생활수준의 향상과 더불어 생활양식 자체의 변모를 가져 왔으며, 소비자행동에 있어서도 그 구조적 변화를 가져 왔다. 지금까지 백화점에서 고객 대상으로 설정한 「대중」은 이미 사라지고, 좀더 세분화되어 '새로운 가치관에 의한 새로운 생활방식을 지닌 소비자', 즉「생활자」가 등장하였으며, 생활자로서의 소비자는 '상품으로부터 마음으로', '소비경제로부터 서비스 경제로'의 새로운 시대의 전환을 요구하고 있다. 이러한 때 백화점은 변화되는 유통환경과 시대의 요구에 부응하는 Total Coordination이 요구되는 시점에 와 있으며 타(他) 백화점과의 경쟁조건을 고려하여 주(主) 대상 고객층을 설정, 특색있는 백화점으로서의 차별화 내지 개성화를 이루는 작업이 무엇보다도 요구된다고 하겠다. 따라서 본 논문은 종래의 백화점 환경이 기능적 문제의 해결에 역점을 두고 계획화된 것을 지양하고, 시대조류에 맞도록 바람직한 질적 체계를 이루게 함으로써 소비자의 욕구(needs)에 부합되고 구매편리를 도모하면서 궁극적으로 기업 측에는 판매증진을 통한 이윤극대화를 이루게 하는데 그 목적이 있다 이를 위한 백화점 환경디자인의 과정은 다음과 같이 요약된다. 첫째, 본 연구는 인간-환경관계라는 기본틀 안에서 그에 적합한 연구목적 및 범위를 규정하고 방법을 기술하였다. 둘째, 백화점의 전반적 특성과 디스플레이 개념을 이론적으로 고찰하므로써 기업의 이미지를 높이고, 그에 따른 판매증진의 효과를 가져올 백화점 디스플레이의 중요성이 인식되었으며 이를 위한 효율적 디스플레이 방법으로써 VMD(visual merchandising)방법이 모색되었다. 세째, 백화점 환경디자인의 기준이 되는 결정요인들을 다(多)학문적 접근방법(Inter-disciplinary Approach)으로 분석, 체계화함으로써 디자인 기준을 마련하였다. · 사회·문화적 요인을 살펴봄으로써 우리나라 소비자들의 라이프 스타일과 구매패턴의 변화를 파악할 수 있었으며, 이에 따른 백화점 환경의 개선이 요구되었다. · 경영·마아케팅 전략상 이윤극대화를 위해 통합이미지 구현이 절대 필요조건이었으며 그러한 맥락에서 디자인의 기준을 분석·종합하였다. · 인간이 주체가 되는 공간이 될 수 있도록 물리적 환경요인을 통해 필요 공간을 설정하였으며, 시각전달 방식의 효율화를 위해 커뮤니케이션 이론을 분석하였다. · 실내 공간과 연출 공간의 시각적 균형과 조화를 이루기 위해 지각의 기본 법칙과 형태 심리학적 체계를 근간으로 접근을 시도하였다. 네째, 이러한 기준을 통합하여 효율적으로 전개시키는 방법으로서 VMD System을 구체적으로 분석함으로써 디자인의 기준을 명확히 하여 적용시켰다. 다섯째, 조사된 문헌자료와 이론적 배경을 바탕으로 종합된 디자인의 기준에 따라 설정된 대상을 통해 최적의 디자인 안을 제시하였다. · 상품의 부가가치를 높이고 백화점 환경의 단조로움과 복잡성을 제거하며 환경체계의 질적 가치를 향상시키는 측면에서, 백화점 환경 전체를 하나의 '시각적 장'으로 보고, 실내디자인 및 연출 디자인을 통합하여 통합시스템으로 계획한 디자인 안을 제시하였다. · 백화점 디스플레이 디자인은 소비자의 구매행위에 있어 심리적 만족감, 커뮤니케이션, 미학적 경험을 증진시키며 환경의 질을 높이는 효과적 매체로, 통합된 이미지를 전달할 수 있도록 통일된 테마로 디자인하였다.;Recent development of the national economy has brought changes in life styles, improvements in the standard of living, and structural changes in the behavior of consumers. The "public," previously considered as generic clients of department stores, have already disappeared and "consumers with new life styles and new views of value" have replaced them In other words, "life-owners" have appeared. Such consumers are now demanding the transition from an economy of consumption to economy of services. At this time, department stores are close to the important point of reaching the "total coordination" which means changes in marketing strategy and a search for new theories of enterprize that can response to the period's demand and the changing distributional environment. Above all, in the condition of competition with other department stores, the establishment of major clients' classes and other efforts at product differentiation or individualization by departments stores will be essential. Accordingly, this dissertation avoids to focus on the environment of department stores to plan solutions to functional problems, and purports to establish a qualitative system suitable for the current responses to meet the needs of consumers, promote the convenience of purchase , and finally to achieve profit maximization through the growth of sales. For this purpose, the process of department stores' environmental design is summarized as fellows : 1. This study purports to regulate research purpose, areas, and methods within the framework of the relationship between man and environment. 2. Theoretical consideration of the general features of department stores and the notion of display make it possible to elevate the image of enterprise and to realize the importance of display which can increase sales. VMD (visual merchandising) is thus important to effective display. 3. This thesis analyzes and systemizes the determining factors which serve as standards for environmental design of department store and are based on an inter-disciplinary approach. · By examining social and cultural factors, life styles and purchase patterns of consumers in our country can be determined. This knowledge can be used to improve department stores' environmental design. · As an absolute requirement, profit maximization in management and market strategy demands the appearance of an integrated image. In that context, the thesis analyzes and integrates standards of design. · Required space for man as a physical environment factor and communication theory needed for efficiency of visual merchandising are analyzed. · The approach uses basic laws of perception and morphological and psychological systems to create harmony and visual balance between interior space and display space. 4. By specifically analyzing the VMD system as a method which integrates such standards and spread effectively, the standards of design are made clear and are applied. 5. An optimal ideal for design is suggested through objectives established according to integrated standards of design based upon investigated philological materials and theoretical background. · In order to enhance the value of a comodity, to eliminate both monotany and overcomplexity of department store environments, and to enhance the malitative value of the environmental system, a design system is proposed which integrates interior and exterior design as well as display design to create a visual market which transcends the environment of the department stores itself. · The effective medium of display design in department stores plays an important role in improving psychological satisfaction, communication, and asthetic experience in consumers' purchase behaviour and also in enhancing environmental quality. Thus, it is designated as a means of creating an integrated image under a united theme.
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