View : 106 Download: 0

성인남성의 의복선택 요인에 관한 연구

Title
성인남성의 의복선택 요인에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Clothing Selecting Factor of The 20's Korean Man
Authors
김현미
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
성인남성의복선택캐주얼 의복
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 20대 남성의 라이프스타일 유형과 의복선택 요인과의 관계를 밝히는 것이며, 이률 위하여 라이프스타일과 의복선택 요인을 세분화 시켜 이들의 관계를 알아 보았다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 라이프스타일에 따라 20대 남성집단을 분류한다. 둘째, 라이프스타일 집단별 인구통계학적 특성을 분석한다. 세째, 라이프스타일 집단별 의복선택의 심리적 요인을 비교·분석한다. 네째, 라이프스타일 집단별 의복선택의 상품특성을 비교·분석한다. 연구대상은 서울 시내의 20대 성인남성 394명이며, 표본 추출은 전공과 직종을 고려한 층화표출법을 사용하였다. 연구방법은 라이프스타일과 의복선택의 심리적 요인과 상품특성 요인에 관한 선행연구와 문헌을 근거로 작성한 질문지를 사용하였다. 자료분석은, 요인분석, 집단분류 분석, 던컨데스트, 빈도, 백분률, 평균, χ^(2)-test, 분산분석을 실시하였으며, 자료분석 결과는 다음과 같다. 1. 성인남성 집단을 분류하기 위해 집단분류 분석한 결과, 유행추구형 집단, 물질 지향형 집단, 경제절약형 집단, 여가활동형 집단, 성취추구형 집단, 부유안정형 집단으로 분류되었다. 2. 성인남성의 라이프스타일 집단별 의복선택의 심리적 요인을 살펴본 결과 심미성, 편이성, 경제성, 사회적 인정성, 신분상징성에서 유의한 차이가 나타났다. 3. 성인남성의 라이프스타일 집단별 의복선택의 상품 특성 요인을 살펴본 결과 각 요인에 있어 유의한 차이가 나타났다. 4. 성인 남성의 라이프스타일 집단별 인구통계학적 특성(연령·교육·수입·피복비·결혼유무·전공 및 직종)에 있어 유의한 차이가 나타났다.;The main objective of this study was to find out the relationship between life style types and clothing selecting factors. For this objective, life styles and clothing selection factors were studied separately, and then the relationship between the two was examined. For this purpose, first, the 20's man were divided into subdivisions in terms of the life style, second, demographic character were analyzed by the life style group, third, psychological factor of clothing selection were analyzed according to the life style group, and forth, goods characters of clothing selection were analyzed according to the life style group. Subjects of this study were the 20's man, who were dwelling in Seoul. Stratified sampling was done regarding to the type of major and occupation. As measurement - implement, questionaire was written by this investigator and some documents of life style and clothing selecting factors were used. And, for analysis of date, Factor Analysis, Cluster Analysis, Duncan Multiple Range Test, frequency, percentage, average, χ^(2)-test, ANOVA were conducted. Results of data analysis are as follow: 1. The 20's man were classified into sixth subdivisions by the cluster analysis: those of Fashion-pursuit group, Material oriented group, Achievement group, Active-leisure group, Economy-frugal group, Wealth-stability group. 2. In case of clothing selecting factor, significant differences were found according to life style susdivision in esthetic, convenience, economy, social identification, status symbolism. 3. In case of clothing selecting factors, significant differences were found according to the life style subdivisions in goods characters of clothing selection. 4. In case of clothing selecting factor, significant differences were found according to the life style subdivisions in demographic character.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE