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人物傳說의 構造와 思想背景에 關한 小考

Title
人物傳說의 構造와 思想背景에 關한 小考
Other Titles
(A) STUDY OF PERSONAL LEGEND
Authors
全惠敬
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
인물전승구조사상배경도교
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The Personal legend is the story that relates with famous real person. In mentioning life and acts of :he person, the story has a biographical quality. That is "a biography in oral traditions." This paper has an aim that points out the system of consciousness and background of thought of people who enjoy the stories of the historically well known men: Kim Yoo-sin, Choi Chi-won, Kang Kam-chan, Seo Kyung-duk, and Yoo Un-Ryong. Personal legend is not only a kind of fiction but also a story that relates to historical facts, because it is the story about really existing person. And in second charter, I studied the transformation and formulation of five figures comparing with their real lives. In result, I found that they were transformed into the kinds of shapes of Taoist magicians who made many oracles freely In chapter Ⅲ, I explicated that the basis of personal legend had a pattern system of "a biography of hero", from myths to heroic novels. That is on the one hand, because traditional pattern system which is named of "a biography of hero" made people's sympathy on a large scale, on the other hand, because people identified the heroes with the mythical heroes. There are many illustrations in five figures stories. It proves that these stories were not original but were made by accepting the traditional anecdotes. And these anecdotes were all consisted of unreal and mysterious stories, so that they emphasized on heroes' extraordinary superiority and transform them into transcendental men. In making stories, people chose the suitable anecdotes which were current at that times, and they added some forms to the anecdotes depepending on traditional patterns and formulars. It is characteristic that stories in this paper are almost concentrated on heroes' magic power. In these stories, magic activities can be the fittest symbols for revelation of their superiority of power. Therefore it explains heor's quality well. In chapter Ⅳ, I studied that the personal legends were repeated by people and that the reason of repetition was based on consciousness of people and their thoughts. The heroes of these stories revealed their transcendental power for solving the sufferings of real Lives of people, so that they were honoured. And it can be said that in the interior of the stories, there is a kind of expression of hope that a leader of people should be." This mystical and Taoist magic thought were dued to Taoist thinking way that adhered to people's lives. These stories are not fictous and grotesque in any case but they are expressions which have ground based upon Taoism. Especially I confirmed that these stories related with Taoism, because they were recorded in the Taoist writings. The heroes of the stories who all lived in the condition of arnarchy, overcame their own inner conflicts and left their name. People regarded such superior persons who overcame the difficult times with their excellent abilities as heroes. The desire for hero operated at the difficult times. When the nation was in danger, people wanted a hero who can break the danger and defense people from the foe. These stories were shaped in the desire that a hero should save people from the real suffering through the Taoist magic power. Here is the important meaning that the Taoist magic quality broke the suffering of people. Therefore Taoism could be a religion that saved people from the sufferings.;人物傳說은 실제로 있었던 이름난 사람에 관한 이야기이다. 그리고, 그 人物의 生涯와 行蹟을 이야기한다는 점에 傳記的 性格을 띈다. 즉, '口碑의 傳'이라고 할 수 있다. 本稿는 歷史上 뚜렷한 이름을 남긴 김유신, 최치원, 강감찬, 서경덕, 유운룡 등 다섯 人物 이야기를 中心으로 이야기를 향유하는 민중들의 意識構造와 恩想的 背景을 抽出함을 目的으로 한다. 人物傳說은 실제로 生存했던 人物에 관한 이야기이기에 꾸며낸 이야기이면서도 歷史的 사실과 일정한 대응관계를 지니고 있다. 따라서 Ⅱ章에서는 다섯 人物의 이야기를 실제 生涯와 대비함으로써 이야기에 나타난 人物들의 면모가 실제모습에 비해 어떻게 변형되고 형상화되었는가를 고찰하였다. 그 결과 이 인물들은 모두 그들의 실제 면모와는 달리 奇事異蹟을 자유자재로 行하는 道術家로 변모되어 있음이 공통적이었다. Ⅲ章에서는 이 人物傳說의 根幹構造가 神話에서부터 英雄小說에 이르기까지 나타나는 '英雄의 一代記'라는 類型構造와 그 궤를 같이 하고 있음을 밝혔다. 이같은 현상은 '英雄의 一生'이란 傳承的 類型構造 자체가 민중들의 共感을 폭넓게 확보하고 있기 때문이기도 하고, 민중들이 神話的 英雄과 이야기의 주인공들을 同一現하였기 때문이기도 하다. 다섯 인물의 이야기 속에는 共有되는 삽화가 많이 있는데, 이것은 이들 이야기가 그 人物의 固有한 이야기가 아닌 이미 傳承하는 기존삽화를 받아들여 이루어진 것임을 증명해 주는 것이다. 그런데 이 共有되는 삽화들은 모두 非現實的이고 神秘한 내용의 이야기들로 주인공의 非凡性과 탁월성을 강조하여 이야기의 주인공을 超越的 人物로 형상화시키는 기능을 하고 있다. 즉, 민중들을 자기들이 생각하는 바 대로 각 人物을 형상화시키되, 이미 傳承되고 있던 기존유형과 골격에 의존하여, 당시에 流轉하던 삽화 中 주인공의 성격에 맞는 삽화를 택하여 이야기를 構成하였다. 本稿에서 다룬 이야기들은 주인공의 神通力과 道術的 能力에 거의 집약됨이 特徵이다. 이야기에서 道術은 能力이 뛰어나다는 점을 실감있게 나타내기 위해서 선택할 수 있는 가장 적합한 상징이므로 주인공의 성격을 잘 나타내 주고 있다. Ⅳ章에서는 이와 같은 人物傳說이 민중들에게 끊임없이 되풀이되며 전승되는 까닭을 민중의식과 그 속에 내재한 사상을 통해 고찰하였다. 이야기의 주인공들은 민중들 편에서 민중들의 現實的 삶의 고뇌를 해결하는데 그들의 超能力을 발휘한다는 점에서 민중들의 숭앙을 받는다. 그리고, 그 이야기의 내면에는 민중을 이끌고 가야할 지도자라면 이 정도는 되어야 하지 않겠느냐는 願望의 표현이 깃들어져있다. 이야기 주인공들의 능력은 神秘的이고 道術的이라고 할 수 있겠는데, 이같은 神秘的, 道術的 思考는 우리 民間生活에 密着되어 있는 道敎的 思惟體系에 기인한 것으로 볼 수 있다. 즉, 이들 이야기는 무조건 虛誕·奇怪한 것이 아니라, 도교적 바탕 위에서 이루어진 근거있는 상상력의 표현인 것이다. 특히 이야기가 仙家書에 일부 수록되어 있음을 통해 이들 이야기가 道敎와 관련이 있음을 재확인하였다. 이야기의 주인공들은 모두 나라가 위기에 처했던 혼란기에 살던 인물로서 각자의 내면적 갈등을 극복하고 뚜렷한 이름을 남긴 인물들이다. 민중들은 이같은 亂世를 극복하고 나름대로 뛰어난 능력을 지녔던 이 인물들은 그들의 영웅으로 부각시켰다. 異人을 갈망하는 욕구는 難世에 처할 때 가장 크게 作用한다. 그리하여 나라가 어지럽고 위기에 처했을 때 민중들은 이 難局을 타개하고 외적을 막아낼 수 있는 超人이 나와주기를 바랐다. 즉, 불안한 사회 속에서 英雄出現을 갈망하여 道術, 神術로 자신들의 現實的 고난을 구제하기를 바라는 慾求에서 이들 이야기가 형성되었다. 여기서 道敎의 神秘한 方術과 呪術的 性格은 民衆들의 고난을 타개하는데 중요한 의미를 갖는다. 따라서 민중적 도교는 민중의 현실적 고난을 구제하는 구원의 종교로 信仰됨을 알 수 있다.
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일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
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