View : 521 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author洪亨淑-
dc.creator洪亨淑-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:03Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:03Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000030832-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/182579-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030832-
dc.description.abstract本 論文은 조선후기에 나온 漢文小說 <玉仙夢>에 관한 연구이다. <옥선몽>은 표기형태와 작품구조 그리고 작가의 독특한 소설론에 있어서 주목할 만한 특성을 갖고 있으며, 전화기의 소설 형태를 살필 수 있는 중요한 자료가 된다. 이에 본 논문은 <옥선몽>이 가진 몇 가지 특성에 주목하여 이 작품의 文學的 性格과 價値를 규명하고자 하였다. Ⅱ장에서는 <옥선몽>의 형성과 그 배경을 살폈다. 작품의 형성시기는 조선후기에서 개화기에 이르는 시기로 추정할 수 있었고, 변화하는 사회에 대한 반작용으로 옛 것을 고수하는 입장에서 창작되었을 것으로 보았다. Ⅲ장에서는 <옥선몽>의 구조와 그 성격을 살폈다. <옥선몽>은 "夢遊" 모티프를 수용하여 <현실-꿈-현실>의 幻夢構造로 전개된다. 현실과 꿈의 세계는 인물의 성격, 인물의 처지 및 이상실현 여부 등에 있어서 상반된 모습을 보인다. 그러나, 주인공이 부귀공명의 허무함을 깨닫게 되는 과정에서 서로 합치되는 면을 갖는다. <옥선몽>은 夢字類 소설이란 점에서 <九雲夢>과 구조적 유사성을 갖지만, 작품이 형상화 하고 있는 인물, 사건, 구성방식 등에서 그 변별성이 드러났다. <옥선몽>은 幻夢構造를 수용하여 전체 윤곽을 구성하지만, 작품 형상화의 구체적 방식에 있어서는 기존의 夢字類 소설과는 다른 모습을 보이고 있다. Ⅳ장에서는 <옥선몽>에 揷入된 요소와 그 기능을 살폈다. 揷入文은 작자의 다양한 문학적 재능을 과시하는 기능을 하면서, 작품의 내용을 전개하는데 있어서는 作中人物의 성격창조, 주인공의 심리묘사, 분위기 조성, 사건의 내용설명 등의 작품 내적 기능도 함께 수용한다. Ⅴ장에서는 <옥선몽>의 창작의도와 小說史的 意義를 밝혔다. 작자는 소설을 긍정하는 입장에서 논리적이고 체계적으로 소설옹호론을 피력하였다. 작자의 소설론은 작품의 창작 동기를 밝히는데 그치지 않고 소설의 본질과 의의를 거론한 점에서 주목된다. 작자는 자신의 文才나 學識을 과시하기 위하여 소설을 창작하였으며, 소설 그 자체가 작자에게는 자신의 願望表出이라는 의미가 있었다. <옥선몽>은 구조와 소재 그리고 구성형식 등에 있어서 前代의 국내·외적 文學傳統을 계승하면서 그것을 좀 더 발전시키고 새롭게 변용하고자 하는 노력의 일환으로 창작되었다는 意義를 가진다. 그리고 비록 쇠퇴하는 漢文學의 전통에 집착하고 있다는 점에서는 다분히 시대착오적 성격을 띠지만, 과도기적 현상을 있는 그대로 반영하면서 漢文小說의 마지막 모습을 보여 준다는 점에서 그 意義를 찾을 수 있겠다.;This thesis is a study of Ok Sun Mong (玉仙夢), Kodae Soseol (古代小說) in the latter part of Lee Dynasty. Ok Sun Mong has notable traits in style of writing, structure and writer's characteristic theory of novel, and it is a significant document which makes as to see the forms of novel in a transitional period. Therefore this study tried to show the literary character and significance in Ok Sun Mong. In chapter Ⅱ, the build-up and background of Ok Sun Mong was studied. Ok Sun Mong is supposed to be written in the period from the latter part of Lee Dynasty to enlightenment and it intended to preserve the tradition as reactions of a changing society. In chapter Ⅲ, the structure and the characteristics of Ok Sun Mong was examined. Ok Sun Mong, accepting the motif of Mongyu (夢遊), is developed in the structure of fantastic dream which involves reality-dream-reality. Reality and dream is contrary to each other in character's personality, character's situation and the possibility of realization of ideals. But reality and dream shares common in the process that hers realizes ranity of wealth, rank, and fame. The structure of Ok Sun Mong is smilar to the structure of Ku Un Mong (九雲夢) in the sense that it is the novel on dream in which hers often achieves his desire through dream. However viewed from other elements such as characters, actions, and way of construction, Ok Sun Mong was found to be different from Ku Un Mong. Although Ok Sun Mong is in the form of the structure of fantastic dream, it is distinguished from other novels on dream in the particular way of shaping. In chapter Ⅳ, elements interposed in Ok Sun Mong and their function were studied. The interposed writings function not only to display various literary talents of the writer but also to contribute internally in characterization, description of hero's psychology, make mood, and the explication of action. In chapter Ⅴ, the writer's motive of writing this novel and its significance in the history of novel was disclosed. I found that he expressed the defense of novels coherently and systematically, advocating novels. It was notable that his theory of novel is not simple expression of motivation of writing, but further it involves the nature and meaning of novel. He was found to write this novel to show his literary talent and learning, and for him, novel itself meant expression of his own desires. Ok Sun Mong, having succeeded to the domestic and foreign literary tradition in the structure, materials, and the forms of construction, was written to develop and remake it newly. In the sense that it adheres to the declining tradition of Han Literature (漢文學), it has something anachronistic. Nevertheless the significance of Ok Sun Mong was found in the fact that it reflects the phenomenon of transitional period as it is and shows the last form of Hanmun Soseol (漢文小說).-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅰ Ⅰ. 序論 = 1 Ⅱ. <玉仙夢>의 形成과 그 背景 = 4 A. 形成時期 = 4 B. 形成要因과 時代約 背景 = 8 Ⅲ. <玉仙夢>의 構造와 그 性格 = 10 A. 內容槪觀 = 10 B. 현실과 꿈의 二元構造 = 20 1. 경험적 현실세계 = 20 2. 허구적 유토피아의 세계 = 23 C. 幻夢構造의 受容과 變容 = 31 Ⅳ. <玉仙夢>에 揷入된 文과 그 機能 = 37 A. 揷入文의 形態 = 37 1. 詩와 詞 = 37 2. 과거문 = 39 3. 공식문 = 40 4. 비공식문 = 41 B. 揷入文의 배열상황과 그 機能 = 42 Ⅴ. <玉仙夢>의 創作意圖와 小說史的 意義 = 53 A. 作者의 小說觀과 創作意圖 = 53 1. 作者의 小說觀 = 53 2. 小說創作의 意圖 = 64 B. 小說史的 意義 = 68 1. 國內 文學的 傳統의 繼承과 發展 = 68 2. 中國文學의 受容과 變容 = 73 Ⅵ. 結論 = 77 麥考文獻 = 80 ABSTRACT = 84-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2338341 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject옥선몽-
dc.subject조선후기-
dc.subject한문소설-
dc.subject국어국문학-
dc.title<玉仙夢> 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY OF OK SUN MONG-
dc.format.pageiv, 86 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 국어국문학과-
dc.date.awarded1990. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE