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산의 이미지의 기하학적 표현

Title
산의 이미지의 기하학적 표현
Other Titles
(A) Study on the Geometric Expression of the Image of the Mountain
Authors
김애리
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
이미지기하학생활미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
미술의 역사적 흐름을 고찰해 볼때 현대미술의 흐름은 구상미술 에서 점차로 작가자신의 감정이나 사상을 중요시 하는 추상미술로 변모하는 경향이 있다. 이러한 현대미술의 경향은 자연대상을 그대로 재현하는 것이 아닌 작가의 주관에 의한 독창적 표현세계를 보여주고 있다. 즉, 이러한 예술의 표현은 단순한 자연의 모방이 아니라 인간의 영혼을 예술을 통해 찾는 것이다. 자연이 주는 감동은 고귀한 예술의 모체가 되며 인간 또한 자연의 한 부분이다. 본 연구자는 자연의 이미지를 기하학적 형태로 표현함으로써 자연의 조형적 재형성의 가능성을 추구하고자 한다. 이를 위한 이론적 배경으로써 자연과 예술 자연이미지의 의미와 변형에 대하여 고찰하고 자연이미지의 기하학적 표현에 대해 연구함으로써 실제작품 12점을 분석하여 다음과 같은 결론에 도달하였다. 첫째, 인간의 자연에 대한 끊임없는 관심과 조형의지의 연구는 계속되고 있으며 시대와 개인에 따라 자연을 보는 각도 방법 및 가치관이 달라져서 작가 나름대로의 의식세계에서 독창적인 자세로 자연을 표현하고 있다. 둘째, 작품제작에서의 에어브러시 기법을 이용한 표현효과의 가능성과 에어브러쉬 사용에 따르는 기술적 방법을 알게 되었다. 세째, 에어브러쉬 기법은 납방염에 비해 작업과정이 단순하지만 염료가 섬유 위에 부착만 되고 완전히 염착되지 않았기 때문에 세심한 주의가 필요하다. 네째, 배색에 있어서는 실제적으로 자연이 주는 느낌의 색으로부터 변용하여 동색계열의 부드러운 느낌으로 표현하였더니 단조로운 감이 있었으며 전체적으로 색의 강약이 부족한 아쉬움이 있었다고 생각된다. 이러한 문제점의 해결을 위한 끊임없는 연구가 있어야겠다고 생각하며 이번 연구를 계기로 염색재료와 기법의 다양한 특성을 연구 개발시켜 독특한 조형예술로써 탐구해 나가야겠다고 생각된다.;On the historical view of the art, the modern art tends to be gradually changed from the concrete art into the abstract art in whice puts an emphasis on feelings and thoughts of the artist himself. Such tendency of the modern art reveals it not by reappearing the objects of the nature exactly as what they are, but the original expression of the art through the subjectivity of the artist. The intention of such expression of the art is in finding out the soul of human, not in simple imitation of the nature. The emotion provided by the nature toward the human is a origin of the precious art and a human is also a part of the nature. The purpose of this report is to pursue the possibility of the formative expression that tied with the nature by a way of combining an imagination of the nature with its geometric form. For this objective, the author studied about the nature and the art, the meaning of the natural image and its transformation, and the geometric expression of the natural image. Based on these theoretical backgrounds, the author produced twelve pieces of works and analyzed them and came to the following conclusions. First, endless interests in the nature and the study in the formative activities are continued, and the views and the methods in observing the nature tend to be changed according to the times and the individuals, so many artists became to express the nature in their own consciousness through the individual imagination. Second, the air brush technique during the production of the works was appropriate method to express the image of moon-tains geometrically. Third, in the formative activity of the modern art, various expressions on a higher plane by the subjective aesthetics were possible through the individual studies to the technique of the expression. Fourth, about the coloring, expression with the colors of the same series gave monotonous feeling and the various descriptions of the setting are generally lacking due to its repeated curve and geometric fabrication. I think that if these problems can be solved with ever continuing studies in the furture, the possibility of plastic description of dyeing that can be developed with unbounded limits may well be finded out.
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