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Keats의 詩와 "Soul-making"

Title
Keats의 詩와 "Soul-making"
Other Titles
Keats's Poetry and "Soul-Making"
Authors
朴羊愛
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
KeatsSoul-making영어영문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
John Keats는 이세상의 삶과 진리와 詩에 대해서 끊임없이 파악하고자 한 詩人이다. 특히 그는 이세상의 슬픔과 고통을 많이 겪으며 이것들로부터 도피하고자 했으며 심지어 승화시키기까지 하려 했다. 이런 작업들을 하는데 가장 활동적인 요소로 상상력을 Keats는 선택했다. 다른 낭만주의 詩人들의 詩 속에서 공통적으로 보이는 관심과 목표가 바로 상상력이며, 이것은 이세상의 삶을 구제시켜줄 수 있는 매개로 생각하게 되었다. 그리하여 Blake나 Wordsworth 등은 상상력을 'Redeemer'로 보기도 했고 혹은 'adaptive power'를 가진 것으로 간주했다. Keats는 나름대로 'Soul-making' 이론을 설정하여 상상력에 의한 진리파악을 설명하려 했는데, 슬픔과 고통이 뒤섞인 이세상에서 즉 구체적 경험에 바탕을 두고 인간의 감각적 요소인 mind와 감정적인 부분인 heart가 합일을 이룰 때 서서히 Soul이 창조된다. 그리고 Soul이 되면 사물의 identity를 얻게 되며, 다른말로 하여 본질파악-진리에 도달케 된다. 한편 현실이란 조화로운 것이라는 사실을 깨닫게 된다. 이러한 'Soul-making'과정이 그의 詩-특히 Odes에서 전개되는데 그것도 마치 작은 드라마처럼 극적인 단계를 거친다. 처음에는 상상력의 활동을 활발히 할 수 있는 상태, 즉 의식과 무의식의 중간 상태 혹은 깨어나지도 꿈꾸지도 않는 상태가 설정된다. 이러한 詩人의 감각상태를 밝히고, 하나의 대상을 선택하여 詩人은 그 객체에 접근, 적극적인 반응을 보이면서 객체를 아름답다고 감지한다. 그에게 상상력의 힘에 의해 포착되는 객체들은 모두 아름답다고 느낀다. 객체에 대한 아름다운 느낌은 詩人의 상상력을 더욱 자극시키는 요소가 되어, 격앙된 상상력에 의해 詩人은 자아를 버리고 객체의 영원한 세계 속으로 몰입되어 이세상에서 누리지 못하는 행복감을 누린다. 행복한 상태가 되면 Keats가, 모든 예술이 소유하는 탁월성이라고 주장했던 intensity의 경지가 된다. 이 경지에서 詩人은 객체의 본질을 파악케 되고 identity를 얻는다. 그리하여 인간의 가변적 세계와 객체의 영원한 세계와의 이질감을 느끼며, 동시에 상상력의 하락으로 비로소 현실과 자아로 되돌아온다. 그리고는 현실의 생명에 더욱 가치를 두며, intensity 상태에서 얻은 객체의 본질파악 즉 identity로 표명되는 진리에 도달된다. 이것이 Keats가 설명한 Soul의 상태로 이루어진 것이다. 한마디로 'Soul-making'은 아름다움의 감지를 통한 진리의 도달이라고 말할 수 있으며, 그 과정이 詩 속에서 상상력에 의해 Beauty와 Truth를 동일하게 하는 전개과정으로 나타난다. 마침내 'Beauty is truth, truth beauty'라고 말을 했을 때, Keats 자신이 그의 Soul을 성취했음을 인정할 수 있겠다. 그리하여 Keats는 짧은 생애동안 이세상의 고통과 슬픔을 절감하면서도 이세상의 경험의 중요성을 깨달았고 모든 사물을 비관적인 눈으로가 아니라 beauty로 감지하려고 노력했으며, 그런 가운데 진리에 도달했고 자신 나름의 Soul을 형성했음은 재평가의 가치가 있다고 하겠다.;John Keats is the poet who tried to grasp this world, truth and poetry continually. Especially he suffered the pain and sorrow of this world, and tried to escape from them and even sublimate them. He chose the imagination as positive element of the above works. The imagination is an abiding aim and interest common to all the Romantic poets in their poetry, and futhermore is regarded as the means to give salvation to men. Therefore Blake and Wordsworth call the imagination as Redeemer, and think it as adaptive power. Keats works out his own "Soul-making" theory which explains the attainment of truth through the power of imagination. That is, when the mind-sensory element and the heart-affectional part are unified upon the world of troubles and pain, the soul is created slowly. And then the soul gets the identity of thing which means essence of it, in other words, truth. In addition to this, the soul can see the fact that the Reality is harmonious. The process of "Soul-making" is developed in Keats's poetry-especially his Great Odes, and they have the dramatic development as if they were 'miniature of drama.' At the beginning is established the present status of the poet which is neither awake nor dreaming. The situation stimulates the action of imagination. And the poet chooses the object to which he approaches and responds positively. As the result of it, the poet feels the object as beauty. For him the object caught by the power of imagination is perceived as beauty. The feeling of beauty becomes the stimulus to the imaginative action. By the enhanced imagination, the poet forgets the self and makes flight to the eternal world of thing, there he perceives 'happiness.' As soon as he feels happy, he has 'intensity' which Keats tells as 'excellence of every Art.' In the status of intensity, the poet can grasp the essence of object and reaches 'identity.' Then according to the decline of imaginative power the poet feels the difference between changeable world of man and eternal world of object and returns to actuality and his self. And the value of life is appraised highly. By way of the above process, the soul is created. Therefore "Soul-making" means Keats's attainment of truth through the recognition of beauty. In the process by the power of imagination Beauty and Truth are identified. Eventually when Keats tells 'Beauty is truth, truth beauty,' we can accept the fact that he achieves his soul perfectly. In conclusion, during his short life Keats feels human agonies and troubles sensitively and understand the importance of experience in this world. He tries to see all the things not through pessimistic view but as beauty. Therefore it has the value of reestimation that he finally attains the truth, creates his soul and becomes pure poet.
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