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(The) Power and the Glory와 The Fixer에 나타난 휴머니즘 연구

Title
(The) Power and the Glory와 The Fixer에 나타난 휴머니즘 연구
Other Titles
(A) Study of Humanism in The Power and the Glory and The Fixer
Authors
배순영
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
PowerGloryFixer휴머니즘
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Graham Greene과 Bernard Malamud는 The Power and the Glory (1940)와 The Fixer (1966)에서 멕시코의 밀림이나 러시아의 감옥 을 배경으로 현대의 위기를 진단한다. 이는 부정과 불의, 폭력과 악에 가득찬 현대의 상황과 인간의 존재조건을 의미한다. 두 작가들은 이러한 현대의 병폐와 이에 대처하는 인간의 나약성을 인식하고 있으므로 역설적으로 극한적 고통을 인내하면서 자기초월을 달성하는 인간의 정신적 성장과 능력에 희망을 걸고 있다. 두 작품속의 주인공들이 겪는 고통은 그들의 정신적 성장에 중요한 역할을 한다. 소외받고, 고난에 처해있는 그들은 인간의 밑바닥 상태로까지 추락하고 나서야 이전에 깨닫지 못했던 타인에 대한 진정한 사랑과 책임을 느끼고 신념에 따라 행동하는 휴머니스트가 된다. 즉 타락하고 어두운 세상에서 불행한 이웃을 이해하는 것은 하강과 암흑을 경험하고난 후 부터이다. 이웃의 불행을 이해하고 그들과 동료의식을 느끼며, 고통받는 이들에 대한 인간애를 확인하게 될 때 이들이 겪는 하강과 암흑은 상승을 향한 길이 된다. The Power and the Glory의 위스키신부는 술을 습관적으로 마시고 사생아까지 가진 결점투성이의 사제다. 그럼에도 불구하고 자신의 육체적 약함을 뛰어 넘어 Tabasco에 남아있는 유일한 사제이기도 하다. 그 곳에서 사제와 인간으로서 내적, 외적 조건을 모두 빼앗기고 자신이 죄인임을 늘 인식하며 인간의 밑바닥 상태로 추락하지만 이러한 경험을 통해 신앙의 신비에 접근한다. 특히 감옥속에서 인간의 善함을 본 그는 그곳도 'a part of heaven'임을 알게되며 진실로 인간을 사랑할 수 있게되는 전환점이 된다. 神을 사랑하는 것은 바로 인간을 사랑하는 것과 마찬가지라는 휴머니즘의 진리를 깨닫게 된다. 神은 곧 사랑임을 믿고 육체적 약함에도 불구하고 사랑과 봉사의 휴머니즘을 초인적으로 실천하는 사제를 통해 善과 惡의 모순적 개념을 동시에 지닌 인간성을 긍정하면서 이에 그치지 않고 인간의 초월적 능력, 사랑의 힘을 강조하는 Greene의 휴머니즘이 나타난다. The Fixer의 휴머니즘은 실존철학의 영향을 받았다고 할 수 있다. 본 논문에서는 특히 Sartre의 「실존주의는 휴머니즘이다」(1946)에 나타난 실존주의와 행동적 휴머니즘을 중심으로 작품을 연구하고자 한다. 이는 무신론의 입장에 시서 인간의 주체적 자유를 강조함과 동시에 인류의 一員에 참여 (engagement)하는 것이다. 즉 인류의 여러 문제를 자신의 일로 여기면서 현실의 구체적 상황에 정면으로 대결하는 강한 행동적 정신이다. Yakov Bok은 이기적이고 미숙한 인간이었으며, 감옥 속에서 부당한 고통을 받으면서 인간이하의 추락상태를 계속 경험한다. 현실적 고난이 강하면 강할수록 그의 의지도 굳어져 사회악에 종속되거나 타협하지 않고, 오히려 자신이 도피하고자 했던 유태인의 結晶體가 되며, 자신의 이성에 의지하는 주체적 존재로서 사회악에 끝까지 저항한다. 감옥의 고통을 통하여, 자신에게 남겨진 자유를 역사와 사회의 흐름속에 같이 얽혀있는 모든 사람을 위해 창조하는 사랑과 용기를 지닌 인간으로 변모한다. 不正과 不義의 거대한 힘앞에 물러서지 않고 끝까지 저항하는 Yakov의 현실대결의 정신은 Malamud의 휴머니즘의 핵심이다. 이는 고통받는 他人에 대한 진정한 이해와 사랑에서 비롯되기 때문이다. Graham Greene과 Bernard Malamud는 공통적으로 인간이 현실속에서 타인을 위해 어떻게 살아야 하는가에 촛점을 두고 있다. 그들은 종말론적 허무주의를 배격하고 인류의 희망과 가능성은 인간과 인간성을 긍정하고 존중하며 자기중심적인 사고방식에서 벗어나 타인을 사랑하고 타인을 위해 희생과 고통의 짐을 기꺼이 지는 휴머니즘정신에서 찾을 수 있음을 보여준다. 이러한 점에서 휴머니즘은 역사와 사회를 正義와 진보의 방향으로 나가게 하는 사상적 에너지라 할 수 있다.;Graham Greene and Bernard Malamud diagnose the sick and tragic modern age respectively with a Mexican jungle in The Power and the Glory and a Russian prison in The Fixer. In tile human condition, the existential situation of human beings is filled with injustice, immorality, violence and evil. Both writers recognize the vices of modern age and, in particular, human weakness against these vices. Paradoxically, they also realize the human ability to endure extreme suffering and to transcend themselves so to overcome the vices. The suffering that the two heroes experience plays an important role in their spiritual growth. Until their bottomless fall into alienation and suffering, they do not recognize real love and responsibility. The heroes do not understand human misery until they experience descent and darkness. As they share this misery, the two heroes come to understand fellowship and to affirm human love. So descent and darkness become the way toward ascent and light. Whisky priest in The Power and the Glory drinks habitually and has a bastard. He has many faults. In spite of those, he transcends his weakness and is the only priest that stays in Tabasco. He is deprived internal and external conditions re quired for a priest and a man. He is aware of his guilt and fall to the bottom as a human being. But with these experiences he approaches the mystery of faith. Especially in prison, he discovers the human goodness and recognizes that prison can be 'a part of heaven.' It is the turning point. He realizes the truth of humanism, that is, loving God is the same as loving a man. In spite of his weakness, he believes God is love and practices the humanism of love and service with superhuman efforts. Therefore we can see Greene's humanism as an affirmation of human nature encompassing the contradictory concepts of good and evil while emphasizing the transcendant power of the human being and the power of love. The humanism in The Fixer is influenced by Sartre's existential philosophy. Sartre emphasizes the subjective freedom and engagement of the human being from a standpoint of atheism. It is the active mind that regards the problems of human beings as his own and confronts the concrete situation by himself. Yakov Bok was a selfish and inexperienced man. He is subjected to unfair suffering and bottomless fall in prison. But the severer realistic suffering is, the stronger his will becomes. He is not subordinated to and does not compromise with social vices. He becomes the crystallization of Jews and independent human being with reason and resists the social vices to the last. Through the suffering in prison, he changes into a man with love and courage, who creates his freedom not only for himself but for society and history as well. Yakov Bok does not retreat from the superpower of injustice and immorality and confronts it to the last. It is the core of Malamud's humanism Because it comes from the real and deep understanding and love toward others in suffering. Graham Greene and Bernard Malamud focus on the way man lives for others in the real world. They reject eschatological nihilism and discover hope and possibility of the human in the spirit of humanism. Humanists affirm and respect human beings and human nature, love others and bear a burden of sacrifice and suffering for others. They continue to resist and to protest social vices. In this respect, humanism is the ideological energy that helps history and society go forward to justice and progress.
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