View : 541 Download: 0

침염직물의 누비에 의한 조형성

Title
침염직물의 누비에 의한 조형성
Other Titles
Formative Quality of Dip-Dyed Fabric by Quilting
Authors
김미영
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
침염직물누비조형성생활미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The modern dyeing has extended widely to the field of creating the aesthetic value shaking itself free from the simple level of artistic handicrafts in the past and it has experienced remarkable changes and development through the selection of various mode of expression and materials as a field of formative art. Since Bauhaus, most of fiber artists have put a great importance on the aestheic value of work and have paid keen attention to the visual change by sense of quality as a formative factor. In Particular, it has been diversified in the aspect of materials and technique and has The purpose of the study is to produce a dyeing work which reconstructed the formative character that is inherent in the dress style of Yi-dynasty through the original expression of sense of quality and surface-treatment by applying quilting technique to the dipdyed fabrics. For that purpose, the theoretical study was made on the formative character of the dress style of Yi-dynasty and the Quilt which based the production and analysis of work. In the production of work, Crepe-de-Chine which were dip-dyed Personally were combined by the main use of colors with Korean flavor and formative factors that the dress style of Yi-dynasty involved, and planes have been seperated and reconstructed by employing patterns formed by quilting technique. Through the process of study, it is found that a study should be made continuously on the expression of formation that can own the national sentiments jointly through the original and free thinking sloughing away the fired plane formation forms and colors It is hoped that it could be realized creatively through the continuous study.;현대 염색은 과거의 단순한 공예적 차원에서 벗어나 심미적가치를 창조하는 폭넓은 분야로 확대되었으며, 조형예술의 한 분야로서의 다양한 표현양식과 재료 선택으로 많은 변화와 발전을 이룩하게 되었다. 바우하우스이후 섬유예술가들은 작품의 미적가치를 중요시하였으며 조형요소로써의 질감에 의한 시각적 변화에 관심을 보여왔다. 특히 재료와 기법면에서 다양화되었고 2차원적인 평면에서부터 부조적, 3차원적 입체의 형태로까지 발전하게 되었다. 이에 본 연구는 직접 침염한 직물에 누비기법을 이용하여 보다 독창적인 질감표현과 면처리를 하므로써 조선시대 ( 1392 - 1910 ) 복식이 갖고있는 조형성을 재구성한 염색작품 제작을 하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여 조선시대 복식의 조형성과 누비의 조형성에 대해 이론적 고찰을 하였고 그것을 토대로 작품을 제자, 분석하였다 작품제작에 있어서 조선시대 복식이 지닌 조형적 요소들과 우리의 색채를 위주로 직접 침엽한 견섬유( Crepe-de-Chine ) 들을 조합하고 누비기법에 의하여 형성된 문양을 이용하여 면을 분할, 재구성하였다. 이러한 연구과정을 통해 관념화된 면구성과 형태, 색채에서 벗어나 보다 독창적이고 자유로운 사고로 민족적 정서를 공유할수 있는 조형성 표현이 앞으로 계속 연구되어져야 할 중요한 과제임을 확신할 수 있었다. 앞으로 이를 위한 계속적 연구로 보다 창조적인 실현을 기대해 본다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE