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Jerzy Kosinski小說에 나타난 生存의 主題硏究

Title
Jerzy Kosinski小說에 나타난 生存의 主題硏究
Other Titles
(The) Study on Survival in Jersy Kosinski's The Painted Bird and Steps
Authors
洪義璟
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Jerzy Kosinski생존개념주제Steps
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Jerzy Nikodem Kosinski (1933-)의 소설은 이차대전 Holocaust 체험의 문학적 소산이다. 그는 전쟁터의 사활지대에서 "생존"의 주제를 체험적으로 도출한다. 생존은 삶이 지속하는 한 폐기될 수 없는 본질적인 주제이며, K-osinski는 이러한 보편적 주제를 시대적 용어로 형상화한다. 본고에서는 인간의 생존에너지가 세계의 파괴에너지에 맞서 쟁취하게되는 생명의 승리로써 생존을 파악한다. 이러한 시각에서 볼 때 이 세계에 대한 이해가 생존에 대한 기본적인 인식적 작업의 일환이 된다. Kosinski의 소설에서 이 세계는 파괴에너지가 활성화되어 있는 것으로 묘사된다. 이러한 파괴에너지는 어떤 특정대상에게도 예외와 면제를 허락하지 않는 보편성을 갖고 있다. 또한 이것은 순수한 에너지의 활성일 뿐 어떤 목적이나 의도가 개입하지 않은 유희성을 띄고 있다. 이러한 유희성은 인간의 의도와 노력을 여지없이 좌절시킴으로써 모들 인간적 행위를 도로(徒勞)로 돌이키는 무의미를 발생시킨다. 반면 세계의 파괴에너지에 비례해서 반작용원리로 활성화되는 생존에너지가 인간에게 일어난다. 생존에너지는 생존본능을 일깨우고 사태파악을 하는 이지적 작업을 통하려 맹목적인 본능에 방향을 잡아주며 세계에 대처하는 행동전략을 강구하게 한다. 이 때 인간은 자기보호색을 떤 탈바꿈(metamorphosis)을 주요 생존전략으로 채택하는 것으로 나타난다. 이러한 탈바꿈은 인간이 세계의 양상에 적합한 삶의 방식을 새롭게 계발하는 것이며 이러한 생존과정에서 자기존재 의미를 구축해 나간다. Kosinski는 비록 파괴에너지의 유희성으로 인해 인간노력이 응분의 결과를 기대할 수 없다는 것을 알면서도, 인간이 그에게 허락된 마지막 가능성까지 불굴의 노력을 경주(傾注)하는 것에서 그것자체로 인간노력의 의미를 찾는다. 이러한 생존의 vision은 공존의 윤리로 확대되며, 우리의 삶에서 현순간의 의미를 전적으로 소중히하는 실천적 관심으로 이어진다. 그리고 생존 그 자체에서 얻어지는 환희와 축복이 생존에 대한 궁극적인 vision을 획득한다. 이러한 그의 vision은 현대적 삶의 난제를 위하여 20세기 소설이 탐구한 문학적 성취이며 삶의 지침에 대한 문학적 처방을 포함한다. 한편 그의 실험적 기법은 그의 주제를 미학적으로 보강할 뿐 아니라 소외권으로 밀려난 현대소설의 소생을 위한 노력인 것이다. 그러므로 J. Klinkowitz는 작가의 진지한 주제의식과 소설의 생존을 강구하는 노력으로 인해 "The death of the death of the novel" 을 선언하고 그에게 "Post-Barthian survivor" 라는 평가를 내린다. 본고는 The Painted Bird 와 Steps를 중심으로 이러한 생존의 개념이 성취되고 실패하는 양상에 대하여 고찰하였다.;Jerzy Kosinski (1933- ) cultivates as his Literary subject matter the holocaust of the Second World War, which is probably the most shocking experience furnished by the twentieth century. He derives the theme of "survival" from his experience of the battlefield instead of his study. "Survival" is a theme that can not be treated as a rejected article as long as life continues and Kosinski configurates this universal theme in contemporary terms. In this thesis, the concept of "survival" is apprehended as something acquired from the antithetic relationship of the energy for survival of man that preserves the being opposing the destructive energy of the world that expunges the being. Seen from this antithetic views, the understanding of this world and human conditions forms a part of the essential congnitive process regarding "survival". In Kosinski's novels, this world is depicted as a place where the destructive energy is activated. It is an activation of pure energy and posseses arbitrary playfulness without intervention of any purpose or intention. Proportionate to the destructive energy of this crushing world, the activation of amplifying existential energy takes place in man as a reactive principle. Energy for survival awakens instinct for survival, makes man equip himself consciously for survival and makes him contrive strategy for survival to cope with the world. As a result, man selects as his main existential strategy flexible metamorphosis which gives him adequate protective coloring for the aspects of the world. Although it is true that human efforts can not be recompensed because of the playfulness of the destructive energy, but from the fact itself that man makes strenuous efforts to the last possibility, a conquering vision is achieved. In addition, the existential vision is expanded into the logic of coexistence and leads further to practical interest that sets complete value on the meaning of the present moment of our life. And the joy acquired from survival itself obtains ultimate vision of survival. His vision is the study of the twentieth century literature for the difficult problems of modern life and implicitly contains literary prescription for guiding principles of life. Moreover, his experimental method is efforts toward the rebirth of novel which has been ousted to the edge of contemporary sensibility. Therefore, J. Klinkowitz declared "The death of the death of the novel" in accordance with the writer's acute theme-con-sciousness and his efforts for the survival of the novel, and confers him the title of the "Post-Barthian Survivor." This thesis examines the problem of survival from the point of view of how this is achieved and how it ends up in faulure in The Painted Bird and Steps.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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