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Christopher Marlowe의 작품에 나타난 중세적 가치관과 르네상스적 가치관

Title
Christopher Marlowe의 작품에 나타난 중세적 가치관과 르네상스적 가치관
Other Titles
Medieval and Renaissance Values in Christopher Marlowe's plays, Tamburlaine the Great and Doctor Faustus
Authors
金榮美
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Christopher Marlowe중세적 가치관Tamburlainedoctor Faustus영어영문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
christopher Marlowe가 살았던 16세기 영국이 중세 기독교 사회에서 근대 사회로 넘어가는 과도기였다는 것은 주지의 사실이다. 모든 과도기의 사회가 그렇듯이 당시 영국 사회도 신·구가치체계가 공존하면서 서로 갈등을 일으키고 있었다. 그러나 여전히 근본적으로는 중세적 질서가 남아있었다. Marlowe는 그 시대의 급진적인 사상을 받아들이고 물려받은 종교적 세계관을 거부하였다. 그것은 그의 생애와 그가 발표한 글에서 명백하게 드러난다. 그러나 그의 작품 속에서 그가 표방하는 사상이 무엇인지에 대해서는 평자들 사이에 일치가 이루어진 적이 없다. 본고는 특별히 그의 사상을 잘 드러내고 있는 Tamburlaine the Great와 Doctor Faustus를 통하여 그의 의식구조를 드러내려 하였다. 그러기 위해 두 주인공의 공통된 특징인 무한한 야망추구 과정을 순차적으로 비교·분석하였다. 본론(A)항에서는 Tamburlaine과 Faustus가 구체적으로 어떤 야망을 가지고 있는지 살펴보았다. 그들은 무력과 지력을 통하여 절대적인 존재가 되기를 바라는데, 그들의 이런 야망은 중세적인 가치관에서 볼 때 오만의 죄로 드러나게 되나, 인간과 자연을 새로이 발견하였다고 하는 르네상스적인 관점에서 볼 때 그것은 인간 자신의 능력에 대한 자신감의 표현이다. (B)항에서는 야망의 추구과정에서 보여지는 두 주인공의 모습을 살펴보았다. Tamburlaine은 처음부터 자신의 능력에 대한 절대적인 확신을 가지고 아무런 내적 갈등없이 야망을 추구해가고, 그 과정에서 번번이 승리를 거두어 애초에 그가 의도한 demi-god의 위치로 상승해 간다. 반면 Faustus는 중세 기독교에서 가르쳐 온 미덕을 따르고자 하는 마음과 자신의 르네상스적 열망을 따르고자 하는 마음 사이에서 끝없이 갈등을 겪으며 심리적 지옥을 체험하게 되고, 그의 지위는 superhuman으로 나아가는 것이 아니라 일개 마술사로, 그리고 어리석은 죄인으로 전락한다. (C)항에서는 그들이 어떻게 좌절을 경험하는지 살펴보고, 이를 통해 작가가 드러내고자 한 사상을 추론하였다. Tamburlaine은 죽음에 의해 좌절되나 그 죽음은 그의 오만에 대한 댓가가 아니었다. 작가는 이 극에서 인간의 무한한 가능성에 촛점을 두고, 신에 도전한 주인공의 모습을 동조와 감탄의 시선 속에서 제시하고 있다. 그리고 주인공이 추구한 지상적 권력을 부정적으로 묘사하지 않고 있다. 이 점에서 이 극은 중세의 기독교적인 세계관에서 벗어나며, 르네상스의 새 정신을 표방하고 있음을 알 수 있다. 그러나 이 극이 전통적인 사고에서 완전히 벗어난 것은 아니다. Tamburlaine의 야망이 야기시키는 부정적인 측면을 드러냄으로써 주인공의 성격에 윤리적인 비판을 가하고, 또 비록 기독교적인 神은 아니나 초월적인 존재를 인정한다는 점, 그리고 영생을 바라고 죽어가는 주인공의 태도 속에서 기독교적 전통의 유산을 보여준다. 한편 Faustus는 신에 의해 벌을 받아 지옥에 떨어지는 끔찍한 파멸을 당했다. Faustus의 치솟는 오만은 결국 자기파멸을 초래할 뿐이라는 것을 강조함으로써 작가는 인간의 무한한 가능성에 촛점을 맞추던 이전 작품과는 달리, 인간의 한계에 중점을 두고 신의 힘을 강조하고 있다. 이 점에서 이 극은 기독교 정신을 드러낸다. 그러나 동시에 신이 금지한 지식과 지상의 美를 추구한 것이 결코 부정적인 것만은 아니라는 함축을 통해 신에 대한 회의를 암시적으로 나타내고 있다. 이상의 연구에서 봤을 때 Marlowe의 개인적인 신념이 어떠했든지 간에 그의 작품 속에서는 무신론적인 견해를 찾아 볼 수 없다. Marlowe 자신은 전통과의 단절을 원했으나, 중세적 세계관에서 완전히 벗어나지 못했다는 것을 알 수 있다.;It is well known that the age when Christopher Marlowe lived, the 16th-century England is a transitional period from the middle age to modern age. Therefore during those times old and new value systems coexisted conflicting each other. But basically the medieval order still lingered on. Marlowe's life and his writings show that he accepted the radical thoughts and rejected the Christian world-view. But there hasn't been any agreed opinion among critics on what he wants to port-ray in his plays. This essay tries to disclose what Marlowe intended to show by analysing his two plays, Tamburlaine the Great and Doctor Faustus representing his ideas in general. In order to do this, I made a comparative analysis of two heroes' search for their endless ambition. The results are as follows. (A) I've examined what ambition they have. Tamburlaine wants to be the absolute being like God through power, whereas Faustus through knowledge. Their ambition could be seen as showing the sin of pride viewed by the medieval values. But viewed from the ideas of Renaissance when man and nature are newly found, it can be interpretated as an expression of the self-confidence of man. (B) The courses each heroe takes in pursuits of ambition show that Tamburlaine, from the beginning, has so much confidence in his ability and actually reaches his goal without any inner conflicts, going upward to the level of demi-god as he had intended. While Faustus suffered the conflict between the medieval values and new born desires, product of Renaissance, experiencing his own hell. Hence he has come down to the status of a mere magician and a foolish sinner, rather than a superman. (C) Through examining their experiences of failure, I infered what ideas writer has. Finally Tamburlaine was subjected to death which is not the punishment of his pride failing in accomplishing his ambition. The beliefs in man's capability makes the writer show empathy with hero who dare challenges gods and he doesn't give a negative description of his searching for earthly power. In this respect, I think this play upholds the Renaissance spirit. But it is not completely free from the traditional ideas. The negative aspects of Tamburlaine's ambition also described. It also acknowledges the presence of the transcendental being although it is not the Christian God. And the hero dies with having the beliefs that he will live eternally. Faustus was damned by God for his pride. This play shows a kind of the restricting effect on the unbounded ambition by emphasizing that hero's endless pride only results in bringing destruction. Unlikely the former play, Tamburlaine the Great, Doctor Faustus emphasizes the human limitation and God's omnipotence. In this respect this play manifests the Christian moral. But at the same time, the absolute righteousness of God has been questioned by implying that the human search for God-forbidden knowledge and earthly beauty are not absolutely wrong. In conclusion, I found no atheistic views in both plays. Whatever beliefs he may have had, Marlowe was unable to break off with the tradition.
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