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Arthur Miller의 극에 나타난 인간존재의 문제성

Title
Arthur Miller의 극에 나타난 인간존재의 문제성
Other Titles
Miller's Understanding of two aspects of Human existence
Authors
高仁卿
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Arthur Miller인간존재문제성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis seeks to explore Arthur Miller's understanding of human existence as expressed in The Crucible and The Price by means of two concepts, the subjective self and the social self. The subjective self implies man's subjectivity which changes and reformulates his own being as well as social reality while the social self denotes man's sociality that in turn is changed and reformulated by society. This essay focuses on The Crucible and The Price however, our discussion refers to Death of a Salesman in passing because it is helpful to examine Miller's concepts of human existence as expressed in his earlier Play in order to understand The Crucible and The Price better. Viewed from the perspective of the relationship between the subjective self and the social self, Willy Loman of Death of a Salesman loses his subjective self by conforming himself to the dominating value system of the irrational industrial society to which he belongs. As the result, his subjective self is deprived and Loman's death becomes meaningless because he is not aware of the loss of his authentic self till the end. In The Crucible, Proctor attains his subjective self by choosing his own self although he has no choice but to die under the suppression of the irrational society. In other words, Proctor rinds and sticks to his identity at the cost of his life. Thus, Miller represents Proctor as an attainer of his subjectivity even though he is destroyed by the irrational society. In this drama Proctor attains bis subjective self at the price of his death. In The Price, Miller developes further understanding of the conflict between the two aspects of Ran's existence. Although he admits society's control on and its threat to the subjective self, he believes that nan can attain and maintain his subjectivity. In this work, Miller comes to the belief that it is inevitable for the irrational social reality and the subjective self to exist together under the imperfect arrangement of the world. To sum up, Miller's understanding of man's existence develops through the following three steps: in Death of a Salesman, he discloses the loss of the subjective self in contemporary industrial society: in The Crucible, he depicts the destruction of the subjective self under the irrational society; in The Price, he demonstrates the maintainability of the subjective self even under the irrational society. Thus Miller's understanding of man's existence gets deeper and mature as his writing dramas goes on.;Arthur Miller의 작품에서는 그의 동시대의 불합리한 미국사회 속에서의 인간의 개인적 실존의 존재방식의 문제가 중심 관심사이다. 그의 동시대치 미국사회는 경제적으로는 경제대공황이 인간성을 유린했고 개인은 거대한 산업사회의 톱니바퀴와 같은 존재로 전락되었으며, 배금주의와 성공윤리는 인간을 인간 시장 (personality market)의 상품으로 전락시킴으로써 비인간화를 초래했다. 정치적으로는 McCarthyism이 강력한 사상통제를 자행함으로써 사상적 자유를 위협했다. Miller는 이러한 미국사회 속에서의 인간의 존재방식의 문제를 밀도있고 심각하게 다루었다. 이런 의미에서 Miller의 극의 주제는 개인과 사회의 관계에 근거한 인간이해라고 할 수 있다. 본 논문은 The Crucible과 The Price에 나타나 있는 이와 같은 인간이해를 인간존재의 주체적 자아 (subjective self) 와 사회적 자아 (social self)의 측면에서 분석하는 것을 목적으로 한다. 주체적 자아란 인간이 자신의 존재와 인간이 변화되고 창조하는 자유적 측면이요, 사회적 자아는 사회에 의해서 인간이 변화되고 형성되는 측면이다. 주체적 자아와 사회적 자아의 시각에서 볼 때 Miller의 작품은 주체적 자아의 부각 여부에 따라서 The Crucible이 분기점이 된다. The Crucible 이전의 작품인 Death of a Salesman의 경우에는 주체적 자아는 전적으로 사회적 자아에 의해서 파멸당해 버리고 마는데 주인공인 Willy Loman은 자신이 주체적 자아를 상실함으로써 실존의 본질적 죽음을 당한다는 사실을 인식하지 못한채 죽어 버린다. 본 논문에서는 The Crucible과 The Price만을 중심적으로 다루고 Death of Salesman은 필요한 경우에만 부수적으로 언급한다. The Crucible의 주인공 John Proctor는 불합리한 사회현실에 의해서 죽음을 당하지만 그는 자유의지로서 죽음을 선택한다. 즉, 주인공은 불합리한 사회현실의 위협에도 불구하고 자신의 identity를 지키려하기 때문에 죽는 것이다. 그러므로 Proctor는 단순한 사회의 희생물이 아닌 주체성이 강한 인물로 부각된다. 따라서 The Crucible에서는 주체적 자아와 사회적 자아의 갈등 및 대립이 강하게 나타난다. The Price에서는 Miller의 인간이해가 진일보하게 된다. 주인공 Victor Franz는 물량주의가 지배하는 부조리한 사회가 개인을 제약하는 것을 인정하지만 그런 상황 속에서도 개인이 주체성을 유지하면서 생존할 수 있다는 것을 보여 준다. The Price에서 Miller는 주체적 자아와 사회적 자아가 갈등과 대립에도 불구하고 서로 공존한다고 보는 종합적 이해에 도달한다. 결국 인간존재의 두측면의 시각에서 볼 때 Miller의 인간이해는 3단계에 걸쳐서 발전하고 있음을 알 수 있다. The Crucible 이전의 작품에 나타나는 제 1단계에서는 주체적 자아가 사회적 자아에 의해서 지배되며, 제 2단계에서는 The Crucible에서 보여지는 바와 같이 사회적 자아에 저항하여 주체적 자아가 확보되지만 사회현실에 의해 파멸 당한다. 제 3단계인 The Price에서는 사회적 자아의 제약 속에서도 주체저 자아가 확립된다. 이렇게 하여 Miller의 인간이해는 인간의 자기상실의 폭로에서 출발하여 자아발견을 거쳐 자기 확립으로 발전함으로써 심화되고 성숙된다.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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