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Lyrical ballads '서문'에 나타난 Wordsworth의 시 이해

Title
Lyrical ballads '서문'에 나타난 Wordsworth의 시 이해
Other Titles
"Wordsworth's Poetic Theory" in 'Preface' to the Lyrical Ballads
Authors
김정완
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Lyrical balladsWordsworth서문영어영문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
널리 알려진대로 18세기 말부터 점진적으로 진행되어온 영국의 낭만주의는 Lyrical Ballads(1798)의 '서문'을 기점으로 본격적인 출발을 시작하기에 이르렀다. 거의 모든 문예사조의 생성이 기존의 전통에 대한 반동으로 시작되듯이, 낭만주의 역시 신고전주의에 대한 반동으로 시작되었다. Lyrical Ballads의 '서문'에서 Wordsworth는 그 당시에 단편적으로 산재해 있던 생각들을 모아서 명쾌한 비평원리에 입각하여 일관된 이론으로 재집성함으로써 자신의 시에 정당성을 부여하고 있다. 따라서 낭만주의 시기의 시와 시이론의 특징적인 요소를 검토하려고 할 때 '서문'의 내용을 출발점으로 삼는 것은 적절해 보인다. '서문'은 Wordsworth가 "자연스러운 반응"(natural response)에 완전히 몰입되어있던 초기의 산물이다. 그는 신고전주의의 작위적인 형식에 반발하여 인간의 자연스러운 감정을 중시함으로써 표현론의 출현을 촉진시키고 있다. 요컨데 18세기의 모방론이 19세기에 이르러 표현론으로 대체됨에 따라 시인의 강력한 감정이 자연스럽게 흘러 넘치는 것이 곧 시가 되었던 것이다. Wordsworth가 시어(poetic diction)를 혐오한 것은 시어가 지닌 인간의 감정이 깃들지 않은 작위성 때문이다. 따라서 그는 시어대신에 소박한 시골사람들이 일상생활에서 자연스럽게 사용하는 언어를 선택하였다. 시골사람들에 대한 그의 애정은 나아가 사회적으로 불우하고 비천한 사람들에게까지 확산되었다. 이같은 경향은 당시의 사회적 변화, 특히, 프랑스 혁명의 기본이념이라 할 수 있는 자유와 평등사상의 영향을 받은 것으로 보인다. 한편, '서문'에 나타난 실험적인 시 이해가 독창적인 것은 사실이지만 '서문'이 이전의 전통을 완전히 무시한 것은 아니었다. Wordsworth의 시 이해는 Chaucer, Spenser, Shakespeare, 그리고 Milton의 영시 전통을 이어받고 있다. Wordsworth의 시 이해가 혁신적(revolutionary)이라는 것은 영시 전체에 대해서가 아니라, 다만 신고전주의의 전통에 대한 것임을 이해해야 할 것이다. 역사적인 조망으로 바라볼 때에 '서문'을 이해하는 데에는 전통과 실험간의 관계에 특별한 지각이 요구된다고 하겠다.;'Preface' to the Lyrical Ballads ('798) is seen as a landmark in English Romantic Movement, of which the roots lie in the eighteenth century. Like almost all literary fashions, romanticism started as a reaction to the tradition of neo-classicism. And it is seen as a clear break with with the eighteenth century in terms of diction and subject-matter. Wordsworth gathered up isolated ideas, organized them into a coherent theory based on explicit critical principles, and made them the rationale for his own massive achievements as a poet. We can conveniently use the concepts in this extremely influential essay as points of departure for a survey of distinctive elements in the theory and poetry of the Romantic period. 'Preface' is essentially the product of an early phase in Wordsworth's career - a phase in which he was almost totally obsessed with the value of "natural response". Wordsworth led the reaction of feeling against form, that he prompted the shift from eighteenth century concept of poetry as mimesis, a reasonable reflection of nature, to the nineteenth century concept of poetry as expression, an impassioned product of the poet's mind and heart. Therefore, poetry is the spontaneous overflow of powerful feelings. Confronted with the vice of passionless artifice in a "poetic diction" which he abhorred, he chose the language really used by men in the humble and rustic life. In his characterization of ordinary men, including the rustic, the savage, and the poor, he sought to extol those broad democratic and egualitarian principles characteristic of the nineteenth century. Although its originality, as we shall see the purpose of poetry, it did not ignore completely tradition. He based himself on the tradition of Chaucer, Spenser, Shakespeare, and Milton. It was revolutionary in that if involved overthrow of a formidable false tradition - the tradition of Dryden and Pope. Seen in historical perspective, the essay is a fascinating hybrid of derivation and innovation, of traditional precept and primitive challenge. Wordsworth's Preface deserves its reputation as a turning point in English Literature.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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