View : 643 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author安胤琇-
dc.creator安胤琇-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:55Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:55Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000030392-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/182489-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030392-
dc.description.abstract菩薩像은 그 材料와 形式面에서 佛像과 마찬가지로 다양하게 展開되었을 뿐아니라 藝術的으로도 매우 뛰어난 傑作들을 남기고 있다. 그러나 菩薩像에 관한 硏究는 佛像에 비해 그다지 활발하지는 않았다. 菩薩像은 그 數에 있어서 佛像에는 確實히 미치지 못하나 大華佛敎權에서의 菩薩의 信仰的 위치는 실로 至大하며, 菩薩像이 지니는 天衣 또는 瓔珞 莊嚴 등을 通해서 나타내었던 奧妙한 精神美의 發顯은 佛像에서 보다 菩薩像에서 더 具休化될 수 있다고 생각된다. 그러므로 보살상 자체의 精神美의 表現方法에 關한 考察이 必要하며 筆者는 먼저 보살상의 가장 두드러진 特徵인 瓔珞 樣式에 관한 硏究를 通해서 그 端緖를 얻고자 한다. 菩薩像의 造成은 宗敎的 信念을 가지고 전개되었던 美術活動이므로 敎相과 敎理가 거기에 反映되기 마련이다. 따라서 本稿는 먼저 諸經典을 通해서 佛敎思想에서 菩薩이 차지하는 위치와 그 信仰의 성격을 살펴보고, 과연 보살상에서 瓔珞은 어떤 意味를 지니는지를 諸經典속에서 찾아 보았다. 그런다음 印度와 中國 및 우리나라의 現存하는 作例를 通해서 各시대와 지역에 따른 瓔珞樣式의 系譜를 살펴보고 그 遍年的 基準을 마련해 보고자 했다. 菩薩은 佛敎에서의 理想的 人間象이며 부처의 세계와 중생의 세계를 연결하는 중간자이며, 또한 무한한 威神力과 慈悲로 중생을 救援하는 存在이다. 따라서 이러한 보살을 처음 像으로 만들고자 했을때 계급적 분리의식이 강했던 印度人들은 그 모델을 현실의 가장 선망의 대상인 男子 王公貴人에서 찾았을 것이며, 따라서 그들이 즐겨 사용하던 裝身具도 像에 반영되어 菩薩像은 불상과 달리 화려한 영락으로 장엄하게 되었을 것이다. 이렇게 시작된 菩薩像 瓔珞 莊嚴은 時代와 地域에 따라 달리 표현되었으니 다음과 같다. 1. Mathura ̄莊嚴像:円形板形의 목걸이와 V字板形의 목걸이인 2重구조임. 2. Gandhara ̄菩薩像:圓形板形의 목걸이와 雙龍爭珠形 U字形 장식이 달린 목걸이의 2重구조에 어깨걸이가 2 내지 3條가 있음. 이상과 같은 양식은 3세기 末까지 즐겨 사용하던 것으로, 그 始原을 古代初期의 神像인 Yaksa, Yaksi像에서 찾을 수 있다. 3. Gupta朝 菩薩像:円形목걸이와 왼쪽어깨에서 늘어져 오른쪽 무릎을 돌아가는 한가닥의 긴 어깨걸이를 하고 있다. 이러한 양식은 像에 신비적 요소가 가미되면서 번잡한 장식요소를 배제한 때문으로 풀이된다. 4. Pa ̄la朝 菩薩像:기본적으로 Gupta朝와 동일하나, 목걸이에 장식적 요소가 가미된 2重구조를 가지며 어깨걸이의 길이가 前代에 비해 짧아져 허리 아랫부분까지만 늘어지고 영락의 세부묘사에서 極히 장식적이 됨. 中國은 4세기에 印度 Gandha ̄ra菩薩像의 영향 下에, 중국인의 모습에 印度式 天衣와 瓔珞樣式을 한 像이 만들어졌으나 곧 중국화의 기미를 보이기 시작해 5세기에 가면 完全히 중국化한 菩薩像 瓔珞莊嚴을 하게 되는데 그 과정은 다음과 같다. 1. 5세기 初에는 보살상 목걸이의 기본패턴인 2重구조를 지키고 있으나, 짧은목걸이에 垂飾을 단다거나 긴 목걸이가 中國의 傳統的 裝飾意匠인 對龍形態로 바뀌고 있다. 그리고 여기에 珠形의 中國式목걸이가 添加되어 三重구조를 보이기도 한다. 2. 이러한 과정을 거치면서 5세기 末에는 天衣의 표현에서 女性의 腹式을 사용하여 점점 여성적 분위기가 보살상에서 강하게 나타나면서 心葉形의 단순한 목걸이가 主가 되었다. 3. 6세기 北周·北齋에서는 心葉形이나 圓形의 목걸이에 X字形 영락대 或은 念珠形 영락대가 보임. 4. 隋代에는 Gupta朝의 보살상에서 보이던 한쪽어깨에서 늘어진 영락대 양식이 등장하고, 곧 목걸이도 2重구조의 화려함을 더하게 된다. 5. 唐代에는 隨代의 양식을 계승하여 발전시키면서 새로운 印度의 영향을 받아 매우 세련되고 화려한 瓔珞을 만듬. 우리나라는 6-7세기 三國時代를 통해 기본적으로 北魏, 北周, 北齋, 隋의 영향이 뚜렷한 菩薩像을 造成했는데 三國의 양상은 다음과 같다. 1. 高句麗:心葉形 목걸이가 유일한 영락장엄임. 2. 百 濟:초기에는 心葉形만 나타나다가 6세기 末에서 7세기 初에 가면 心葉形이나 圓形 목걸이에 X字形 영락이 함께 표현됨. 3. 古新羅:心葉形이나 円形목걸이가 主된 양식이며, 이러한 목걸이에 X字形 영락대가 표현되기도 하는데, 고구려나 백제와 달리 念珠形 영락양식이 보여서 주목되며 末期의 作品에서 隨의 강한 영향을 엿 볼 수 있음. 統一新羅時代는 三國時代의 양식을 소화하고, 그동안 축적된 기술과 함께 새로운 隋·唐양식의 자극을 받아 매우 우수하고 다양하게 瓔珞 表現을 하고 있다. 1. 統一初- 8세기 初:三國時代의 여운을 남긴 영락장엄을 하고있는데, 특히 목걸이 장식에서 뚜렷이 나타나는데 心葉形은 보이지않고 円形의 목걸이가 主된 표현이 됨. 2. 8세기 初 - 8세기 末:唐으로 부터의 자극에 의해 목걸이가 화려한 二重구조로 정착되며, 영락대는 한쪽어깨에서 늘어지는 形이나 X字形이 主된 意匠이 됨. 高麗時代로 가면 통일기의 세련된 瓔珞樣武은 菩薩像 자체의 造像意慾의 상실로 쇠퇴하고 만다. 1. 10 - 12세기:목걸이가 유일한 영락으로, 원형구조에 몇개의 垂飾이 垂下되어 있는데 거의 형식적 표현에 그치고 있다. 2. 13 - 14세기:坐像의 보살상이 많이 조성되었으며, 円形 1條의 목걸이에 垂飾이 달린 것이 기본적인 목걸이 패턴이며, 이러한 목걸이만 하고 있는 像과, 이런 목걸이에 天衣를 덮는 화려하면서도 左右對秤形의 영락을 더하고 있는 像이 造成되었음. 그러나 瓔珞은 이제 菩薩의 慈悲를 표현한다기 보다는 하나의 형식적 표현체로 남아 있게 됨. 한편 經典을 通해서 살펴보았을 때, 瓔珞을 보살이 戒, 定, 慧, 三味로 치장하는 표시이고, 菩薩의 道와 慈悲의 깊음에 따라 각기 다른 영락을 수지할 수 있고, 그렇게 수지한 영락을 중생을 위해 남김없이 廻向해야 했었다. 그런데 이러한 經典 속에서의 瓔珞의 경지를 諸像을 通해 표현하려고 시도한 흔적은 찾을 수 없고 菩薩像 瓔珞樣式은 像자체의 變化에 따라 變化 발전한 것 같다. 經典 속에서 표현된 瓔珞의 경지를 像으로 표현하기는 기술적인 제약을 받아 구현하기 힘들었을 것으로 생각되지만 人間을 떠나지않고 그러면서도 超人間的인 慈悲와 本誓를 가득 드러내는 菩薩像을 造成하려했을 때, 菩薩像의 瓔珞은 한 表現休가 되어 그 時代와 그 地域의 美感을 느끼게 해 주었다.;Bodhisattva is ideal human figure of Buddhism and connects the world of Buddha with the world of Mankind and relieve a mankind with prestige and merciful heart. Therefore, the be-ginning, as Budhisattva was made, Indian who is strongly class separation conscious may be look for model from the high class nobility, subject of the very envy actrally. But, on the ground that Indian is daily use a great number of personal ornaments, Bodhisattva may be ornamented with muktahara and actual the very high nobility is daily use given expression as personal ornaments and in the first time, Bodhisattva was made a distinction between Mathura and Gandhara and special feature is same as below mode. 1. Mathura Bodhisattva : Double neckwear of circle and neckwear of V-type. 2. Gandhara Bodhisattva : Double neckwear of circle and neckwear of couple dragon pile glass beads up in a circle and add up shawl, 2-3 pieces. The above mode which was in general use in the late 3rd. Century can look for fundamental principle from Yaksi statue of Yaksa, statue of various providence of the beginning of ancient times. 3. Next, while Bodhisattva of Gupta dynasty was add to mystric essential element of Bodhisattva which proceeded at this time, mainly beauty that Bodhisattva of the former time was taken die away and statue that was created womanly atmosphere was made, the Muktahara ornament was taken simple structure which neckwear of circle linked from the shoulder to knee. 4. This mode was continued until Pala dynasty, Next dynasty. But, Muktahara ornament of Bodhisattva of Pala dynasty taked same structure of neckware and long shawl. There was a difference that Muktahara ornament of Bodhisattva of Pala dynasty had double structure that was added ornaments to neckware and length of shawl was shorter than former time and was suspended until down of waist. In the 12th, Century, Bodhisattva that was made by style like this was declined modeling intention with decline of Buddhism Art. Bodhisattva was made by impulsion of Kandara Bodhisattva in the 4th. Century in China. Only, the fact that was made a neckware of circle with double neckware of style of couple dragon pile glass beads up in a circle style, May-be, it is think that shawl, special ornaments apparel of Indian disappeared during passing by long district, the bordering on Western China. 1. In the early 5th. Century: Muktahara ornament slowly come out features of China style. Double structure, fundamental type of Bodhisattva neckware was leave just as it was, but put ornaments apparel of China, and long neckware was changed into Dragon looked for each other, ornaments apparel of China, and appeared triple structure with neckware of China style of Buddhist rosary type. In the process of the above contents, Bodhisatva was completely become type of China and Muktahara ornament was entirely become type of China. After, mode of Bodhisattva is same as below. 2. In the late, 5th. Century: Heart-style become the beginning there is a think because the above reason was made away with ornament essential element. 3. Sui : Cloths was thin and emphasis on Muktahara. Neckware is type of circle, and is simple neckware of heart-style. Came out Muktahara ornament of X-type. Future Generations, ornaments mode of Gupta dynasty that turned from left soulder to right knee was introduced and detail apparel was became ornamentization. 4. T'and (618-907) : Essential element of ornament essentional element that appeared in Sui spread out with development variously. Effection of India strongly came out. Detail mode was polished gaily. Neckware was splendid caused by double structure. In the 9th. Century, ornament mode that was came out a variation the same this was decline with losing statue volition of one's Bodhisattva statue and didn't development of new mode. Our country made up Bodhisattva statue by effection of Sui, The Northern Choi Dynasty, Northern Wok Dynasty, Northern Ju Dynasty throuh three Kingdoms is the same as below. 1. Koguryo : Neckware of heart-style of one piece was only Muktahara ornament. 2. Parkche : The first time, neckware of heart-style came out. In the late 6th. Century and first 7th. Century neckware of circle and heart-style with Muktahara of X-type came out. 3. Old Silla : Neckware of circle and heart-style was mainly mode and Muktahara of X-type was came out. The last of old Silla was strongly influence of Sui. In the Great Silla mode of three Kingdoms age was declined, made a very brilliant and various work. Under the stimulus of Sui and T'ang with technique accumulated. 1. The first time after unification-in the early 8th. Century : Muktahara ornament was made with effection of three Kingdoms. 2. After in the early 8th. Century-n the late 8th. Century: Muktahara ornament that brilliant double structure of Neckware and X-type connected from one side shoulder to knee was connected under the stimulus of new T'ang was expressed with polishing. In the Koryo, polishing muktahara ornament of unification age was declined by losing of statue volition of Bolhisattva oneself. As a result of the above, remained formal expression rather than expression of compassion of Bodhisattva. 1. 10th. Century - 12 Century : Neckware mode of the whole ages only expressed type of Koryo. 2. 13rd. Century - 14th. Century : Muktahara ornament that covered with whole body and cloths brilliantly made newly under the stimulus of Yuan. But it was declined without degestion, no longer, Muktahara of Bodhisattva was remained as a formal expression, No ornaments added authority with compassion of Bodhisattva. One side, Muktahara that Bodhisattva was taken in the Sutra is expression embellished by rule, maditaton, wisdom., Samadhi and in accordance with religion of Bodhisattva and depth of compassion. But each can receive Muktahara. and don't look for mark tried out in order to express throgh various providence a sphere of Muktahara from the Sutra, and if Muktahara ornament was developed in accordance with variation of statue mode oneself, Bodhisattva state of the same age and place ex-pressed regardless of a sort of Bodhisattva. Though stage in the Sutra didn't embody caused by limit of expression, Bodhisattva Muktahara didn't leave the human and when is made up Bodhisattva taken superman compassion and beauty, is deeply fell esthetic sense of the same age and district.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = XII Ⅰ. 序論. = 1 Ⅱ. 佛敎恩想에서 蓄薩의 意味와 그 信仰 = 4 A. 菩薩의 意味 = 5 B. 蓄薩 信仰 = 10 Ⅲ. 菩薩像에서 瓔珞의 意味와 種類 = 21 Ⅳ. 印度 菩薩像의 瓔珞樣式 = 29 A. 古代 初期의 神像 = 30 B. Mathura- 의 菩薩像 = 32 C. Gandha-ra 菩薩像 = 34 D. Gupta 朝의 菩薩像 = 36 E. Pa-la 朝의 菩薩像 = 39 Ⅴ. 中國 菩薩像의 瓔珞樣式 = 41 A. 初期 導入期 樣式 = 41 B. 5세기 中國化된 樣式 = 42 C. 隋ㆍ唐時代의 樣式 = 47 Ⅵ. 韓國 菩薩像에 나타난 瓔珞의 諸樣式 = 53 A. 三國時代 = 54 B. 統一新羅時代 = 62 C. 高麗時代 = 67 Ⅶ. 結論 = 71 參考文獻 = 107 ABSTRACT = 115-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent10467554 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject보살상-
dc.subject영락장엄-
dc.subject종교미술-
dc.subject미술사학-
dc.title菩薩像의 瓔珞莊嚴에 關한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY OF MUKTAHARA ORNAMENT OF BODHISATTVA-
dc.format.page120 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 미술사학과-
dc.date.awarded1985. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE