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洪仁간과 太平天國

Title
洪仁간과 太平天國
Other Titles
Hung Jen-kan(洪 仁간) and Taiping Tien-kwoh(太平天國)
Authors
金宜慶
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 사학과
Keywords
홍인간태평천국태평천국운동민중운동
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
19세기 중엽에 일어난 太平天國運動은 전통적인 民衆運動의 연장선상에서 일어난 최대의 反體制運動인 동시에 또한 16세기 이래의 농촌사회의 분해와 서구 資本主義 침입이라는 새로운 역사적 상황을 반영한 歷代 어떤 民衆運動보다도 量的, 質的으로 최고의 수준을 과시한 운동이었다. 홍 인간(1823~1862)은 洪 秀全의 八寸 동생으로 初期 太平天國의 蜂起過程에는 참여하지 못했으나 1859년 洪 秀全에 의해 干王에 봉하여진 후 3 년간 太平天國 政府를 總理하였으며, 「資政新篇」, 「欽定士階條例」, 「欽定英傑歸眞」등의 著述을 통하여 그의 改革思想을 전개하였다. 홍 인간은 鄕村知識人出身으로 다른 太平天國의 지도자들과는 달리 홍콩에서의 이색적 경험을 바탕으로 세계 정세, 선진적 과학기술, 기독교에 대한 인식을 정확하게 할 수 있었다. 그의 生涯와 선교사들이 묘사한 그에 대한 記述에 의하여 보면 홍 인간은 우유부단하였지만 현실에 적응하는 순응성이 뛰어났고 특히 지적 호기심이 매우 왕성하였다. 이러한 퍼스낼러티를 바탕으로 홍 인간은 홍콩에서의 선교사와의 교류, 이색적 경험을 발전적으로 소화하여, 중국의 近代化가 太平天國內에서 가능할 것이라는 확신을 가지게 되었다. 1859년 太平天國에 合流하게 된 홍 인간은 자신의 思想의 理論的 根據로 太平天國의 理念體系를 확대시켜 채택하였다. 그는 拜上 帝敎 敎義의 발전을 위해 정통파 기독교 사상의 요소를 강조하였으며, 太平天國의 혁신적 행동윤리와 전통적인 중국의 가치체계의 조화를 위해 儒敎論 要素를 강화하였다. 즉 홍 인간은 서구 기독교 교리를 拜上帝敎的인 中國化된 기독교로 변형시킨 후 여기에 儒敎理論의 요소를 가미하여 하나의 통합된 理論體系로 내세워서 淸朝, 더 나아가서는 중국의 전통적 가치체계를 대체하고자 한 것이다. 그는 이러한 理論的 根據를 바탕으로 서구 資本主義 국가의 경제 정치, 사회제도를 도입, 발전시킬 수 있는 改革案을 제출하였는데, 儒敎的 관료제 및 法治를 통한 중앙집권적 국가기구의 재확립, 서구와의 대등외교 및 대외화친정책, 서구 資本主義 경제체제를 모델로 한 민간자본의 발전 등이 바로 그 내용이다. 위와 같이 홍 인간의 生涯, 理論體系, 改革案을 고찰해 볼 때 확실해지는 것은, 그가 理念的, 經濟的 太平天國의 모순을 정확히 인식하고 太平天國의 大義를 살리기 위해 사상, 정치, 경제, 문화적 개혁을 시도한 진정한 의미의 太平天國의 선구적 지도자였다는 것이다. 홍 인간은 當代 지식인, 더 나아가서는 變法派에 이르기까지 중국 近代의 어떠한 사상가와도 다르게 淸朝顚覆을 주장하였고, 전통사회의 國家理念 사회조직원리로서의 敎의 보편적 우월성을 거부하고 외래 기독교를 중국적 전통속에서 독자적으로 이해한 拜上帝敎에 儒敎의 행동윤리를 종속시켜 이것을 國家理念, 國家宗敎로 내세워서, 이를 바탕으로 서구 資本主義의 정치, 경제제도를 발전시킬 수 있는 思想體系를 내 놓았다는 점에서 중국 근대사상 중요하고 돌출적인 역사적 의의를 가진다고 하겠다.;One may well say that modern Chinese history begins with the Taiping Tien-kwoh. In the period of crisis the first major break with the past was brought on in the middle of the nineteenth century by the Taiping Tien-kwoh, a vast uprising that contained in the beliefs it propagated and the organization it established elements so alien to China's tradition that they indicate to us in retrospect the first internal manifestation of the effect of an outer and inner crisis in Chinese traditional society. Hung Jen-kan (1823-1861) was one of leaders or late Taiping Movement. In 1859 he arrived finally Nanking from Hong Kong to meet his cousin, Hung Hsiu-chun, the Heavenly King. Hung Jen-kan was a man of very pliable nature by no means as strong or command a character. In the exhilaration of their reunion, the Heavenly King decided to bestow ultimate honor and so made Jen-kan the Shield King (Kan wang, 干王). Shortly after assuming the Shield King, Jen-kan established the system of his thoughts in religious and Confucious fields and submitted a lengthy memorial to the Heavenly King, which spelled out his programs for national construction based on his political ideals. This memorial was published under the title of Tzu-chen hsin-pien (A New Treatise on political Counsel, 資政新篇 ). His standpoint which showed in this memorial is what he called "rule by law" instead of "rule by · revelation" which was practised by the leaders of early days the revolution, and it aimed at the capitalistic modernization based on the development of capitalistic economy of China. The program that Hung Jen-kan proposed showed that he was the first of the Taiping leaders who understood enough of the modern world of his time to see the Taiping Movement within the setting of the world of modern national states and who regarded its Christian beliefs as a basis for a new Chinese national order. In fact, Hung Jen-kan combination of western and Chinese ideas may qualified him as one of the earliest Chinese modern nationalists. Hung Jen-kan was a forerunner, who planned to modernize Chinese society arid thoughts among the men of his own times. He practised some reforms of the religion of Taiping Heavenly kingdom: calendar, literature, regulation of marriage, examination system of government office, leadership of military affairs, and renewal of Taiping Nationalist spirit. The political ideals and plans and actual reforms of Hung Jen-kan aimed to revive the Taiping Revolutionay Movement, to give a new form, to reorganize the government, and to develop a new military strategy. Those systems were the best possible in the contemporary situation.
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