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TV廣告가 아동의 肥滿 및 蟲齒 發生에 미치는 영향

Title
TV廣告가 아동의 肥滿 및 蟲齒 發生에 미치는 영향
Other Titles
(The) Influence of TV Advertising on Children's Obesity and Dental Caries
Authors
曹泳珍
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 건강교육과
Keywords
TV광고아동충치비만건강교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
사회·경제의 발달과 서구문물의 급속한 전파로 우리나라 일부 아동에게 있어서 비만과 충치는 커다란 건강상의 문제로 대두되고 있다. 그러므로 본 연구의 목적은 비만과 충치발생에 영향을 미칠 수 있는 TV광고와의 관계를 파악하고 적극적인 건강행위를 할 수 있는 태도를 갖게 하며 실천하도록 하는 것이다. 본 연구의 대상은 서울에 거주하는 국민학교 남녀 4·5·6학년생으로 하였으며 TV광고와 비만 및 충치발생에 관한 설문조사를 실시하였다. 구체적인 설문 내용은 일반적 특성, TV시청상황, TV광고와 식품, 식습관, 간식·운동·양치상황, TV광고에 대한 건강인식도 등 총 31문항으로 구성하였다. 자료분석방법으로는 χ^(2) - test , 분산분석 ( ANOVA ) , Pearson's correlation coefficient, Duncan's multiple range test 를 사용하였으며 그 결과는 다음과 같다. 1. 비만도와 충치수는 사회·경제적 수준과 母의 관심정도에 따라 영향을 받는 것으로 나타났다. 2. 비만도는 모든 위험요인에 의해 영향을 받지 않는 것으로 나타났으나 충치수는 양치상황이 나쁠수록, 아동이 직접 간식을 선택할 때 유의적으로 증가하였다. 3. TV광고량과 TV광고식품욕구량은 학년이 높아 질수록 증가하는 경향을 보였으나 TV광고신뢰도는 학년이 높아 질수록 감소하는 경향을 나타냈다. 4. TV광고량과 비만도의 관계는 강북·아파트에서 비만형(0.954)보다 세장형 (0.908)이 유의적으로 높게 나타났고, 충치수와의 관계는 모든지역과 주거형태에서 충치수가 많을수록 광고량도 증가하는 경향을 보였으니 통계적으로 유의한 차이는 나타나지 않았다. 5. TV광고식품욕구량과 비만도의 관계는 세장형보다 비만형에서 욕구량이 높게 나타났으나 유의한 차이는 나타나지 않았으며, 충치수와의 관계는 강남·주택의 경우 충치가 없는 아동이 1.372 , 5개이상 1.362로 나타났고, 강북·아파트의 경우 충치가 없는 아동은 1.5315개이상 1.375로 나타나 충치수가 많을수록 욕구량은 감소했다. 6. TV광고신뢰도와 비만도의 관계는 세장형보다 비만형에서 신뢰도가 높게 나타났으나 통계적으로 유의한 차는 나타나지 않았으며, 충치수와의 관계에서는 강남·아파트의 경우 충치가 없는 아동이 3.347, 5개이상은 3.666으로 나타나 충치수가 많을수록 신뢰도도 유의적으로 높았다. 7. TV광고량 · TV광고식품욕구량 · TV 광고신뢰도는 비만(Ro¨hrerindex)·충치수와 관련성이 없는 것으로 나타났다. 8. TV광고량과 TV광고신뢰도는 낮은 상관( r = 0.1241 )을 나타냈으며 TV광고식품욕구량과 TV광고신뢰도는 역상관( r = - 0.4007 )으로 나타났다. 9. TV광고에 대한 건강인식도에서 TV광고가 건강에 영향을 미친다고 한 아동은 39.6 %,영향을 미치지 않는다고 한 아동은 21.0%, 모르겠다고 한 아동은 39.5 %의 분포로 나타났으며, TV광고가 건강에 미치는 영향으로는 식욕저하(63.5%), 편식습관(50.5%), 비만(34.4%), 충치(34.4%), 영양불균형(24.9 % )의 순으로 나타났다.;Obesity and dental caries are becoming critical halth problem during the growing period of children in Korea. The purpose of this paper is to have children have good healthy behavior to examine the relationship between TV advertising and children's health. The subject of the study is 839 elementary school childrens in grade 4,5 and 6 both boys and girls. The content of the questionnaire is as follows; general characterisics, situations of watching TV, TV advertising and food, dietary habits, having snacks, exercises, brushing teeth health attitudes from TV advertising, and so on. Thirty-one questions were asked. χ^(2)-test, analysis of variance(ANOVA), pearson's correlation coefficient, and Duncan's multiple range test were adopted to analyze the data. The results were as follows. 1. Obesity and dental caries were influenced by the social-economic level and the mother's care of children. 2. Obesity was not influenced by risk factors, but the number of dental caries was increased when the habit of brushing was bad and when the children chose their snacks by themselves. 3. Children in 6th grade watched TV advertising more than the those in 4th grade did. And children in 6th grade had more needs for foods from watching TV advertising than children in 4th grade did. The higher grade children were the less reliable on TV advertising. 4. The relationship between the amount of TV advertising was high in the south district of Han River and in the area of apartment. Howere the relationship between the number of dental caries and the amount of children's watching TV advertising didn't exist. 5. Endormorphy had more needs for food from watching TV advertising than ectomorphy did but didn't shown statistical significant. 6. The amount of TV advertising, needs from watching food of TV advertising and the reliability on TV advertising has not correlated obesty and dental caries. 7. The amount of TV advertising was low correlated to the reliability on TV advertising. The needs from watching food of TV advertising was correlated reversely to the reliability on TV advertising. 8. The awareness on health obtaining from watching TV advertising was in such orders; influence (39.6%), not influence (21.0%), don't know(39.5%). And the influence of TV advertising was loosing apetite (63.5%), the habit of unbalanced diet (50.5%), obesity(34.4%), dental caries (34.4%) and unbalanced nutrition(24.9%) in order.
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