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휴리스틱接近法에 의한 管理圖의 警告限界線에 關한 硏究

Title
휴리스틱接近法에 의한 管理圖의 警告限界線에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Warning Limit of Statistical Control Chart by the Heuristic Approach
Authors
姜孝信
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
휴리스틱접근법관리도경고한계선품질관리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Since W.A. Shewhart (1931) developed the quality control method using the control chart, many theoretical and empirical works about such an analysis; the conventional 3 sigma control method and the warning limit method which has been suggested as a mdification of the former. The conventional 3 sigma method requires to thke a remedial action only when a quality characteristic is beyond the control limit (3 sigma). However, once a quality characteristic is over the control limit, searching and repairing an assignable cause requires time consuming job and high costs. Therefore if we set the warning limit between the central line and the control limit, we will be able to take remedial measures before too late. In spite of its advantage, much attention has mot been paid to use the control chart with warning limit in Korean industries. The main object of thhs study is to examine improvement of quality and productivity when the control chart with warning limit is used. At first, we developed the cost model because we couldn't find the right one for this study. The cost model was constructed by using the experimentally simulated results. Also it was compared with the conventional cost model developed by W.K. Chiu(et. al.) in order to show justification of our cost model. Secondly, the S Coorporation was selected for comparing the effectivenss between the control chart with warning limit method and the conventional 3 sigma method. The warning limit was computed by using the S company data, in a Heuristic method. It was 1.7 sigma. The control chart with warning limit showed better results in cost, quantity produced, productivity, processing time and employee morale than the other morale than the other method, especially in compact and accurate process. Accordingly, one suggestion can be that the warning limit method must be encouraged in quality control analysis in order to achieve managerial principles such as the profit maximization and the cost mininization. In nature, thes study analyzes the effect of the control chart with warning limit on cost, quantity produced, prductivity, processing time and employee morale. The study provides some useful implications for quality control analysis. However, this study is under certain limitation in a sense that it applied only to a limited partial productive parts and assembly lines, and hence results mal not be conclusive. Therefore, the future studies must be extended to develop the perfect and general model which can be applied to every case.;「슈하트」(W.A. Shewhart)(1931)가 管理圖를, 이용한 品質管理技法을 提起한 以後로 그에 대한 理論的이고, 實證的인 硏究들이 많이 행하여져 왔다. 지금까지의 硏究를 바탕으로 할 때, 管理圖分析에 관계되는 硏究들은 크게 두 가지로 나누어 질 수 있을 것이다. 첫째, 傳統的 3「시그마」(3σ)管理圖 方法과. 둘째. 그의 修正·補完方法으로서 제기된 經濟的 管理圖(economic control chart)가 그것들이다. 後者는 흔히 警告限界線(warning 1imit)을 고려하는 分野를 포함하고 있는 바, 本 論文에서는 警告限界線이 있는 管理圖分析의 效用性을 檢證하기 위하여 傳統的 管理圖번 3「시그마」管理陋와 警告限界線이 있는 管理圖를 比較·分析하는 方法을 택하고 있다. 傳統的 3「시그마」管理圖方法은 品質特性이 管理限界인 3「시그마」를 넘을 때만 措置를 취한다는 것을 시사하고 있는바, 그러나, 品質特性이 일단 管理限界를 넘은 후에는 그 原因糾明을 捕捉·修正하는데는 많은 時間과 費用이 들게 될 것이다. 따라서 만약 우리가 心線과 管理限界線 사이에 警告限界線을 設定한다면 너무 늦기 전에 措置를 취할 수 있을 것이다. 그런데 이러한 烈點에도 불구하고, 警告限界線이 있는 管理圖는 우리 나라 産業分野에서 큰 注目을 받고 있지 못한 형편에 있다. 따라서 本 論文의 硏究目的은 警告限界線이 있는 管理圖가 品質管理를 위해 사용되었을 경우, 傳統的 管理圖 分析方法에 비해 稟質과 生産性 提高에 얼마나 效果的인가를 檢證하고져 하는 것이다. 그러한 目的을 위해 本 論文은 다음과 같은 과정을 거치었다. 첫째로, 本 硏究는 警告限界線이 있는 管理圖를 사용하여 品質管理를 하는 경우에 대한 적당한「코스트 모델」을 개발하였다. 개발된「코스트 모델」은 「츄」 (W.K.Chiu)등에 의해 提示된 傳統的 「코스트 모텔」과의 比較를 통해 그 妥當性을 立證하였으며, 이 경우 「데이타」는 硏究分野에서 많이 사용되고 있는 實驗用「데이타」를 이용하였다. 둘째로, 傳統的 3「시그마」管理圖法과 警告界線을 提示하는 分析方法들간의 實證的 分析을 위해 S電子(株)를 선택하였다. 이 때 警告限界線은 「코스트 모델」을 통해「휴리스틱」(heuristic)하게 계산되었으며, 그 값은 1.7 「시그마」였다. 이러한 作業을 위해 사용된 「데이타」는 S電子(株)品質管理部로 부터 提共된 것이다. 本 論支은 警告限界線이 있는 管理躍와 傳統的인 3「시그마」管理圖技法을 여러 側面에서 比較하였는 바, 「코스트」,工程速度, 生産量生産性, 그리고, 從業長의 動機附與에 있어서 警告限界組이 있는 管理圖技法이 傳統的빈 3「시그마」管理圖技法보다 品質管理에 있어 우수함을 보였다. 結局 警告限界는 「最大 烈益」, 「最小 費用」을 달성하기 위한 品質管理上의 하나의 提議가 될 수 있을 것으로 보인다. 비록 本 硏究가 品質管理를 위해 유용한 시사를 해 주고 있으나, 管理圖의 모든 分野를 포함한 것이 아니라, 管理圖의 一般的 形態만을 고려하고 있다는 점에서 제한을 갖고 있음도 사실이다. 따라서 앞으로의 硏究는 모든 경우에 適用이 가능한 완전하면서도 一般的인 方法으로 확장되기를 기대한다.
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