View : 768 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author전소연-
dc.creator전소연-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:49Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:49Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000030955-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/182421-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030955-
dc.description.abstract1920년대 후반부터 희곡을 발표하기 시작한 송영은 우리나라 대표적인 프로 희곡 작가로서 인정되어 왔고, 분단 이후에는 북한 문단에서 활발한 활동을 벌여 왔다. 본고에서는 북한에서 창작된 작품까지를 포함시켜 송영 희곡의 총체적 조망을 시도해 보았다. Ⅱ장에서는 희곡 분석을 위한 선행 작업으로 작가의 생애와 문단 활동을 검토해 보았다. Ⅲ장에서는 송영 희곡의 전개 양상을 카프 시기 · 카프 해산 이후 · 월북 이후의 시기적 분류를 통해 점검해 보았다. 카프 시기에는 피지배계급의 전망을 보여주는 초기 작품에서는 작가의 관념이 선행하여 극의 상황을 작위적으로 만들거나 비참한 생활을 객관적으로 그려내는 신경향파적 특질이 드러났었다. 풍자 형식을 취하는 경우에는 자본가들의 허위나 어리석음이 노동 · 농민 운동의 성장을 도외시하고 자신들의 이익만을 추구한다는 점에서 비판의 대상이 되고, 계급간의 대결을 암시하는 결말을 보여 주었다. 카프 해산 이후의 풍자극은 세태에 대한 잘못된 판단이나 대응력을 갖추지 못한 인물들을 풍자 대상으로 설정하고 그들이 자신의 과오를 반성하는 화해 구조를 지향하였다. 또한 이 시기에는 다양한 양식적 모색이 이루어졌는데, 통속극 · 신파극이 시대 상황에 부합한 측면을 보여주는 것이었다면, 노동극 · 역사극은 작가가 지니고 있는 계급 의식과 역사 의식을 우회적으로 표출한 것이었다. 월북 이후의 풍자극은 주로 정치적 관점에 의해서 미국인과 남한의 정치인들을 풍자 대상으로 설정하였다. 이들에 대한 풍자는 민중들의 투쟁 과정과 병행되어 나타나는데, 극은 풍자적 요소 · 해학적 요소 · 비극적 요소가 결합되어 있는 복합적 구조를 지향하였다. 또한 이 시기에는 항일 무장 투쟁을 소재로 하여 역사적으로 필연적인 요구와 그 만족의 불가능성간의 갈등에서 기인하는 비극적 충돌을 그려내는 희곡들이 창작되었다. 그것은 역사에 대한 낙관적인 전망에 근거한 것으로, 전투의 승리와 죽은 줄 알았던 등장인물들이 살아 돌아오는 극적 반전을 통해 행복한 결말을 지닌 비극의 형태가 되었다. Ⅳ장에서는 전개 양상에 대한 고찰을 토대로 하여 희곡적 특성과 의의를 살펴 보았다. 지속적으로 나타나는 풍자극은 일제의 탄압을 벗어나기 위한 방법론의 모색과 연극의 대중화와 관련하여 민중에게 익숙한 형식 탐구의 일환으로 창작된 것임을 알 수 있었다. 그것은 현실에 대한 정확한 인식과 비판적 태도에 근거하여 '부정의 부정'을 통한 민중적 이념과 현실 구현을 목표로 하고 있었다. 신경향파적 초기 희곡에서부터 카프 해산 이후의 다양한 양식적 시도를 거쳐 항일적 비극으로까지 이어지는 송영 희곡의 전개 양상은 프로 연극인들이 북한 연극의 한 주류를 형성하는 과정과 맞물려 있었다. 북한 연극의 형성에 기여하는 측면은 항일 무장 투쟁기의 연극을 조사, 기록하는 작업에서도 두드러졌다. 송영은 풍자극의 창작을 통해 우리나라 현대 희극 수립에 기여하고, 월북 이후까지 이어지는 창작 활동을 통해 '분단 문학사'를 극복, '통일 문학사'의 기술이라는 국문학계의 당면 문제 해결의 가능성을 제시해주고 있다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있었다.;Song Young who has been acknowleged as a representative proletarian playwright started to create plays from the late 1920s and has been up and doing in the literaryworld of North Korea after the division of Korea. This study makes an attempt at the whole prospects of his plays including the works which were written in North Korea. In chapter Ⅱ, this study examines the writer's lifetime and literary career as a precedent work for the discussion on his plays. In chapter Ⅲ, this study researches the developmental aspects of his plays through the period classification, that is, 'the KAPF period, the period after the disorganization of KAPF, the period after going to North Korea'. During the KAPF period, he created the plays which show the prospects of the ruled class. It could be found that the qualities of New Tendency that invent the conditions of plays intentionally by the precedency of the writer's ideality or describe miserable lives objectively in his early works. In case of taking the form of satire, his plays persent the ending that suggests the confrontation between classes, because the untruth and foolishness of capitalists disregard the development of the labour and peasantry and pursue only their own benefits. Satirical plays of the period after the disorganization of KAPF create the characters who don't have right judgement or countermove about social conditions, thus intend the reconciliation structure where they reflect on their faults. In this period, he tried various forms, these are popular plays, new-school plays(Shin-Pa Keuk), labour plays and historical plays. The former, that is, popular plays and new-school plays represent the aspects which are coincident with society, in the case of the latter, labout plays and historical plays show the writer's class and historical consciousness indirectly. He created American and politicians of South Korea as satirical plays' characters from a political point of view of the period after going th North Korea. Satire on these persons runs parallel with the struggle process of the people, thus his plays are composed of three-dimensional structure which are satirical, humous and tragic factors. In this period, he wrote plays which describe the conflicts between historically inevitable demand and its impossiblity. These are based on an optimistic prospect, therefore these have a tragic form with a happy ending through the dramatic reverse turn, that is, victories in anti-Japanese fights and the returns of the characters who were recognized to be dead. In chapter Ⅳ, this study observes the qualities and meaning of his plays on the basis of previous discussion. For the embodiment of the popular ideology and reality through 'the negation of negation' based on accurate understanding and critical attitude toward the real lives. The developmental aspect of his plays from the new tendatious early plays to anti-Japanese tragedies through the various attempts of style ara engaged in the process where proletarian players formed one of the main streams in plays of North Korea. It can be found that Song Young contributed to formation of plays North Korea, especially the investigation and record of plays in anti-Japanese struggle period.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅰ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 작가의 생애와 문단활동 = 7 Ⅲ. 송영 희곡의 전개양상 = 19 A. 카프 시기의 희곡 = 19 1. 신경향파적 초기 희곡 = 20 2. 풍자극의 대결구조 = 29 B. 카프 해산 이후의 희곡 = 43 1. 풍자극의 화해 구조 = 44 2. 다양한 양식적 모색 = 54 C. 월북 이후의 희곡 = 69 1. 풍자극의 복합 구조 = 70 2. 항일적 비극 = 103 Ⅳ. 송영 희곡 전개 양상의 특성과 의의 = 121 A. 현실 비판 및 이념 구현으로서의 풍자극 = 121 B. 북한 연극의 형성에 기여 = 134 Ⅴ. 결론 = 143 참고문헌 = 146 ABSTRACT = 156-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6059948 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject송영-
dc.subject희곡-
dc.subject풍자극-
dc.title송영 희곡 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study On Song Young's Plays-
dc.format.pageii, 158 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 국어국문학과-
dc.date.awarded1991. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE