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기하학적 형태와 질감 표현에 대한 연구

Title
기하학적 형태와 질감 표현에 대한 연구
Other Titles
(A) Research on Geometric form and the texture expression
Authors
원주영
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
기하학형태질감표현염색섬유
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
20세기 현대예술의 주된 쟁점은 순수성과 자율성에 관한 것이고 이에 작가들은 새로운 세계의 창조를 위하여 순수한 형태에 의한 자신의 내면세계를 독자적으로 표현하고 있다. 오늘날 기계화된 이 시대를 이해하는 형태로서 기하학적 형태는 자연의 질서에서 추출(抽出)된 지각적으로 단순함을 갖는 순수한 형태이며 우주의 질서를 반영한다는 미학적 의미를 내포하기도 한다. 따라서 본 연구자는 자연의 질서에서 추출한 수직. 수평. 사선. 곡선 등에 이해 기하학적 형태를 형성하고 시각적 질감을 나타냄으로써 인간의 내면세계를 표현하고자 함에 그 목적을 둔다. 이와 같은 목적을 위하여 이론적 배경에서는 기하학적 형태의 일반적 의미와 지각에 대해 알아보고 기하학적 추상작업을 하는 작가들을 통해 형태의 형성과정을 살펴보며, 이와 함께 섬유 미술에서 나타나는 기하학적 추상을 알아보고자 한다. 이를 바탕으로 작품제작을 통해 기하학적 형태의 형성과정, 그리고 재료와 기법을 연구하고 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 기하학적 형태란 자연의 질서에서 추출된 조형언어임을 인식하고, 이에 형태를 형성하고 재구성함으로써 보다 독창적인 표현을 꾀할 수 있었다. 둘째, 염색기법에 의한 질감표현은 기하학적 형태에서 보여질 수 있는 단조로운 면을 보완해주고, 복잡한 현실에서의 내면세계를 효과적으로 표현할 수 있는 적절한 방법이었다. 셋째, 본 작품제작의 표현재료 선택에 있어 호료에 염료를 섞어 만든 색호를 그 표현기법에서 작가의 창조적 의도에 따라 무한히 개발될 수 있는 소재임을 알게 되었다. 그러나 섬유자체의 질감과 표현기법상의 질감에서 오는 촉감적, 시간적 질감의 차이가 나타나 이에 앞으로 재료와 기법을 계속 연구하여 보다 창의적인 표현을 추구하도록 해야 할 것이다.;The main issue of the modern art in the twentieth century is about the purity and self-control. Thereforem artists individually express their innerworld through the pure forms for the creation of the new world. Today, as a form of understanding this mechanized age, the geometrical form is the pure form that has a sensible simpleness abstracted from the nature order and it also contains the asthetic meaning of reflecting the universal order. Thus this study is to constitute the geometrical from by vertical, horizontal, oblique line, curve that are abstracted from the nature order. And the purpose is to express the innerworld of human is showing the visual material. For such purposes, I will examine the general meaning of the geometrical form and perception and the forming process of the form through the artists working in geometrical abstract in theoretical background. Also, I will examine the geometrical abstract indicated in the fiber art. On this basis, I have gained the result as followings by studying and analysing the forming process of the geometical form, the material and method through work production. First, the geometrical form is to perceive it as a pleastic language abstracted from the nature order and if can form a shape and reconstitute therefore it can promote more creative expression. Second, the texture by the dyeing method can help the simpleness showed in the geometrical form and it is the proper method to express effectively the innerworld in complicated reality. Third, in choosing the expressing material of the work production, color paste made by mixing dye into paste(C.M.C) is the material that can be developed infinitely according to the creative intention of artists in the expressing method. But there is a difference of and visual matter coming from the texture of itself and expressing method. So the continuous study of material and method is needed to pursue creative expressions in the future.
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