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淵澤能惠(1850-1936)의 信仰과 行動

Title
淵澤能惠(1850-1936)의 信仰과 行動
Other Titles
(The) Faith and Act of Fuchizawa Noe(1850-1936) : A Study of Japanese Woman Chrisitian in Korea under the Reign of Japanese Colonialism
Authors
石井智惠美
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
연택능혜신앙일본조선식민지크리스챤
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 조선 식민지 통치하에 살아갔던 일본인 여자 크리스챤 淵澤能惠(후찌자와 노에 1850-1936)의 인물연구이다. 그는 1905년 56세 때 보호국 시대의 한국에 와서 한국 여성과 함께 숙명여학교(당시는 명신)를 설립했다. 그의 생애를 통해 조선 식민지 통치하에서 살아갔던 일본인 여자 크리스챤의 믿음과 행동을 살펴보았다. 본 논문의 목적은 일본에서 여성으로 오래된 가치관과 싸워왔던 크리스챤인 노에가 조선 식민지 통치하에서 어떤 역할을 하고, 왜 그 역할을 맡게 되었는가? 에 대한 사실관계와 메카니즘을 밝히려고 한 것이다. 본 논문은 Ⅰ부, Ⅱ부, Ⅲ부로 구성되어 있다. Ⅰ부에서는 노예가 일본에서 당시의 여성으로서 어떤 위치에 있었던가를 밝히고자 하였다. 노에는 일본의 주변지방에서 가난한 무사계급의 딸로 태어나서 양녀로 키워지게 되고 어려운 생활속에서도 자기의 주체형성의 노력을 계속했던 강한 의지력과 결단력, 인내력을 지닌 여성이었다. Ⅱ부에서는 먼저 여학교 설립의 사실관계를 밝히고 그 교육내용 교육방침 학교 경영방법 등을 식민지 교육정책과의 관련성 속에서 밝히고, 그의 교육활동과 사명감에 대해 고찰하였다. Ⅲ부에서는 당시의 일본 기독교계의 조선에 대한 견해와 노에가 속한 조합교회의 조선 전도에 대해서 고찰한 다음에 그의 믿음에 대해 검토하였다. 노에에게 일생동안 지속되었고, 그의 삶을 깊이 지탱시킨 것은 어머니에 대한 효와 맺고 있었던 충군애국과 그리고 기독교신앙이었다. 그 두가지는 '은혜-보은'의 순환적인 사상으로 통하는 성격을 지니고 있었다. 그에게 있어 믿음은 사상적인 것보다 실천적인 것이었다. 때문에 일본에 있을 때 살리는 힘을 주게된 그와같은 믿음이 식민지 통치하에서는 모순을 덮어버리는 역할을 했다. 노에는 노골적인 침략자는 아니었지만 일본의 조선 식민지 통치의 침략적인 본질을 통찰하지 못하고 굳은 믿음과 신념을 가지고 끈기있게 활동했기 때문에 강력한 동화정책의 협력자가 되었다. 그는 '臣民도덕'을 몸으로 살아갔던 여성이었다. 그의 피나는 자기 형성의 노력은 천황제의 테두리속에서 행해지고 있었던 것이다. 노에의 믿음과 행동을 통해서 여성으로 역사의 주체가 되는 것에 대한 과제와 그 과제를 지탱하는 믿음의 과제에 대해 검토해 보았다.;Fuchizawa Noe was Japanese woman christian who went to Korea of Japanese protectorate, 56 years old 1905, and she had established a girl school for Korean woman with Korean woman. The topics of this thesis are what was a role of Fuchizawa Noe at Korea under the reign of Japanese Colonialism? Why did she fill the role in Korea? I elaborated to prove the historical fact of her and the mechanism that she became to take part in the policy of Japanese Colonialism at Korea. This thesis are composed of Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ. In a chapter Ⅰ, I refered to her life in Japan before 1905, that lived in shaking -age to modernization from feudal age. Noe was a daughter of poor warrior's family in remote place in Japan. She never gave up to continue to study for creating her subject under the difficulty of her poor life. She has a strong will and ability of resolution and patience. Therefore she was able to became to have the different career as compared with same-age general woman. In a chapter Ⅱ, Firstly, I preyed about historical fact of establishment the girl school in Korea. Secondly, I considered about the educational policy and the quality of her education. Thirdly, I considered about her educational mission. Lastly, I considered about the relation between Noe and anti-Japanese education movement by girl students. In chapter Ⅲ, I refered about Japanese chiristian's understanding of Korea. Secondly I considered about the activity for Korean mission(1911-1921)of Japan "Kumiai-kyoukai "(Noe belonged to this denomination). Thirdly I considered about her practical faith and relationship Japanese nationalism and her faith. During her life, chiristian faith and Japanese nationalism contineued to give her enagy of life. That each of them have the same thinking patern of "Grace(of God, of Japanese Emperor)-Thanks(for God, for Japanese Emperor) cycle. It is for her that the faith is not thought problem but practical problem. Therefore in Japan she could get the living enagy for faith, but in Korea of Japanese imperialism reign, her faith make her to hidden contradictions for Colonialism. In other wards, She is not terrible invader but coorporator of Japanese invasion, because of she could continue to act persistently for her faith in Korea, without understanding of Japanese invasion in korea. She was a woman that practise the ethics of Jananese Emperor's people. Her effort of creating her subject couldn't over the limit of Japanese Emperor ethics. According to her faith and act, I consider about problem to creat a subject of history as a woman and problem of faith that support to woman as a subject of history.
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