View : 35 Download: 0

라이프 스타일에 따른 의복구매행동에 관한 연구

Title
라이프 스타일에 따른 의복구매행동에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Clothing Purchasing Behavior which is Followed by Life Style : As Object of College Woman's Time Consuming
Authors
임경복
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
라이프스타일의복구매행동여대생시간소비
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 여대생의 일반적인 라이프 스타일에 따라 집단을 분류하고, 각 라이프 스타일 집단별로 시간소비 유형상의 특성과 의복구매행동을 살펴봄으로써 라이프 스타일 형성에 있어 시간의 중요성을 확인하고 의복 구매행동상의 차잇점을 알아봄으로써 여대생의 일반적인 생활패턴을 알아보는데 있다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 라이프 스타일에 따라 여대생 집단을 분류한다. 둘째, 라이프 스타일 집단별, 개인적 환경변인별 시간소비 유형을 분석한다. 세째, 라이프 스타일 집단별, 개인적 환경변인별 의복구매행동을 비교한다. 연구대상은 서울시내의 여대생 449명이며, 표본추출은 학교유형, 학년, 전공을 고려하여 충화표출법을 사용하였다. 연구방법은 라이프스타일과 의복구매행동에 대해서는 선행 연구와 문헌을 근거로 작성하였고, 시간 소비 문항은 문헌과 예비조사를 통해 본인이 직접 작성한 질문지를 사용하였다. 자료분석은 빈도, 백분율, 평균, x^(2)-test, 분산분석, 던컨 테스트, 요인분석, 집단분류분석을 하였으며 자료분석결과는 다음과 같다. 1. 여대생 집단을 분류하기 위해 집단분류분석한 결과 유행추구집단, 가정지향성 집단, 외부지향성 집단, 보수적-알뜰집단, 소극 침체형 집단으로 분류되었다. 2. 여대생들의 라이프 스타일 집단간 시간소비 유형을 살펴본 결과 도서관 이용도, 학원 이용도, 가사 참여도, 여가활용방식, 서클 참여에서 유의한 차이가 나타났다. 3. 의복구매행동에 있어서는 라이프 스타일 집단에 따라 의복구매동기, 정보원 사용, 구매계획, 탐색점포수, 의류품질표시확인에서 유의한 차이가 나타났다. 또한 선호하는 점포의 특성에 있어 라이프 스타일 집단 사이에서는 조명기구의 선호에 있어서 유의한 차이가 나타났다.;The purpose of this study is to know how the college women can be classified according to the general life style, and what differences are there about the characteristics of time consuming, clothing purchasing behavior. And, ultimately to verify the importance of the time variable in life style analysis and to know general life style of college women. For this purpose, first, the college women were divided into subdivisions in terms of the life style, second, time consuming patterns were analyzed by the life style group and the personal variables, and third, clothing purchasing behavior were analyzed according to the life style group and personal variables. Subjects of this study were college women, who were dwelling in Seoul. Stratified sampling was done regarding to the type of school, grade and major. As measurement-implement, questionaire was written by this investigator, and some documents of life style and clothing purching behavior were used. And, for analyses of data, frequency, percentage, average, x^(2) - test, t-test, ANOVA, Duncan Multiple Range Test, Factor Analysis, Cluster Analysis were conducted. Results of data analyses are as follows : 1. College women were classified into four subdivisions by the cluster analysis: those of fashion-pursuit group, home-intended group, outer-intended group, conservative-economy group, and passive-inactive group. 2. In case of time consuming, significant differences were found according to life style susdivisions in use of library and seminary, participation in household duties, consumption patterns of leisure and participation in circle. 3. In case of clothing purchasing behavior, significant differences were found according to the life style subdivisions in clothing purchasing motif, information gathering, purchasing plan, number of inquiry store, and the conformation of label. And college women were preferred the electric lamp and fluorescent lamp as a lighting, and semi-classic as a hearing music. And significant differences were found according to the life style subdivisions in preference of lighting.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE