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의복관여도에 따른 의복구매행동에 관한 연구

Title
의복관여도에 따른 의복구매행동에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Clothing Purchasing Behavior Which is Followed by Clothing Involvement : As Object of College Women
Authors
류은정
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
의복관여도의복구매구매행동여대생
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 의복관여와 유행관여에 따라 소비자 집단을 분류하고, 각 관여 집단에 따른 의복구매행동의 차이를 규명하여, 궁극적으로 의류 산업체에 효율적인 마아케팅 전략, 광고 전략을 세우는데 도움을 줄 수 있는 기초자료를 제공하기 위해 행해졌다. 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 의복관여와 유행관여에 따른 소비자 집단의 분류, 둘째, 의복관여집단에 따른 의복구매행동의 분석, 세째, 유행관여집단에 따른 의복구매 행동의 분석, 네째, 개인적 환경변인에 따른 의복구매행동을 분석한다. 연구대상은 서울시내의 여대생으로, 표본추출은 전공과 학년을 고려하여 층화표집(Stratified Sampling) 방법을 사용하였다. 측정방법으로는 질문지법을 사용하였고 측정도구는 예비조사와 신뢰도 측정을 통하여, 본 연구자가 수정 보완한 문항을 사용하였다. 자료의 분석은 빈도, 백분율, 평균, Cronbach' α, Factor Analysis, X^(2) - test, Tukey Multiple Range Test 등을 실시하였다. 자료분석 결과는 다음과 같다. 1. 의복관여와 유행관여 수준에 따라, 각각 고관여집단, 중관여집단, 저관여집단으로 분류하는 것이 유의한 것으로 나타났다. 2. 의복관여 집단간에 의복선택요인, 점포선택요인, 정보원의 중요도와 의복구매동기에서 유의한 차이가 나타났다. 또한, 평균의복비, 대금지불방법, 구매 영향자 둥에 있어 유의한 관계가 나타났다. 3. 유행관여 집단 간에 의복선택요인, 점포선택요인, 정보원의 중요도와 의복구매동기에서 유의한 차이가 나타났다. 또한, 평균 의복비, 구매시 동반자, 대금지불방법, 구매 영향자 등에서 유의한 관계가 나타났다. 4. 개인적 환경변인간에 의복선택요인, 점포선택요인, 정보원의 중요도와 의복구매동기에서 유의한 차이가 나타났으며, 평균 의복비, 계획구매정도, 구매시 동반자, 대금지불방법, 구매 영향자 등에서 유의한 관계가 나타났다.;This study intends to provide a benificial foundation which can aid our understanding of how the clothing consumer group can be classified according to the Clothing Involvement and fashion Involvement, and what differences are there about the clothing purchasing behavior among College Women: and, ultimately, some systematic basis which can be useful in establishing efficient marketing and advertisement strategies for clothing manufacturers. For this purpose, first, consumers are devided into subdivisions in terms of their clothing involvement and fashion involvement, second, it is shown that what distintion among each clothing involvement group. Subjects were gathered into stratified sample groups from six universities in Seoul, being subdivided according to their each school year, incom, the four kinds of their majors. And, for analysis of data, frequency, percentage, mean, cronbach α, X^(2) - test, ANOVA, Tukey Multiple Range test, were conducted. The results are followed. 1. Three groups were determined for degree of clothing involvement: high- involve group, middle-involve group, and low- involve group. 2. Three Groups were determined for degree of fashion involvement: high- involve group, middle-involve group, and low- involve group. 3. Among clothing involvement groups, it is ditermined that importance of clothing select factor, market select factor, information source and clothing purchasing motive is significantly different from each others. 4. Among fashion involvement groups, it is showed that the difference is significantly in clothing select factor, market select factor, information source and motive of clothing purchasing, the cost of average clothing purchase, the degree of planning purchase, followers in purchasing, the number of comparative stores, the type of payments, effectants in purchasing etc. is too.
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