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알렉산더 아르키펭코 조각의 조형성 연구

Title
알렉산더 아르키펭코 조각의 조형성 연구
Other Titles
(A) Study Upon the Form in the Works of Alexander Archipenko's Paris Period(1908-1921)
Authors
崔惠媛
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
알렉산더 아르키펭코조형성파리미술사학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 입체주의 조각가 알렉산더 아르키펭코(Alexander Archipenko)의 파리시기 조각의 조형성 연구로, 공간과 형상의 관계를 표현하는 그의 세가지 방법을 조형적으로 분석하여, 그 미술사적 의미와 위치를 밝히는데 목적이 있다. 아르키펭코의 파리시기(1908-1921)는 입체주의와 미래주의의 출현으로 새로운 사상과 양식이 싹틈으로써 자유로운 창조의 분위기가 고조된 시기로, 아르키펭코가 새로운 형식의 작품을 제작하도록 하는데 중요한 배경이 되었다. 그는 입체주의적인 시각으로 형상을 바라봄으로써 그의 공간개념을 확고히 하여 다음과 같이 세가지 면에서 독특한 조형 양식을 이룩하였다. 첫째, 형태분석을 통해 덩어리와 빈 공간의 동질성을 발견, 형상과 그것을 둘러싸는 공간과의 경계선을 열어 최초로 구멍 조각을 창조하였고, 둘째, 입체주의 화가들에 의해 시작된 이차원적 꼴라쥬 기법의 영향을 받아 이를 삼차원으로 연장하여 다양한 재료를 사용한 구성의 결과, 의식과 시각의 범위를 넓혔고, 셋째, 색채를 형태의 한 요소로 사용하여 독창적인 조각-회화(Sculpto-Painting)라는 양식을 발명하였으며, 이를 통하여 조각과 회화에서 재현되는 두 종류의 공간을 한 작품속에 통합하였다. 본문 첫째장에서는 아르키펭코의 파리시기에 나타난 양식을 이해하기 위해, 그의 작품에 나타난 사상적 근원과 그 시대사조와의 관계 및 역할을 알아보았다. 첫째 러시아 시기에서는 그의 사상적 근원을 연구하여 혁신적인 사상이 싹틀 수 있었던 배경을 알아 보았고, 둘째 논문의 주제시기이며 미술사상 중요한 파리시기에서는 특별히 입체주의와 미래주의와의 관계를 중심으로 연구하였다. 본문 둘째장은 파리시기를 중심으로 한 아르키펭코 작품의 조형적 요소에 관한 연구로서, 첫째, 열린 공간을 창조한 구멍뚫린 작품을 중심으로 빈 공간을 작품의 일부로 수용한 측면을 연구하였고, 둘째, 재료의 측면에서는 매드라노 연작을 중심으로 다양한 매체가 연출하는 확장된 공간을 입체주의 작품과 미래주의 작품과 비교, 연구하였다. 마지막으로, 색채에 관한 연구에서는 조각-회화에서 보여지는 재료 그리고 색채의 조화를 공간과 관련하여 살펴보았다. 본문 셋째장에서는 아르키펭코의 파리시기 양식이 현대미술에 끼친 영향과 그 미술사적 위치를 알아보았다. 결국 파리시기에 나타난 세가지 새로운 양식은 조각에서 가장 필수적인 형태를 형식을 초월해서 공간속으로 확장시킨 예로, 현대적이고 전위적인 방법의 전형적인 예들이다. 그러므로 아르키펭코가 파리시기에 제시한 혁신적인 양식은 20세기 현대미술을 이해하는데 중요한 역할을 하고 있다.;This is the study upon the form of Alexander Archipenko's paris period sculptures(1908-1921).The purpose of the study is to suggest the meaning of Archipenko's sculptural innovations and their significance in the history of modern art by analyzing his three ways which show the relationship between space and form. The background of Archipenko's paris period sculptures is the free and creative atmosphere of the art scene that was dominated by the new thought and forms suggested by Cubism and Futurism. Approaching with Cubist vision, Archipenko presented new concept of space invented new modes of sculpture, and which comprise following three unique form. In the first place, discovering the continuity of mass and empty space, he created first sculpture with holes which opened the closed relation of figure and its surrounding space. In the second, he expanded artistic consciousness and vision by introducing Cubist 2 dimensional collage technique in sculptures, and in the third, invented 'Sculpto-Painting', using color as one of the formal elements of sculpture and thereby unified two different kinds of space represented in sculpture and painting. In chapter Ⅰ formal development of Archipenko's sculptures is discussed in relation to the cultural climate of times to understand the meaning of his forms of sculpture. Through the study of Russian period the sources of his new concept of sculpture is examined. The formal characteristics of the paris period works is examined in relations to Cubism and Futurism. Chapter Ⅱ is about the formal elements of Archipenko's paris period sculptures: First, introduction of empty space as part of sculptural form in the sculptures of holes: second, the expansion of space through the introduction of mixed- media in「Me´drano」series; finally, the harmony of color and the materials in relation to space in Sculpto-Painting. Chapter Ⅲ is about the impact of innovative forms of Archipenko's paris period works is a pioneering example of expanded concept of sculpture that introduced space as an element of sculpture, which is essencial in understanding the art of the 20th century.
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