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dc.contributor.author김양희-
dc.creator김양희-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:45Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:45Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000031003-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/182381-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031003-
dc.description.abstract오늘날의 기업들은 사회환경이 급격히 변호하고 기업의 규모가 방대해짐에 따라 기업활동으로서 사회적 환경변화에 적응하기 위하여 새로운 경영전략적인 측면에서의 기업이미지를 계획적이고 의도적으로 창출한다. 따라서 기업은 좋은 이미지를 형성하기 위하여 일반대중과의 커뮤니케이션을 마케팅측면에서 계획하며 커뮤니케이션에 있어서도 기업측에서 일방적으로 보내는 정보가 아닌 상호 교환적 커뮤니케이션에 그 목표를 두고 있다. 기업과 일반대중과의 상호 교환적 커뮤니케이션 효과를 극대화 할 수 있는 것은 기업 홍보 수단으로서의 전시 이벤트라 할 수 있는데, 이벤트는 일반대중에게 화제성, 자극성, 축제성 등을 제공하여야 하며 더욱이 국제 이벤트로서의 박람회는 그 규모만큼이나 파급효과도 광범위하다. 그러므로 박람회의 기업 전시/홍보관은 기업이 목적하는 기업 이미지 제고 및 향상을 위하여 일반대중과의 상호 교환적 커뮤니케이션이 원활히 이루어지기 위한 장(場)으로서 인식되어져야 한다. 그러기 위해서는 전시/홍보관에 기업의 모든 것, 즉 시각적 동일성이 표현되어져야 하고 이를 통하여 기업은 현재의 이미지를 보다 향상시키기 위하여 노력할 수 있게 된다. 따라서 본 논문은 기업 이미지 향상 및 제고를 목적으로, 대규모 국제 이벤트인 박람회에 참가하기 위하여 계획되어지는 기업 마케팅 커뮤니케이션 수단으로서의 전시/홍보관 계획과 디자인에 관한 연구이다. 이상과 같은 본 연구는 다음과 같은 과정으로 진행되었다. 1. 연구의 목적 및 배경과 방법을 체계화 하였으며 그 물리적 범위를 한정하였다. 2. 박람회의 기업 전시/홍보관 계획을 위하여 요구되어지는 이론적 접근을 통해, 본 연구의 타당성을 인식하였다. ·전시/홍보관에 접근하기 위해 기업에 있어서 마케팅 커뮤니케이션의 중요성과 그 형성과정을 제시하고 마케팅 커뮤니케이션 매체로서 기업 홍보에 대해 이해하였다. ·그 방법으로서 전시 이벤트에 관하여 일반적인 구성요소와 내용을 살펴보고 기업이벤트의 한 종류이며 기업과 일반대중과의 상호 교환적 커뮤니케이션을 위한 장(場)으로서 박람회에 대해 일반적인 고찰을 하였다. ·박람회에 참가하기 위한 기업의 이미지 동일화의 중요성과 분석방법을 기초 이미지와 서브 이미지의 단계별로 정리하였으며 기업이 박람회에 참여하기 시작하여서 자기업관의 계획을 진행하여가는 일반적인 과정을 조사·분석 단계와 디자인 단계로 분류하여 모델로 제시하였다. 3. 앞서 고찰되어진 이론적 접근을 토대로 하나의 기업을 대상으로 하여 그 계획과 디자인 과정을 조사·분석 단계와 디자인 단계로 분류하여 진행하는데 그 대상에 있어는 자동차생산 전문기업인 'K'기업을 설정하였다. 조사·분석 단계에서는 환경적 요소, 대상물요소 시간적요소, 관람객요소를 중심으로 분석하며, 디자인 단계에서는 대상물요소에서 진행되어온 기업이미지 분석을 기초로 디자인 기준을 설정하여 그에 따른 건축적 형태와 실내 환경 디자인을 발전시켰다. 4. 이상의 연구로 얻어진 디자인 결과는 평가기준에 의해 평가되어 질 수 있는데 그것은 조형성, 안정성, 접근성, 공간효율성, 주제의 전달성, 축제성, 거주성, 기업 이미지 전달성, 체계성 등이다. 이러한 평가 과정을 거침으로해서 디자인 결과에 대한 문제점 인식과 부적합한 부분의 수정·보완작업이 이루어 진다. 본 연구와 같은 기업전시/홍보관 계획을 체계적으로 정랍함으로써 박람회 전시/홍보관은 일반대중과 기업사이의 정보전달의 장(場)으로서 인식되어 지고 일반대중에게 기업은 긍정적인 평가를 받게 되어 결론적으로 기업이 목적하는 바를 기대할 수 있게 된다. 따라서 이와같은 연구는 일 반대중의 측면에서 기업에 대한 신뢰성을 형성하게 하여 올바른 기업문화와 이미지 제고를 촉진시키는 합목적적 연구과정이라 할 수 있다.;Corporates, nowadays, create their image intentionally as planned in a new managerial aspect as an corporate's activity, to adopt themselves to the change of social environment which necessitates to extend the scale of any corporate. Accordingly, Corporates are projecting communication with the public to form a good image of the corporate in a marketing aspect and their communication aims at forming not the information delivered only by the corporate one-sidedly, however, reciprocal communication. What makes possible to maximize the effect of reciprocal communication between the corporate and the public can be the exhibition event as a means of the public information of the corporate, and this kind of event should suggest the public a nature of a 'topic', stimulation, festival image, etc. And even more, the exposition as an international event gives as much considerably spreading effect as its scale. In that respect, the pavilion for the exhibition of the corporate's products and public information should be recognized as a place for smoothly forming the activities of reciprocal communication between the corporate and the public. To do so, what is everything at any corporate - visual identity - should be expressed and through which, the corporate can give effort to improve more the present image of the corporate. With such a respect, this study, as its purpose of improving as well as uplifting the corporate's image, concerns the process in projecting the pavilion of exhibition and public information as a means of the marketing communication of the corporate which is planned to participate in the exposition, a big scale of an international event. The study as explained above has been progressed as follows : 1. The pupose, background, and method of the study were systemized, and its physical scope was defined. 2. Through the theoretical approach required for projecting the corporate's exhibition/public information at exposition, the justifiability of this study was recognized. 3. To approach the pavilion of exhibition/public information, the importance of marketing communication at the corporate and its forming process were suggested, and the public information of the corporate as a medium of its marketing communication was understood. - With regard to the exhibiting event as its method, general constituents and contents of it were closely looked into, and on the exposition, as a kind of corporate's event and a place for the reciprocally exchangeable communication between the corporate and the public, a general study was done. - The importance of identification of the corporate's image for the corporate to participate in an exposition and its analytic method were refined in the stages of 'basic image' and 'serve image', and the general process in which the corporate is progessing the image of its own pusiness since its participation in exposition was suggested in terms of a model, dividing it into the stages of inspection & analsis and design. 4. Based on the theoretical approach studied so far, an corporate 'K' firm an automobile production company, was selected as a subject of this study, and its process of planning and design was studied in two stages of inspection & analysis and design. In the stage of inspection & analysis, environmental elements, objective elements, time elements, and viewer elements were majorly analysed. and in the stage of design, based on the analysis of the corporate's image having been progressed in objective elements, a designing standard was extablished and then, according to that, a constructive form and interior environmental design were developed. 5. The results of such design made so far can be assessed by an evaluation standard, this assessment can be based on formativeness, safety, approachability, the efficiency of space, the transferability of a subject, etc,. Through such process of evaluation, the recognition of the trouble points on the results of design, and adjusting and supplementing work on improper parts become possible. The pavilion of exhibition and public information, as a medium of marketing communication, should be approached in a rational, scientific method to form or create the image of high creditability on the corporate, and when such things were developed, such an corporate's pavilion for exposition can achieve its purpose and at the same time, the public can experience thor demand of psychological, spiritual, and cultural desire as well as the effect of the upgrading of a cultural sense experienced. And moreover, the activation at home and abroad can be obtained. As in the study, by systematically refining the project of the corporate's pavilion for exhibition and public information, it on be recognized as a place for the transfer of information between the corporate and the public, the corporate is possible to receive positive evaluation from the public, and in conclusion, the corporate ran expect what purpose it has. Accordingly, such a study, in the aspect of the public forms creditabilty on the corporate and therefore, on be regarded as the process of a multi-purpose study which speed up to uplift the sound culture of the corporate and its image.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = Ⅰ 1. 서론 = 1 1.1. 연구의 목적 = 1 1.2. 연구의 범위 및 방법 = 2 1.3. 용어의 정의 = 3 2. 기업 마케팅 전략으로서의 전시/홍보관 계획을 위한 이론적 배경 = 5 2.1. 전시/홍보관에 대한 마케팅론적 접근 = 5 2.1.1. 기업과 마케팅 커뮤니케이션 = 6 2.1.2. 기업홍보와 이벤트 = 10 2.1.3. 이벤트로서의 전시 = 15 2.2. 기업의 전시/홍보관 계획 = 20 2.2.1. 마케팅 커뮤니케이션 장(場)으로서 박람회 전시/홍보관 = 21 2.2.2. 기업분석과 이미지 동일화 역할 = 23 2.2.3. 전시/흥보관 계획과정 모델 = 37 3. K기업의 전시/흥보관 계획 과정 = 44 3.1. 조사분석 단계 = 46 3.1.1. 환경적 요소 = 47 3.1.2. 대상물 요소 = 59 3.1.3. 관람객 요소 = 66 3.1.4. 시간적 요소 = 67 4. 디자인 단계 = 71 4.1. 디자인 컨셉트의 개발 = 71 4.2. 건축적 형태 디자인 = 77 4.3. 실내환경 디자인 = 85 4.4. 평가 및 의의 = 121 5. 결론 = 124 참고문헌 = 127 AESTRACT = 129-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent29230312 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교-
dc.subject기업마케팅-
dc.subject커뮤니케이션-
dc.subject전시홍보관계획-
dc.subject디자인-
dc.title기업 마케팅 커뮤니케이션 수단으로서의 전시/홍보관 계획과 디자인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle박람회 참가 기업관을 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on the Corporate Pavilion Planning and Design as Means of Global Marketing Communication-
dc.format.page132 p. : 삽도-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 장식미술학과-
dc.date.awarded1991. 2-
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