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Arthur Miller의 비극관

Title
Arthur Miller의 비극관
Other Titles
(The) Tragic concept of Arthur Miller
Authors
심금숙
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Arthur Miller비극관Tragic concept영어영문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
연극이 동시대인의 경험을 총괄하여 상징하는 매개체라고 본 Arthur Miller는 그의 작품의 주제를 사회와 개인의 관계에서 찾는다. 초기 작품에서 Miller는 사회를 개인의 인간성을 억압하고 왜곡시키는 부정적 요인으로 보았다. 그렇기 때문에 그는 일반적으로 "social dramatist"라는 평을 듣는다. 그러나 A View from the Bridge 에서 변화를 보이기 시작하는 Miller의 작품 세계가 After the Fall에 이르러서는 완전히 관점이 달라지므로 "social dramatist"라는 규정은 Miller의 작품 세계 전반을 포괄해주는 입장이라고 볼 수 없다. 본 논문에서는 이런 변화를 극작 과정에서의 발전이라고 보는 관점에서 Miller의 비극에 대한 개념이 The Crucible과 After the Fall에서 어떻게 나타나는 가를 살펴보았다. 비극에 대한 논의에서, Miller는 사회의 부당함을 인식하고 이에 맞서 사회를 변혁시킬 수 있는 주인공의 자유의지를 중시한다. 이런 점에서 볼 때 The Crucible의 John Proctor는 Miller가 생각하는 비극에 대한 개념에 가장 적합한 주인공이다. Proctor는 adultery로 인한 죄의식에도 불구하고 근본적으로는 자신이 'innocent'하다는 사실을 깨닫고 Salem의 'evil'에 대항하여 생명을 버림으로써 끝까지 자신의 identity를 지킬 수 있게 된다. 반면 After the Fall의 주인공 Quentin은 전락(Fall)이후에 태어난 인간에겐 "innocence"자체가 존재하지 않는다는 점을 깨닫는다. 그는 인간의 잔인함, 이기심등이 인간 본성의 일부분이며, 독일 강제 수용소가 상징하는 "universal guilt"에 대해서도 책임이 있음을 인정하게 된다. 이런 점에서 Miller는 Proctor를 통해 보여주던 낙관론을 배격한다. 한편 Quentin은 가족, 친구, 아내와의 관계를 회상하면서 결국 자신이 Cain의 속성을 지닌 인간이라는 점을 시인하면서도 Holga와의 새로운 관계를 시작한다. Quentin은 자신의 identity를 인식하고 타인과의 유대관계를 확립할 수 있는 "otherness"의 문제로 vision을 확대해나가며, 이런 태도를 통해 생의 지속성에 대한 신념을 보여준다고 하겠다. After the Fall에서부터 시작하는 후기 작품에서 Miller는 인생에 대한 vision을 넓고, 깊게 수용함으로써 인간의 문제는 결국 인간 본성에 기인한다는 것을 강조한다. 그러므로 후기 작품에 나타나는 Miller의 비극관은 단순한 사회의식의 표출이 아닌, 인간 본성에 대한 깊은 통찰을 담고 있다고 볼 수 있다.;In this thesis I have traced the change in Miller's concept of tragic hero presented in The Crucible and After the Fall. Miller, known as a social dramatist among the critics, places a relationship between individual and society at the heart of his drama. Unlike his contemporary dramatists, he emphasizes interrelation of two factors. Even if the individual is not wholly defined by his milieu, neither can he escape entirely the impersonal forces that affect his image of himself, his name. Though Miller's original concern is to depict man in conflict with his society, he presents the conflict through the tragic hero's consciousness. In this respect, being judged as a social dramatist is unfair to Miller. For Miller, the only drama that can so powerfully engage us to transform our characters is tragedy. In his Essay "Tragedy and Common Man", he says, "The tragic feeling is evoked in us when we are in the presence of a character who is ready to lay down his life, if need be, to secure one thing--his sense of personal dignity." Written at the time of the McCarthy hearings, The Crucible has, in fact, virtually all of the characteristics of successful tragedy as Miller conceives them to be. However, in A View from the Bridge Miller shifted his emphasis on relationships between individual and society. In Eddie Carbone's tragic fall, Miller centers his attention not on Eddie's struggle against society but on his defiance of nature. This idenfying of fate with the natural law represents an important turning point in Miller's concept of tragedy. After nine years' silence, Miller returns to the theatre with After the Fall, the most introspective and autobiographical play in his canon. In this play, rejecting his former faith in the absolutes-- Socialism, Innocence, and Love--Miller traces the roots of the world's violence to the Self, and goes on to accept man's terrible complicity in the evil. The truth Quentin discovers in himself and in his world is that all men are touched with guilt, and it is impossible to see human life in terms of the war between the Good and the Evil. The purpose of this thesis is to investigate the change in Miller's concept of tragic hero. The conclusion is that tragic view in his later plays is to show not merely the representation of social awareness but the insight of human nature.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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