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敎會成人敎育에 관한 한 基礎的 硏究

Title
敎會成人敎育에 관한 한 基礎的 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON ADULT EDUCATION IN THE CHURCH
Authors
李賢淑
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
교회성인교육교회성인교육기독교
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 成人敎育理論의 학문적 기반을 조성해보려는 노력의 일환으로써 신학적, 심리학적, 사회학적 기반을 모색해보고자 시도한 것이다. 부차적으로 그런 기반 위에서 성인교육의 목적과 학습과정을 잠정적으로 모색해 본 것이다. 본 논문의 기본가정은 한국교회성인교육이 갱신되어야 하며 이를 위해서는 체계적이고 과학적인 성인교육이론의 정립이 시급하다는 것이다. 그러므로 성인교육이론을 체계화하기 위해서는 여러 인접학문들로부터 연구자료를 가져와야 하며 이런 기반위에서 교육의 방향, 학습과정, 場등 成人敎育理論의 기본 범주들이 구성되어야 함을 먼저 살펴 보았다. 신학과 철학은 교육의 방향설정에 기초가 되는 바, 여기에서 교육철학을 제외하고 신학적 기반으로 선교신학을 살펴 보았다. 선교신학은 참 인간성의 회복을 위해 이 세계안에서 선교를 계속하시는 신의 선교를 강조한다. 따라서 成人敎育의 목적을 "인간의 완성", "인간의 자유"로 설정해 보았다. 즉 하나님의 형상으로 창조된 이간으로서의 가능성을 발견케 하고 그것을 개발하는 것 그리고 인간회복을 위해 활동하는 신의 선교에 참여하는 것으로 설정해 보았다. 심리학에서는 성년기의 발달과제와 종교적 태도변화 그리고 발달단계를 살펴 보았다. 성년기에는 사회적 역활에 따른 발달과제, 친밀성(intimacy), 생식상, 통합성 등 퍼스낼리티형성의 과제가 있으며 점차 신과의 깊은 유대를 지향해가는 종교적 태도변화가 나타난다. 성년기 발달은 인지적-도덕적 판단에서의 발달 즉 인습적 도덕판단에서 양심, 보편적 원리 지향의 도덕판단에로의 발달이 나타나며 이것은 성인의 경험과 대화방식의 인지적 자극에 의해 일어난다. 이런 기반 위에서 그리고 "Andragogy"의 원리에 입각하여 성인의 학습과정을 자각, 분석, 현장참여, 평가의 단계로 제안해 보았다. 사회학에서 살펴본 사회화 과정은 아동기에만 국한된 것이 아니고 일생동안 경험되는 과정임을 밝혀 보았다. 또한 인간의 자아는 사회적 소산일 뿐만 아니라 현재를 비판하고 초월하여 보다 온전함을 향해 가는 창조적 존재임을 규명해 보았다. 성인교육을 하나의 사회화 과정이라고 볼 때 성인들이 그들의 기존 가치체계를 초월하고 미래를 지향해 갈 수 있는 궁극적 가치차원으로 "인간의 완성"이라는 가치관을 제시해야 함을 제안해 보았다.;This thesis is an attempt to study the theological, psychological and sociological foundations among many related disciplines necessary for setting up a theory for Adult Christian Education. Secondarily, on the basis of the above, it attempts to establish limited objectives and a learning process The basic assumption of this thesis is that a renewal is needed in adult education in the Korean Church. First of all, in order to accomplish this, an urgent necessity is to develop a systematic and scientific theory of adult education. In order to establish a systematic theory of adult education, it would be necessary to obtain results from a wide area of disciplines, from which we would set up the basic categories of direction, learning process and context for a theory of adult education. Theology and philosophy are the foundation for adult Christian education. For this thesis philosophy was not included, while in the area of theology, missiology was the area which received concentration. Missiology emphasizes Missio Dei. God continues to carry out his mission in this world. The content of this Missiom is to attain freedom and the restoration of humanity through the reconciliation of persons to God, to their neighbors and to themselves. Thus it □□□□□ □□ with missiology as the basis, the objective of adult Christian education is directed toward human wholeness and freedom. In other words, the purpose of adult Christian education is to enable persons to discover and develop their possibilities as those who are created in God's image, and to participate in the struggle of Missio Dei to defeat the evil powers that would keep them from doing so. In the psychological area, the developmental tasks, religious attitudinal changes, and the developmental stage in adulthood were examined. Different from childhood, developmental tasks, those of adulthood proceed from people's social roles. There are also tasks for the development of personality in the area of intimacy, generativity and integration. Along with this type of development, there is also the religious attitudinal change toward a deepened relationship with God as people grow older. A new developmental stage in adulthood is that of moral reasoning, which is oriented to conscience and general principles, different from the conventional thinking stage in childhood. This kind of development comes from experience and cognitive stimulation through dialogue. With this as the basis, and using the Androgogy principle, the learning process for adult education here proposed is to move from the stage of awareness to that of analysis, to participation, and finally to evaluation. The question of socialization was examined in the sociological area. It was discovered that socialization is not limited to childhood, but is a process which continues throughout life. It is now clear that people are not only a product of their society, but are also creative beings who can criticize their environment and themselves, transcending their situation, and choosing their direction as a socializing process, we realize that it must indicate ultimate values for the attainment of human wholeness as set out in the theological basis above, so that socialized adults can transcend their existing value systems and move toward future wholeness.
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