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교회와 국가의 관계에 대한 一考

Title
교회와 국가의 관계에 대한 一考
Other Titles
(A) Study on the Relationship of the Church and State
Authors
金詩媛
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
교회국가Barth복음율법기독교
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
칼 바르트(Karl Barth)는 1935년에 발표된 그의 "복음과 율법" 이란 논문에서 종래의 율법-복음의 순서를 복음-율법의 순서로 바꾸어 놓았다. 이러한 그의 의도는 율법과 복음이 형이상학적으로 이원론화되는 것을 막으려는 것이다. 그는 복음과 율법을 이원론화시킴이 율법을 율법되지 못하게 하고 복음을 복음되지 못하게 한다고 본다. 좀 더 나아가서 이러한 이원론화는 교회와 국가의 관계에도 영향을 미쳐 형이상학적으로는 교회와 국가를 분리시키면서도 히틀러 치하의 독일에서처럼 교회가 국가에 순응하게 되는 결과를 낳게 된다고 한다. 그러나 복음과 율법은 한 하나님의 말씀으로서 인간에게 들려오는 은총이기에 이 둘은 통일성을 갖는다는 것이 바르트의 주장이다. 여기서 교회와 국가의 관계는 새로운 빛에 놓이게 된다. 율법의 차원인, 법과 질서를 대표하는 국가와, 복음의 차원인 교회가 한 하나님의 주권 아래 들어간다. 국가는 선포의 자유를 교회에 보장할 사명을 하나님으로부터 받았으며 교회는 복음을 선포할 사명을 받았다. 국가가 그 권력을 이러한 사명을 위해 받았음을 알든지 모르든지, 국가는 하나님의 도구로서 하나님의 구원계획에 동참한다는 것이다. 그런데 국가가 그 권력을 자신의 절대화를 위해 사용할 때 국가는 악마화 된다. 이때 율법과 복음이 이원론적으로 분리되어 있다면 복음이 이 상황에 들어올 여지가 없어진다. 복음이 복음의 역할을 하지 못하게 되는 것이다. 그러나 바르트에 의해서처럼 복음과 율법이 은총의 내용과 형식으로 그 통일성을 이룬다면, 복음은 이 때 진노의 심판의 형식으로 국가에 선포될 수 있다. 이상과 같이 복음과 율법의 관계에 따라 교회와 국가의 관계, 특히 국가에 대한 교회의 태도가 결정된다.;Karl Barth asserted that the traditional order of Law-Gospel should reversed : instead of going from Law to Gospel, one must proceed from Gospel to Law. He intended to avoid the metaphysical separation of Law and Gospel. He thinks that this separation can not make Law as what it is, and Gospel as what it is. Further this separation influences to the relation of Church-State, that is, the Church, as in Germany under Nazism, agrees with the State on the other hand. But Barth thinks Gospel and Law have their unity in the fact that they both God's adress, and as God's adress their essential content is Grace. Here, the relation of Church and State is bought to a new light. God's authority includes the State, which represents law and order, as law's place, and the Church, which is Gospel's place. The State takes the mission which protect of the freedom of Church proclamation from God and the Church takes the mission of Gospel proclamation. Whether the State knows this, the State, as God's means, participates the plan of God's salvation. When the State uses it's power for it's own, it becomes a demon, like in Germany under Nazism. If Law and Gospel separates dually, these is no room for Gospel in such situation. And Gospel can not act it's role. But, as for Barth, if Law and Gospel have their unity as the form and the content of the Grace. Gospel can be proclaimed in the form of judgment. Therefore, according to the relation of Gospel-Law, the relation of Church-State, especially the attitude of Church to the State, is determined.
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