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産業製品色彩計劃方法과 그 色彩의 環境心理的 意義

Title
産業製品色彩計劃方法과 그 色彩의 環境心理的 意義
Other Titles
(A) Study on Color Planning Method for Industrial and Environmental Psychological meaning of its Color : Centering on the Interior Color Planning of Small Car
Authors
이미란
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 장식미술학과
Keywords
산업제품색채계획환경심리소형승용차내부색채
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 인간의 행동과 심리에 중대한 영향을 미치는 산업제품으로서 자동차 색채를 연구하는 방법을 연구하였으며 그 색채의 계획방법을 체계화하였다. 본 연구의 대상으로 선정한 자동차 색채는 대량생산에 의해 양적인 성장만을 이루어 단조롭고 획일화되어 인간행동의 저해요인이 되었으며, 기업국가 차원에서의 국제간의 경쟁력 약화현상을 초래하게 되었다. 따라서 다차원적인 문제로 이해되는 창조의 과정으로 색채 정보를 조절하여 소비자의 이익과 편의를 도모하고, 기업과 국가의 산업활동을 향상시키고 나아가 도시환경의 미적수준 안정화에 기여할 수 있는 방법이며 시대적 요청에 따른 필연적 행위라고 생각된다. 이를 위한 산업제품색채계획방법의 체계화 과정은 다음과 같다. 1. 본 연구는 인간-환경관계라는 기본틀 안에서 연구의 목적과 방법을 체계화하였으며 연구의 범위를 한정하였다. 2. 산업제품색채 연구를 위한 관련 영역의 이론을 통합함으로써 이해의 틀을 정립하였다. · 색채자극에 대한 이론과 그 지각 과정의 이해를 위해 게슈탈트 이론을 알아 봄으로써 산업제품색채를 인간-환경간의 상호연결 과정의 부분과 전체로 이해하였으며, · 산업제품의 색채와 소비자 구매행동과의 연관성을 살펴봄으로써 자동차 색채 연구는 사회·문화적 이해의 맥락에서 연구되어져야 함을 확인하였다. · 자동차 색채는 조절을 통하여 소비자·기업·국가에 안정, 경제, 미적 측면에 바람직한 영향을 미칠 수 있으며 궁극적으로 환경의 미적 수준을 고양시킬 수 있는 매체임을 확인 할 수 있었다. 3. 사회·문화적 환경문제로 제기되는 자동차 색채를 대상으로 선정하여 현황을 조사하여 파악하고 문제점을 도출하였다. · 산업 제품으로서의 자동차색채현황을 알아보기 위해 국내의 3개사 소형자동차를 선정하여 색채조사를 실시하였다. 조사된 현황은 컴퓨터에 의해 측색하였다. · 조사결과는 단조로움, 기능에 부적합, 부조화한 체계로 평가되었다. 따라서 무절제, 무계획하게 표현된 색채 사용으로 바람직한 심리적·미적 경험을 불가능하게 하는 자동차 색채가 문제점으로 도출되었다. 4. 조사된 문헌자료와 다각적 관련 이론을 토대로 합목적적이고 객관적인(문제해결을 위한) 자동차의 색채 계획방법 체계화의 모형을 제안하였다. · 정보체계로서의 디자인 개념을 정의하고 이론적 배경에서 살펴본 내용을 근거로 그 과정을 체계화 하였으며 대상의 구조를 파악하고 색채계획의 제안점을 서술하였다. · 디자인의 주안점은 인간·기술·미적 측면의 통합 개념을 배경으로 한 내부디자인에 두었으며 이론적 배경으로 구체화된 과정의 단계별로 명료하고 확실한 계획을 진행하였다. · 이 계획과정은 인간, 기업, 국가와의 관련, 환경측면에서 적합하고 조화됨으로 평가되었다. 5. 산업제품으로서의 자동차색채는 인간의 행동을 긍정적으로 유도하는 데 큰 영향을 미치는 요소이며 기업·국가 측면에서 판매촉진활동에 기여하고, 소비자에게 안전성 증대효과와 미적 경험을 증진시킬 수 있는 효과적인 매체임을 확인하였다. 자동차 색채는 계획 방법의 체계화로 인간-환경의 질적 수준을 증진시킬 수 있으므로 그 연구의 필요성이 강조되며 가치성이 인정되어야 하며, 따라서 국가·기업정책적 측면의 지원과 교육의 확대가 이루어져야 한다.;The aim of this study is to present the methodology to study the color of car, as an industrial product, that has great effect on humen behavior and menatality and to systemize the planning of the color. As a result of mass production only for quantitative growth, the color of car has become monotonous and uniform, which obviously is an obstruction to human behavior, and resulted in weakening of international competitive power in respect of enterprise and country. The color design of car, which is understood in the aspect of multi-dimensional matter, is a process of comprehensive planning and creation and with the conditioning of color information it benefits and facilitates the customer, promotes the industrial activities and further contributes to the stabilization of aesthetic level of urban environment, which is considered to be necessary deed in line with historic demand. The process of systemizing color planning for industrial product is as follows : 1. The aim and method of this study is systemized and the range defined in the framework of man-environment relationship. 2. General theories in the field of color study for industrial product are incorporated into to establish the frame of understanding. -The theory on color stimulation and Gestalt theory for the understanding of its perceptual process are examined and the color of industrial product is understood as a part and a whole of man-environment interrelationship. -By investigating the relationship between the color of industrial product and purchasing of the customer is confirmed that the study of color of car is through understanding of social-cultural aspect. -The color of car is assured to have desirable effect on the safety, enonomy and aesthetic aspect to the customer, company and country and ultimately to be a media that enhances the aesthetic value of the environment. 3. The study of color of car is proposed in view of social-cultural environmental problem, status investigated, reviewed and problems are induced. -Small cars from three companies are selected to examine the status of color of car, as a industrial product. The status of examined color is color-measured with computer -The results of investigation are evaluated as monotonous misfit to its function and inharmonious information system. Therefore, it is induced that immoderate and unsystematic color make it impossible to have good psychological and aesthetic experience. 4. The purposive and objective model of systematic color planning for car is proposed on the basis of references investigated and inter-disciplinary approach. -Design concept is defined as the information system and the process systemized on the basis of theoretical background. The structure of the subject is understood and content of color planning described -The aim of design is placed on the interior design with the background of incorporated concept by human, technology and aesthetic aspect and the real process is progressed as per the definitive planning step. -The color planning process is evalueted to be fit and harmonious in the aspect of relationship between human, company and country and alse for environmental view. 5. The cotor of car is confirmed to be important element to generate humen behavior positively, to contribute to the promotion of purchasing for industry and country and to be a effective media that enhances safety and aesthetic experience to the customer The man -environment condition is improved by the systematic color planning of car and the indispensibility and value of this study has to be acknowledged. In addition full support from the government and industries with extensive study is to be made.
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