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이미지 전달요소로서 Texture에 관한 연구

Title
이미지 전달요소로서 Texture에 관한 연구
Other Titles
(THE) TEXTURE AS AN ELEMENT OF THE IMAGE COMMUNICATION
Authors
권은주
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
이미지texture시각표현생활미술학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
We call this highly specialized society of technology and industry as the mass informationalized society. We take information which is poring our every moment, memorized and make ufo of it, and yet 83% of information acceptance is being made up through our vision. But since our vision has the narrow second nature that cends to see what has been already known and what it would like to see that it is pity lots of valuable information have been ignored and abandoned. We get accustomed to see only forms and colours above all things from daily life objects to the artistic expression. So the importance of texture, which is too usual and fundamental, therefore too familiar perhaps, has been recognized insufficiently. Therefore, by inducing the modification of vision, this study is to suggest the possiblilities of solving such problems as from what viewpoint should we perceive the texture we infinitely meet in everyday life and how should we apply and make practice of it to a visual expression. The research procedure of this study has been as follows : First, to modify the vision, I have investigated visual perception. I make it clear that visual perception, i.e., seeing primarily means seeing sensible materials through light and secondly the active exploration inducing a significance and interpretation by grasping the relationship between the materials and structural characteristics of them. Secondly, in the context of two kinds of visual perception, I have examined the perception of texture. The texture, when we experience it with pure sense, consists an information that represents the surface peculiarity of an object, and finally becomes a formative element of the visual expression. And at the same time, I have investigated the texture as an abstract and spiritual element perceived through certain mental associate action that occurs between the existing sense stimuli and those of the previous. Thirdly, since the texture is abstract and spiritual material, it provokes mental reactions and thus operates on our feeling and emotion. Therefore, I have concluded that it carries out the image communicating role in the visual expression, and made this conclusion the basic starting point of my work. Fourthly, I have made a progress of work about the texture as an element of the image communication. Deciding the course of expression, I have selected an appropriate texture for the purpose of my work and an object which became with the psycho logical impression of that texture, and finally made an expression by integrating all of them with photographical methods. The image occurs in the dynamic relations between the symbolic quality of an object and that of a texture. During that occurrence, forms change their meaning by a texture and by being created into new concepts move our feeling. Here, a texture becomes an energy that accelerate image development and communication. The texture in this context is an object of individual experience and at the same time an abstract and spiritual element. I could see that it is difficult to explain the texture since there is not any particular standard in reality, and that there is a great limitation in generalizing the texture into a universal concept. From now on, studies on texture are to be more important by the fact that they have to develop creatively new and fresh textures with effort to see its another guality among lots of pouring information and to make use of appropriate textures to the expression rapidly and recreat it under any circumstance by preserving many repertoires of texture in memory.;기술과 산업이 고도화된 현대사회를 대량정보화 사회라 한다. 우리는 매순간 쏟아지는 정보를 얻고 기억하고 활용하는데, 그 정보수용의 83%가 시각을 통해 이루어지고 있다. 그러나 우리의 시각은 아는 것만 보고 보려는 방향으로만 보려는 편협한 습성 때문에 귀중한 정보들을 무시하고 버리고 있었다. 우리는 일상적인 물체에서부터 예술표현에 이르기까지, 먼저 형태와 색채만을 보도록 길들여 졌기에 생활주변에 항상 있어온 일상적이고 기본적인 그래서 친근한 Texture의 중요성에 대한 인식이 부족하다. 그래서 본 연구는 시각의 수정을 유도해, 다양한 Texture를 어떤 관점으로 지각(知覺)해야 하며, 시각표현에는 어떻게 적용되고 응용되야 하는지 그 가능성을 모색하고자 한다. 본 연구의 진행과정은, 먼저, 시각의 수정(修正)을 위하여 시지각(視知覺)에 대해 알아보았다. 시지각이란 1차적으로 감각자료를 빛에 의해 보는 것이고, 2차적으로 그 감각자료간의 관계와 구체적 특성을 파악하여 의미와 해석을 유도하는 능동적 탐색작업이다. 다음으로, 위의 시지각의 맥락에서 Texture의 지각과 이미지 전달기능을 살펴보았다. Texture는 하나의 정보로 물체의 표면 고유성이며 조형요소이다. 그리고 추상적이며 정신적인 속성을 지니므로 감정과 정서에 쉽게 어필하여 이미지 전달기능을 수행한다. 마지막으로 Texture가 이미지 전달기능을 수행하는 요소라는 점을 출발점으로 하여 작품을 진행하였다. 표현방향을 정하고 의도에 적합한 Texture와 오브제(Object)를 선택하여 사진기법으로 조합하여 표현하였다. 이때 오브제의 상징성과 Texture의 상징성이 역동적 관계속에서 이미지를 발생시킨다. 형태는 Texture에 의해 새로운 개념으로 재창조되어 우리 감정에 어필한다. 여기서 Texture는 이미지 전개와 전달에 추진력을 주는 에너지가 된다. 결국 쏟아지는 정보 속에서 신선한 Texture를 찾고, 그것을 창조적으로 전개시키며 또한 많은 Texture의 레파토리를 지니므로써 어떠한 표현상황에서도 그 의도에 적합한 Texture를 사용하고 재창조할 수 있는 능력을 키우는데 연구의 중요성이 있다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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