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85/86 추동 우리나라 여성복 상품기획

Title
85/86 추동 우리나라 여성복 상품기획
Other Titles
85/86 A/W Merchandising for Korean Women's Wear : In point of Fashion information analysis and goods composition
Authors
정재명
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
한국여성복상품기획정보분석상품구성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The turning point in domestic apparel industry started from liberalization of middle and high school uniforms in 1983 and from the Authorities' declaration to hold 86 Asian Games and 88 Olympic Games in Seoul, which attracted various companies to advance to apparel industry. The market share of ready-made clothes has been increased to more than 86% in recent years. The distribution rate of enormous enterprises' product is about 30% of this market share. The business recession in recent two years and many enterprises' advance in apparel industry led to the sharp competition and the heavy stock. Finding market limits, many companies search for strategic business. Specially market initiative is changing from production-oriented stage to customer-oriented stage. For the purpose of product development by finding needs and wants of customer, screening them, and giving them quality and fashion, companies need merchandising which is the organization activities to be capable of using professional technology and knowledge. This paper proposed a method by practicing merchandising of 85/86 A/W season. Examining 84/85 A/W merchandising according to the compostion of life styles whose target is carrier women and Missy group aged 23 to 29, and mainly referring to the 85/86 A/W I.W.S. foreign trend, this paper practiced merchandising by presupposing the color, the material and the style of the target as below: 1. Classic Modern (60%) The group composing worsted of plain/semi-plain using dark/medium tone of yellow, navy, brown and red. The feature is the simple look and the functional and mental image. 2. Chic Modern (20%) The clean finishing texture group of velour and garbardine etc. using the light colors of heather flower color. The feature is the feminine look and the sophisticated and refined silhouette. 3. Relax Modern (20%) The feature is the comfortable and volumable shilhouette of feminine casual wear using the printed material of the medium color and broad margin. In the study for this paper, problems were the short data for practical merchandising and the shortcomings of professional staffs. And further, the improvement of enterprises' marketing policy and flow system is an urgent problem. I hope this paper to be utilized as 85/86 Autumn/Winter merchandising in industry.;우리나라 기성복 보급율이 85 %이상으로 높은 편이며 또한 교복자율화 및 '86 '88 올림픽 서울유치로 많은 기업들이 의류업계에 진출하는 전환기를 맞이 하였다. 그러나 이 기성복 보급율 중 메이커제품이 차지하는 비중은 30 %정도이며 작년부터 경기침체와 불황으로 치열한 경쟁과 다량의 재고부담 등으로 기업들은 한계점에 이르고 있어 전략적인 경영에 부심하고 있다. 또한 시장의 주도권이 종래의 생산단계에서 소비자위주의 마게팅 단계로 이행하고 있다는 점이다. 소비자의 요구와 필요를 찾아내어 그것에 품질과 패션성을 동시에 부여하면서 상품화하기 위해서는 상품에 대한 전문적인 기술과 판단을 살릴 수 있는 조직활동이 요청되며 여기에 도입될 수 있는 것이 상품기획제도이다. 본 논문에서는 실제 85 / 86 추동 상품기획을 통하여 한예를 제시하였다. 23세부터 29세를 중심으로 대졸 캐리어우먼과 Missy그룹을 타켓으로 하여 L브랜드의 예에 따라 84/85추동 상품기획을 검토하였고 85/86추동 I.W.S. 해외경향을 주 자료로 하여 정하여진 타켓에 맞는 색상, 소재, 스타일을 예측하여 상품기획을 하였으며 다음과 같다. 1 . Classic Modern ( 60% ) 옐로우, 네이비, 브라운, 레드의 어두운톤과 중간톤을 사용한 Semi-plain, plain의 소모로 이루어진 그룹이다. 기능적이면서 지적인 이미지의 간편한 룩이 특징이다. 2 . Chic Modern (20%) 히드색상의 연한 색상을 사용한 벨루어, 개버딘등의 깨끗한 외관의 직물 그룹이다. 세련되고 정돈된 형태이며 여성다운 룩이 특징이다. 3. relax Modern (20 %) 중간색을 사용하고 여성적인 캐쥬얼 웨어로 편안하며 풍성한 실루엣이 특징이다. 본 논문을 위한 연구과정 중 실질적인 상품기획에 필요한 국내의 문화적, 사회적 동향, 국내의 유행경향, 판매실적등의 자료가 부족하였고 상품기획의 전문 스텝인이 적어 도움이 되지 못하였다. 또한 기성복업계의 판매정책 및 유통정비도 연구되어져야 할 것이다.
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일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
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