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패션意見先導者에 관한 硏究

Title
패션意見先導者에 관한 硏究
Other Titles
(THE) STUDY ON FASHION OPINION LEADER : CONCERING THE DEGREE OF MASS MEDIA EXPOSURE AND SOCIAL PATICIPATION
Authors
全惠晶
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
패션의견선도자사회참여도대중매체노출도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 패션업체의 數가 急速히 澎脹함에 따라 이들 業體는 치열한 경쟁을 하고 있다. 이런 與件에서 패션업체가 存立하기 위해 소비자들이 自社의 제품을 理解하고 共感할 수 있도록 소비자 대중을 說得하는 것이 중요하다. 그런데 기업의 促進活動은 商業性을 되도록 表面化하지 않으므로써 信賴性을 높이는 것이다. 이린 관점에서 非商業的이며 信賴性 있는 메시지를 전달하는 패션 意見先道者는 마아케팅 담당자에게 중요한 의미를 갖는다. 本 硏究의 目的은 主婦를 대상으로 패션 意見先導者와 패션 追從者를 비교·구분하여 패선 意見先導者의 特性을 밝히고저 한다. 硏究方法은 패션 意見先導者와 패션 追從者를 구분하기 위해 Roger's Scale인 自己指名法을 사용하고, 人口統計學的 變數-연령·학력·수입·직업-, 社會參與度, 大衆媒體 露出度를 중심으로 패션 意見先道者와 패션 追從者를 비교하였다. 調査對象은 강남구에 거주하는 主婦 385名을 표집하였다. 資料分析方法은 SPSS의 Crosstabs를 사용하여 패션 意見先導者와 패션 追從者의 差異檢證과 각 變數의 相關性을 보기위해 Χ^(2)檢證을 실시하였다. 本 硏究의 資料分析 結果는 1. 패션 意見先導者와 패션 追從者는 人口統計學的 特性에 차이가 없다. 2. 패션 意見先導者는 이웃·친구·친지와의 전화연락, 이웃·친구·친지와의 왕래, 부부동반·가족동반 외식, 음악회·영화·연극 등에 패션 追從者 보다는 두드러지게 參與한다. 3. 패션 意見先導者는 T.V, 라디오, 신문, 일반잡지, 교양잡지, 문학잡지 등에 露出이 패션 追從者와 큰 差異는 없으나, 패션잡지, 여성잡지에 월등히 露出되고 있다.;The purpose of this study was to analyze the characteristics of Women's clothing fashion opinion leaders. The fundamental Conceptualization for this study was based on the theories of fashion and opinion leader. Data for the study was obtained through questionnaires from 385 housewives of Gang Nam Gu. The measure of fashion opinion leadership applied in this project was the modification of Rogers' six question self-desi-gnating method. Operationally, the characteristic under investigation categoried into three sets of variables; demographic and socialogical variables, and mass media exposure. As to the data analyses for this study, two-way crosstabs analyses were applied in comparinng the characteristics of fashion opinion leader with followers. Χ^(2) test was used to examine the correlation of serveral variables. The results of analys is this study ars as follows. 1. Fashion opinion leaders are not differ from followers in demographic characteristics. 2. Compared with followers, fashion opinion leaders are more active in the participation in concerts, movies and plays More frequently, they talk over the telephone with their neighbors, friends and acquaintances. Besides they eat out more frequently with their family. 3. In mass media exposure, fashion opinion leaders differ little from followers regarding T.V, radio, newspaper, literarly magazine, general magazine, culture magazine. But they read fashion magazine and women's magazine much more than followers.
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