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포장디자인의 미래지향적인 방향에 관한 연구

Title
포장디자인의 미래지향적인 방향에 관한 연구
Other Titles
(The) Study for the Progressive Direction of Package Design
Authors
李敬和
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
포장디자인미래지향소비사회생활미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
資本主義가 발달하고 經濟가 성장함에 따라 消費社會와 消費文化가 대두되고 있다. 따라서 現代의 消費者는 製品의 機能的이고 物理的인 效用만이 아니라 스스로 個性을 표현하기 위한 社會的이고 心理的인效用까지를 購買하기에 이르렀다. 이제 消費는 文化의 한 양상으로서 社會의 발전에도 기여해야 할 時點에 이른 것이다. 그러므로 本 硏究는 消費社會에 있어서의 消費者의 특성을 파악하고, 소비자와의 원활한 커뮤니케이션을 위해 포장디자인의 視覺 傳達 機能에 中點을 두고 새로운 포장디자인의 한 방향을 모색하였다. 우선 Ⅱ장에서는 다가올 消費社會와 消費文化, 그리고 그 主役을 담당하게될 消費者들의 認知構造와 態度形成過程을 살펴보고, 이러한 消費者에게 接近하기 위한 방법을 硏究하였다. Ⅲ장에서는 消費者와의 커뮤니케이션 수단으로서의 포장은 그 視覺的 要素들의 역할이 가장 중요하다고 생각하여, 포장의 視覺的 要素들이 각각의 이미지를 하나의 상징체로 표현하는데에 있어 要求되는 基本的인 조건들을 實例를 통하여 살펴 보았다. Ⅳ장의 결론에서는 未來指向的이고 效率的인 포장디자인은 消費者가 속한 集團의 영향, 관습과 生活水準, 不合理한 行動과 다양한 취미, 知覺, 人格, 學習, 態度變化등에 焦點을 두어 消費者의 日常生活에 자연스럽게 接近해 가는 生活者指向的인 槪念으로 발전되어야 할 것임을 강조하고 그 발전방안을 요약하며 연구를 마무리 지었다.;The consuming society and consuming culture became influencial by the development of capitalism and the growth of economy Accordingly, the current consumers purchasing status is by social and psychological effective value for the expression of characteristics instead of purchasing for functional and physical effective purpose. Thus the consumption is contributing to the social development as an aspect of culture. Therefore, the aim of this study is to grasp the characteristics of consumers and the direction of package design, based on the function of package design visual information for smooth communications with the consumers. In the chapter Ⅱ, the consumers acknowledgement system and that attitude forming course who will take the leading role was studied for upcoming consuming society and consuming culture that was studied on the processing of package design for approaching to such consumers. In the chapter Ⅲ, the basic conditions was researched and the showing of pradtical examples is provided that is required for a symbolic expression of individual image on the visual elements of package as the visual element roles of the package for the means of communications with consumers was considered to be very important. In the chapter Ⅳ, it was concluded for the emphasis of development on the progressive general idea for consumers who naturally approach to daily life, based on public influence, customs and standard of life, unharmonized actions and various hobbies, perception, personality, studies and the change of attitudes that the consumers are belong for the progressive and effective package design.
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