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陳화詩의 風格 硏究

Title
陳화詩의 風格 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE STYLE AND GUSTO OF CHIN, WHA'S POETRY
Authors
洪學姬
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
진화시풍격시품진화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본고는 1200년을 전후한 고려 중엽의 시인 梅湖 진화의 시를 연구하되 그의 시의 본질을 풍격 '淸'에 두고, 그의 시가 왜 '淸' 한가를 다각적 측면에서 분석한 후 그러한 미감을 갖는 진화 시가 어떠한 문학사적 위치를 갖는가를 살펴보고자 하였다. Ⅱ장에서는, 대상을 바라보는 작가의 기본적인 시점을 살펴보기 위하여 話者에 관한 고찰을 하였다. 화자는 작품의 이면에 숨겨져 있는데 그것은 화자가 주체와 객체의 구별을 떠난 초월의 경지에 있기 때문이고, 따라서 화자는 인간적 감정과 현실에서 벗어나 있다. 자연히 그의 시 세계는 自然을 지향하게 되는데, 자연 역시 인간적 의미와는 전혀 상관없는 사물 그 자체로서 존재하고 있다. Ⅲ장에서는, 작품은 작가의 미의식이 투영된 것으로 보고 소재인 自然이 형상화된 모습을 살펴보았다. 진화 시의 자연은 '간결한' 형태와 '차가운' 느낌, '조용한' 분위기의 심상으로 나타나는데, 이것은 '淸'의 미감을 구현 할 수 있는 양식적 심상인 것으로 보인다. 한편 이러한 심상들은 묘사적으로 제시되어 있을 뿐이어서, 그의 시는 읽는 이로 하여금 形象 밖의 뜻을 다양하게 해석하도록 하는 개방적 多義性을 띤다. Ⅳ장에서는 진화 시의 향유 방식을 살펴보았다. 그의 시는 보는 시, 읽는 시보다는 듣는 시, 노래하는 시로서의 성격을 띠고, 특히 평탄하게 펼쳐내는 느낌의 平聲韻, 여운이 길게 남는 陰聲韻, 그 중에서도 高元音인 展輔韻으로 인해 가볍고 경쾌한 청각 인상을 조성한다. 이러한 미감은 대부분의 한시들이 갖추고 있는 일반적인 특성으로서, 따라서 '淸'은 중세의 한시들이 지향하던 풍격이었고 진화는 고려 중엽에 그러한 한시의 전형적인 美를 가장 잘 구현해내기 시작한 시인이라고 할 수 있겠다. 그리고 이러한 미감을 가진 진화의 시는 당시 武人 집권기의 혼란한 사회 현실과는 동떨어진 것으로 다소 고답적·귀족적 경향을 띤다. 그것은 예술의 기능을 삶의 위로와 극복에 둔 것으로, 따라서 그의 시는 사회적 의미보다는 형이상학적 의미를 갖는다고 하겠다.;Given that Maeho Wha-Chin, a poet in the Middle Koryo Dynasty around 1200, possessed simple and pure poetry, this study explored in, first, from diverse aspects, why his poetry is simple and pure, and then, what kind of status it has in the history of literature. In the chapter Ⅱ, an investigation into the persona was conducted to understand his basic view upon things. The persona appeared veiled from the scene : it is because the persona stands on a state of perfect self-effacement. Naturally, his poetic world heads for nature---here, nature exists likewise as things as such absolutely unconcerned with human meaning. In the chapter Ⅲ, the work was regarded as reflecting the creator's aesthetic consciousness, and, how nature, the material of the work, was figured was observed. Nature in his poetry appears as images of 'simple' form, 'cold' feeling and 'silent' mood---sensible images to be able to embody simple and pure gusto. On the other hand, the images are only descriptively presented; so, his poetry has such open, multi-meaningful nature that it enables readers to interpret variously meanings outside of shape. And, in the chapter Ⅳ, how his poetry is to be enjoyed was investigated into. Rather than as seen, read poetry, it takes on a character as heard, sung poetry: especially, it forms a light and cheerful auditory image as consequences of its plain sound rhyme, lingering rhyme and, above all, high transferential rhyme. This Wha Chin's poetry as remoted from the frustrated social realities of that Military Predominance Age takes on a tendency of the somewhat parnassian and noble. This is what paid the function of art to that for the consolation and conquest of hard life and its difficulties; thus, his poetry has a not social but transcendental meaning. And, this gusto is a character general in most Chinese poetry---hence, should be pointed that 'simpleness' or 'purity' was a style or gusto of the Chinese poetry of the Middle Ages, and Wha Chin was one of the poets who embodied the typical beauty of the Chinese poetry most well.
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일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
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