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朝鮮後期 農夫歌類 歌辭 硏究

Title
朝鮮後期 農夫歌類 歌辭 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON GASA IN THE TYPES OF NONGBUGA IN THE LATTER PERIOD OF CHOSUN DANASTY
Authors
吉鎭淑
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
조선후기농부가가사후기가사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
조선후기의 가사문학은 가사의 을격적 보편성과 장르적 관습성을 적극 활용하여 다양하게 변모되었다. 조선후기 가사문학의 다양한 특성으로 인해 후기가사 전체를 하나로 묶어 논의하기에는 많은 어려움이 따른다. 본고는 조선후기에 등장한 '농부가류 가사'를 하나의 유형으로 설정하여 이를 통해 조선후기 가사문학의 일특성을 밝히는데 목적이 있다. 가사가 작자의 생활이념을 기반으로 구축된 장르이기 때문에 작품은 작자가 처한 시대·사회적 문맥과 긴밀한 관련을 가지면서 등장했을 것이라는데 논의전개의 중심을 두었다. 논의과정은 다음과 같다. Ⅱ장에서는 연구대상으로 삼은 자료의 소개와 작품유형을 경토해 보았다. 농부가류 가사가 농민의 참을 문제삼아 ?센駭募?공통성을 지니고 있으며, 그 내용에 따라 勸農歌型, 富農歌型, 重農歌型으로나눌수 있다. Ⅲ장에서는 귄농가형과 부농가형의 형성기반이 동일하다는 인식아래 그 출현배경과 작품세계를 파악해 보았다. 그 결과 조선후기 '士'의 성격변화에서 작품이 형상화될 수 있었음을 밝협다. Ⅳ장에서는 중농가형의 형성기반과 작품세계를 검토해 보았다. 중농가형의 작자는 권농가형과 부농가형의 작자와 동일하지만 조선후기 농촌사회의 혼란에 대한 농촌 지식인의 위기의식에서 형성되었기 때문에 달리 고찰한 필요가 있었다. Ⅴ장에서는 농부가류 가사의 문학사적 의미를 밝혔다. 농부가류 가사는 전대재 가사 문학이 지닌 士大夫의 이념적 보수성을 지속하면서도 조선후기의 시대·사회적 변화에 따라 하향화된 의식지향을 보여주며 일상적 경험의 세계를 투영한다는 점과 수용층의 확대를 지향한다는 점에서 후기가사로서의 의의를 지녔다. 또한 시대의 요청에 따라 농부가류 가사가 변모를 보인다는 점에서 문학과 사회의 문맥을 더 세밀히 파악할 수 있었다는 의의를 지닌다.;The Gasa Literature in the latter of Chosun Dynasty was diversely transfigured through active practical use of metrieal university and genre convention. Due to the various features of Gasa Literature in the latter of Chosun, it was very hard to bind the whole of Gasa into one pattern. By establishing "Gasa in the type of Nongbuga" introduced in the latter of Chosun into one pattern, this manuscript has its object to elarify features of Gasa throughout this period. Because Gasa was made on the basis of writer's life ideology, this discussion was focused on the assumption that works might closely linked with the context of age and society which the writer were situated on. In the Chapter Ⅱ, the introduction of the text and patterns of works as the objeets were reviewed. The Gasa of Nongbuga's pattern would have commonness as reciting of the plowmen's life as vital problems. And according to the contents, it was able to classify into the pattern of "Kwon-Nong-Ga"(勸農歌), the pattern of "Bu-Njong-Ga"(富農歌) and the pattern of "Jung-Nong-Ga"(重農歌). In the Chapter Ⅲ, under the realization that foundation of forming the Pattern of Kwon-Nong-Ga and the Pattern of Bu-Nong-Ga, Ga and the pattern of Bu-Nong-Ga would be identical, background of their emergence and world of works were understood. As a result, it is clarified that works were able to be figuriBed in variation of Sa (土) characters in the latter of the Chosun Dynasty. Furthermore, in the Chapter Ⅳ, and examination was made on the formation basis of Jung-Nong-Ga and the world of works. Although Jung-Nong-Ga's writers were identical as Kwon-Nong-Ga & Bu-Nong-Ga, it was needed to separately point that Jung-Nong-Ga was formed from the critical consciousness of rural intelligents against chaotic rural society in the ]alter of Chosun. In the Chapter Ⅴ, I made elear literary historical significance of Gasa in the types of Nong-Bu-Ga, While Gasa of Nong-Bu-Ga would maintain ideological eonservativeness of Sadaebu(士大美 - a man of highbirth) owned by former ages, it had a great meaning as a latter of Gasa that showed deescalated conscious inclination according to the times and social changes, reflected the world of daily experiences and headed for expansion demanders. Furthermore, additional significance was that Gasa of Nong-Bu-Ga made context of literature and society to precisely understand from the view of showing its transfiguration according to request of the age.
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일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
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