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T. S. Eliot의 詩劇에 나타난 "Incarnation"의 세계

Title
T. S. Eliot의 詩劇에 나타난 "Incarnation"의 세계
Other Titles
(The) World of Incarnation in T. S. Eliot's Poetic Drama : Murder in the cathedral & the cocktail party
Authors
李守卿
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
T. S. Eliot시극Incarnation영어영문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
T. S. Eliot는 현대문명사회가 안고있는 근원적인 병폐가 神으로부터 단절된 인간상황에 기인한다고 보았으므로 인간의 존엄성 및 삶의 가치를 종교적 구원을 통해 모색하고자 한다. Eliot의 문학은 위기에 처한 서구문명을 기독교정신의 확립을 통해 구하고자 하는 그의 신념을 반영하는 것으로서 이 신념은 詩劇창작의 주요 동기가 되고 있다. 따라서 현대시극의 부활을 위한 Eliot의 실험적인 극작과 시극이론은 문학의 사회적 유용성을 강조하는 작가의식의 측면에서 고려되어질 수 있다. 본 논문은 Murder in the Cathedral과 The Cocktail Party의 분석을 통하여 기독교 작가 Eliot의 구도적 자세가 어떻게 구현되고 있는가를 살펴보되, 두 작품 사이에서 보여지는 변화발전의 요인과 양상을 'Incarnation'의 개념에 입각하여 규명해 보고자 했다. Murder in the Cathedral의 경우, 극의 촛점은 순교자 Thomas Becket의 심리적 갈등을 통한 정신적 교만의 극복과정에 주어진다. 순교의 의미는 Thomas의 죽음을 예수 그리스도의 'Crucifixion'과 동일한 것으로 이해하는 Women of Canterbury의 각성에 의해 완성되고 있지만 그들은 Chorus로 묶인 집단적 성격에 머물고 있을 뿐 그 이상의 발전을 보여주지는 않는다. 그러나 The Cocktail Party에 이르면 Celia개인의 인식과정 보다는 그녀의 죽음이 Edward와 Lavinia의 삶에 미치는 영향이 부각되고 있으며 구원의 능력을 지닌 그 영향력이 사회공동체 전체로 확산되고 있음이 강조된다. 14년의 간격을 둔 위의 두 작품을 비교해 볼 때 선택받은 소수의 구원에서부터 일반 대중의 구원으로 강조점이 옮겨지고 있는 것은 사회를 향한 작가의 적극적인 관심 및 인간구원에 대한 보다 긍정적인 신념의 표현으로 이해되어 질 수 있다. 이와같은 변화양상의 타당성은 神의 아들 예수가 이 세상에 온(Incarnation) 궁극적인 목적이 그가 구원하려는 인간에 있다는 사실에 근거한다. 그러므로 예수 그리스도의 대속행위를 반복하는 Thomas나 Celia의 순교는 Women of Canterbury와 Edward, Lavinia가 대표하는 세상 사람들을 구원하게 됨으로써 그 의미가 완성될 수 있는 것이다. Eliot의 詩劇은 realism극의 한계성을 극복하려는 시도에서 비롯되었다. 그러나 Murder in the Cathedral이후의 상업극들은 다분히 realism극에 근접하는 경향을 보임으로써 Eliot의 詩劇에 대한 평가를 지배하는 요인이 된다. 이는 realism극에만 익숙해져서 시극을 수용하지 못하는 대부분의 관객속으로 침투하려는 Eliot의 적극성에 기인하는 것으로 종교사상을 전달하려는 작가의 의도가 詩劇의 예술적 가치를 지키려는 의도보다 강하게 작용한 데서 오는 결과라고 하겠다. Eliot의 시극은 실제보다는 여전히 논리에 치중되어 있으며 그 논리는 그의 종교적, 사회적 관심에 의해 크게 영향받고 있다. 그러나 Eliot는 실험적인劇作과 자신의 劇作에 대한 철저한 비판과 분석을 통하여 현대시극이 나아갈 방향에 대한 지침을 마련하였다는 점에서 높이 평가된다. 특히 1차세계대전 전후, 절망과 회의에 빠진 혼돈의 시대에서 Eliot는 나름대로의 구원의 길을 제시하고자 노력함으로써 사회의 대변자로서의 작가의 사명에 충실하였다.;T. S. Eliot, attributing the spiritual sickness of our century to the human condition separated from God, tries to find the human dignity and the values of life in the religious salvation. Eliot's works reflect his belief that the Western civilization facing spiritual crisis could be saved by the Christian faith and religious awakening, which is the main motive of his writing poetic dramas. Eliot's experimental theory and practices in poetic drama for the revival of modern poetic drama should be understood from the view point of the consciousness of the writer, who emphasizing the social usefulness of poetry. This thesis aims to analyse Murder in the Cathedral and The Cocktail Party in order to show that the changing process between the two works is valid according to 'Incarnation.' In Murder in the Cathedral the dramatic focus is laid upon the process of Thomas Becket's overcoming his spiritual pride through the psychological conflict. The true meaning of martyrdom is not made complete without the spiritual awakening of Women of Canterbury, until identifying his death with 'Crucifixion.' They remains, however, as a group (Chorus) and do not show the further development. Meanwhile, in The Cocktail Party, the influence of Celia's death upon the lives of Edward and Lavinia is more stressed than Celia herself, and the influence containing the redemptive function is spread out through the community. The change of dramatic focus from the salvation of the few conscious to that of many unconscious can be interpreted as the increase of the writer's interests toward his society and his positive belief of the salvation of the human beings. 'Incarnation' itself supports the validity of the change in that the ultimate purpose of Jesus' coming into the world is not himself, but the mass of people which he came to save. The martyrdom of Thomas and Celia repeating the vicarious atonement of Christ can be completed by the salvation of Women of Canter-bury, Edward, and Lavinia who are the representatives of man-kind. Besides, Incarnation proves its own importance in suggestion the possibility that man could be restored to be the Son of God thanks to the Mediator, Christ. Eliot's poetic drama was written as an attempt to overcome the limitations of so-called realistic plays. Nevertheless, the commercial plays after Muder in the Cathedral show their resemblance to realistic plays. Eliot's certain ambivalence of attitude toward poetic drama can not be denied, which must be due to his concern to penetrate his view into his audience, who, having grown accustomed only to the realistic style, is not willing to accept poetic dramas. Eliot's conception of drama still remains more in the realm of theory even in his own experiments, and the theory is much influenced by his religious and social concerns. Eliot's experimental spirit, however, deserves high evaluation. He offers guide for the modern poetic drama, by analysing and criticizing throughly the trial and error of his own works. Especially, he is a faithful mouthpiece of his own time, attemption to find the way of salvation in the unrested age of despair and doubt.
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