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SIP(Store Identity Program)개발과 그 과정에 관한 연구

Title
SIP(Store Identity Program)개발과 그 과정에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on SIP(Store Identity Program) Development and planning process
Authors
이재숙
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 장식미술학과
Keywords
sipstore identity program패션 SIP개발과정장식미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 기업의 성공과 존속을 위해 기업의 마케팅 계획과 통제가 소비자 지향으로 확고하게 자리잡힌 현대 마케팅 컨셉트를 배경으로,이미 많은 기업들이 도입한 CIP(Corporate Identity Program)의 개념을 바탕으로,하여 기업의 마케팅 믹스(Marketing Mix) 요소인 유통(Distribution)이 이루어지는 판매환경에 대한 동일화(Identity) 계획에 관한 연구이다. 현재 대부분의 판매환경은 상품 특성에 부적합하고 타 브랜드와의 차별성을 갖지못한 상태에서 소비자의 '지각'이 아닌 '감각'에 호소하는 단편적인 유행성향을 나타내고 있다. 또한 같은 브랜드를 취급하는 판매환경들은 이질적인 디자인 요소 사용과 운용으로 복잡하고 혼란한 환경을 유지하고 있으며, 그에 따라서 기업은 각 유통기구들을 관리하는데 드는 비용이 증가되면서도 소비자에게 높은 질적 수준의 판매환경을 효과적으로 제공하지 못하고 있다. 이와같은 판매환경의 현황을 배경으로 본 논문에서는 소비자의 상품구매가 이미지 구매 성향을 강하게 띠고 있는 소비자 구매패턴에 대응하고자 하는 기업의 적극적인 노력의 일부로서, 효과적인 시각표현 전략을 판매환경에 도입하여 체계화하는데 촛점을 두고 있다. 소비자에게 기업과 상품의 상징적 이미지를 고착시키는 창조적 판매환경은 소비자의 심적 쾌적감과 함께 기업과 상품에 대한 신뢰감을 주게됨으로써, 결과적으로는 기업의 이윤 확대를 가져오는 소비자와 기업 모두에게 긍정적으로 평가받게 된다. 이러한 연구의 의의를 바탕으로 판매환경 동일화 계획 즉, SIP(Store Identity Program)의 연구 과정은 다음과 같다. 1. 연구 배경 및 목적과 방법을 체계화 하였으며 연구 범위를 규정하였다. 2. SIP 개발연구를 위한 SIP의 개념정립과 그 영향과 역할을 살펴보았다. 3. ·행동주의 마케팅론을 중심으로 소비자 반응과정에 마케팅 요인이 미치는 영향성을 살펴봄으로써 판매환경 디자인의 중요성을 인식하였다. ·SIP의 개념적 틀을 마련하기 위하여 SIP라는 신조어(新造語)를 구성하는 각각의 용어에 대한 의미 분석을 하며, 이를 토대로 SIP 개발과정의 모델을 제시 하였다. ·SIP 개발연구의 실제적 유용성을 검증하기 위하여 상품의 심미적 특성이 강한 패션(Fashion)상품 브랜드를 연구대상으로 선정하여 조사 분석과정을 토대로한 합목적적인 문제 해결과정을 체계적으로 진행하였다. ·조사 분석 단계는 SIP의 3가지 결정요인(소비자, 상품, 판매환경)을 차례로 분석하고 상관관계를 도출하여,위의 3가지 요인을 통합 반영하여 설정된 디자인컨셉트를 체계적 창조과정으로 진행하였다. ·디자인 단계에서 얻어진 창조적 대안은 효과적인 목적 수행을 위하여 표준화된 메뉴얼(Manual)로서 표현되었다. 이러한 실증적 계획과정은 5가지 디자인 기준(Criteria)에 의해 평가되었다. 4. SIP는 소비자와 기업 사이의 시각전달 장에 대한 창조적이고 상징적 이미지를 부가하는 체계적인 계획으로서, 소비자의 욕구에 부응하고 기업에게 긍정적인 마케팅 결과를 유도하며 도시 가로환경에 미적 효과를 가져옴으로써, 인간 환경의 질적수준을 증진시키는 합목적적 연구라 하겠다. 따라서 SIP는 분석과 종합의 통합적인 과정에 의해서만 그 효과를 기대할 수 있으므로 이에 대한 보다 적극적인 연구가 진행될 것을 요청하는 바이다.;This thesis is on the study of identity program of sales environment which products and consumers interact directly, by means of expanding general ideas of corporate identity program which already introduced to many companies on the basis of firmly establishing company's success and existence. In the present store environments, the strategy of marketing has strong tendency of not respecting needs of consumers but keeping up with current fads without making disfinction with other brands. Moreover, in the store environments which carries same brands, there is a complexity caused by the application of the heterogneous design factors and thus not being able to offer the high quality of store environment despite increasing cost for managing distribution channel. Based upon these store environments, the effective visual expression strategy was introduced and systemized that is a part of company's positive effort to cope with the image purchase pattern that consumers have So, the creative store environments that fix symbolic images of the company and the product and that give psycological pleasantness and credits on the company and the product can eventually lead to profit expansion and will be accepted affirmatirely. Depending on significance of study above, the process of studying SIP(Store Identity Program) is like followes; 1. I systemized study's background, goal and method and predefined scope. 2. I viewed establishment of definition of SIP and looked into effect and role for development research of SIP. ·Based upon behaviorism marketing theory, the importance of SIP was recognized by examining effects that marketing factors give to consumer's reacting process. ·In order to provide conceptual frame of SIP, the meaning of each term constructing newly-invented-word, SIP, was analysed, by which the model of developing process of SIP was proposed. 3. To verify the actual utility of SIP development study, I selected fashion product brands with strong aesthetic traits, and advanced the goal-oriented problem solving process on the basis of research-analysis process. ·On the stage of research and analysis, SIP's three decisine factors(consumers, product and store environment) were analysed in turn and after inducing interrelations the proposal was depicted in the planning development stage. ·On the stage of planning and development three factors above were intergrated and reflected, and established design concept was advanced in systemically creative process. ·Creative alternatives obtained from the planning development stage were expressed in the standardized manual for accomplishing goal effectively. ·These verifying planning process was evaluated by five identity design criteria. 4. SIP is a systemetic planning which adds the creative and symbolic tmage to the visual communication field between the consumer and the company, and also is a goal oriented study to respond to consumer's needs, to lead the company to affirmative marketing results, and to promote the quality level of human-environment by producing aesthetic effects in urban surroundings. So SIP's satisfactory effect can be expected only by the systemetic and integrating process of analysis and synthesis and more positive study should be pursued.
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