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도로시아 린드 딕스의 정신병원 개혁운동

Title
도로시아 린드 딕스의 정신병원 개혁운동
Other Titles
Dorothea Lynde Dix's "Lunacy Reform"
Authors
이현주
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 사학과
Keywords
도로시아 린드 딕스정신병원개혁운동Lunacy Reform
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
역사가들은 19세기 중반 미국에서 정신병원 개혁운동을 이끌었던 도로시아 린드 딕스를 남북전쟁이전 미국의 주요 개혁가들 중 한 명으로 언급해 왔다. 그녀의 개혁운동은 주로 빅토리아 시대 여성의 인도주의에 입각한 자선 사업이라는 측면에서 해석되어져왔다. 그러나 딕스는 단순히 자선의 측면이 아니라 사회의 질서회복과 안정을 위해 정신병원 개혁이외에도 감옥, 빈민, 흡연 등의 사회문제에 관심을 가지고 다양한 사회개혁에 참여한 경험을 가지고 있었다. 그러므로 사회개혁가로서의 도로시아 린드 딕스와 그녀의 대표적인 사회 개혁운동이었던 정신병원 개혁운동에 대한 재평가가 요구된다고 하겠다. 딕스의 개혁사상은 인간의 완전성에 대한 낭만주의적 믿음 그리고 기독교 복음주의의 구원에 대한 적극적인 태도에 깊이 영향을 받았다. 사람들은 인간과 사회의 완전성에 대한 신뢰를 통해 사회나 개인의 부패와 악덕을 제거 할 수 있는 것으로 생각했다. 인간의 이상행동은 그들이 길러진 환경을 통해 형성된 것으로 그 잘못된 환경을 제거함으로서 죄, 정신이상, 빈곤 등의 문제는 해결 될 수 있는 것으로 간주되었다. 한편, 기독교 복음주의는 구원과 완전성의 실현을 위해 기독교인이 사회개혁에 적극적으로 참여할 것을 촉구했다. 도덕과 규율을 중시하며, 영국의 사회개혁으로부터 사회개혁의 구체적인 방법을 습득한 딕스는 미국 전역을 순회하며 정신병 환자의 실태에 대한 조사를 벌였다. 그녀는 그러한 조사를 바탕으로 1843년 매사추세츠 주정부에 청원서를 제출, 만성 정신병 환자를 위한 시설 건설을 위한 지원을 주정부에 요구했다. 그러나 정신병환자의 비인도주의적 수용 상태를 고발한 딕스의 매사추세츠 청원서는 사회적 관심을 불러일으키는 것에는 성공했으나 그 보도 사실의 진위여부에 대한 논쟁에 휘말려 정치적인 변화를 이끌어 내지는 못했다. 만성환자를 위한 시설을 제안한 딕스의 안은 또다시 뉴욕에서 정신병원 의사들의 도전에 부딪히게 되었다. 만성환자 수용시설의 건설은 의사들에 의해 정신병에 대한 정신과적 치료의 무력함을 함축하고 있는 것으로 해석되었다. 그리하여 유티카 정신병원 의사 브리엄의 로비로 인해 딕스의 안은 무산되었다. 충분한 의학적 지식을 가지고 있지 못하다는 비난에 맞서 딕스는 정신병에 대한 당대의 의학적 설명을 수용했으며, 병원에서의 전문가에 의한 치료를 강조함으로써 미국에 있어 거대 정신병원의 시대가 열리는데 기여했고, 정신병을 의료화 시키는데 공헌했다. 그러나 당시 의사들은 정신병의 사회적 원인만을 강조했다. 그들은 사회가 산업화, 도시화되면서 경쟁이 치열해지고 과거의 전통이 무너지는 상황을 사회적 무질서로 이해했으며, 그러한 사회의 부패가 정신병을 일으킨다고 설명했다. 또한 정신병은 빈부의 격차나 계층에 관계없이 한 사람의 이성을 무너트릴 수 있는 무차별적인 질병으로 소개되어 정신병에 대한 공포가 형성되었다. 정신병에 대한 19세기 중반 의사들의 해석은 해부와 의학 실험에 기초했다기보다 잭슨 시대 사회에 대한 비판에 그 연원을 두고 있었으며 정신병원의 건설은 인도주의의 요청에 호응하는 것과 더불어 흐트러진 사회질서를 바로 세우기 위한 사회 통제적 성격을 가지고 있었다. 요컨대 도로시아 린드 딕스는 연방청원을 통해 자선의 범위를 사회적으로 확장시키고 정신병의 의료화에 공헌했다. 그러나 동시에 딕스의 정신병원 개혁운동은 19세기의 급격한 산업화와 사회변동에 대응해 사회의 질서와 안정을 유지하고자 했던 보수적인 사회개혁운동으로서 평가될 수 있다.;Dorothea Lynde Dix was a famous reformer who devoted herself to mental illness treatment in the mid 19th century. For generations, historians have noted her among the assortment of antebellum reformers. Despite her remarkable reputation, Dix floated outside the mainstream of American history and her "lunacy reform" movement has only been regarded as a philanthropic work. However as a 19th century reformer, she was involved in various social reform movements for prison, the poor, the insane and even tobacco, that were intended to settle social order. Dix's idea of social reform was rooted in the concepts of moral education and Perfectionism in the age of Romanticism and evangelical attitude of Unitarianism toward social reforms. She thought that deviant behaviors like crime and insanity could be rectified under an appropriate environment with good regulation uniting by kindness and well-ordered discipline, and that Christians should devote themselves into solving social problems to restore social order and advance the progress of American society. Dix moved from state to state to research the conditions of jails, poorhouses and alms houses. Based on the results, she wrote a number of memorials reporting indecent states of treatment for the mentally ill and disclosing the cruel manner in which the insane had been treated. She urged that to offering specialized places for the poor insane was favorable to removing social corruption and injustice, as well as responding to the social imperative of humanitarianism. However, her work encountered some obstacles. First, her exposure tactics were too direct to bring practical political change because the broad description of the mentally ill fell into controversial debate regarding the truth of it instead of generating general assent to her petition. Second, Dix's proposal for the poor incurable insane was attacked by mental hospital superintendents because it was quite contrary opinion to mental hospital doctors' interests by admitting their lack of ability in curing mental illness. Therefore, after the failures in Massachusetts and New York, she adopted the superintendents' explanation of mental illness and they began to cooperate together in lunacy reform. However the most critical interpretations of the origin of insanity were within the ordinary comprehension of the social disorder and corruption, for the analysis depended not on medical experiment and anatomy, but on a critique of Jacksonian society. Medical superintendents gave an authority to the critique as a medical fact and reformers like Dix and Samuel Howe promulgated it socially. Thus establishing mental hospitals in the mid 19th century was an effort at social control. In conclusion, Dix's lunacy reform movement was not only a philanthropic work in which traditional concepts of charity and benevolence of Victorian womanhood were expanded to the sphere of recently transformed modern society but also a method of social control to cope with social deviant problems brought or deepened by the growth of variety and number of population, mobility, and urbanization.
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