View : 36 Download: 0

Paul Poiret의 Modernism

Title
Paul Poiret의 Modernism
Other Titles
STUDY ON MODERNISM OF PAUL POIRET
Authors
박혜원
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
ModernismPoiret순수성fashion businessArt-Nouveau패션사업
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
세기말에서 20세기로의 이행에는 새로운 가치관의 전환과 혼돈으로 인해 기존의 진리나 인간정신의 가치가 붕괴되고 새로운 세계로의 움직임이 일어났다. 예술에서는 이시기에 Modern-Art가 시작되었고, 이러한 Modern-Art의 표현 현상은 미술·음악·예술작품 ·모우드의 영역에서 복잡하고 다양하게 표현되었다. 이와같은 표현현상을 현시점에서 분석하고 거기에서 역사적인 위치를 정하여 의의를 찾아 내는 것은 의미있는 일이라 하겠다. 모우드 영역에서 있어서는 이러한 '표현성'외에 실용의 측면에서 '기능성'이 또한 부가 된다. 따라서 모우드의 영역에서는 '현대'라는 기준을 이 두가지 측면에서 확인 할 수 있다. 즉, 표현적인 면에서의 '순수성 지향'과 실용적인 면에서의 기능주의적인 대량생산을 위한 'fashion business'로 시작되는 시기를 말한다. 이러한 기준으로 보았을 때 복식에 있어서 20세기의 시작은 대개 Art-Nouveau시대를 맞이하면서 전개된다고 본다. 따라서 본 논문에서는 과거와 결별하고 현대로 이행하는 시기에 혁명적 역할을 한 디자이너 Paul Poiret에게서 그의 작품을 통해 현대 예술의 저류와도 일치되는 '순수성'을 살펴보고 또 그의 'fashion business'를 고찰함으로써 표현적인 면과 산업적인면에서의 Poiret의 Modernism을 알아보았다. 그 결과, 그는 첫째, 새로운 form의 표출로 인하여 현대적인 표현성을 시도하였다. 이것은 일반예술과 같이 복식에 있어서도 '순수성의 지향'을 의미하는 것으로 복식에서의 '순수성'이란 평면적·고정적 요소의 추방과 장식적요소의 부정으로 인한 인공적 실루엣의 제거를 뜻할 수 있다. 결국 콜셋을 제거하여 표현된 육체의 자연미는 그의 Modernism을 나타낸 것이다. 그러나 과잉장식과 극단적인 신체의 구속(hobble skirt)은 그의 Modernism에 한계가 되었다. 둘째로, 그는 Modernism의 수단으로써 Orientalism을 이용하여 색채의 새로운 국면을 열었다. 러시아 발레, 중국, 일본, 페르시아, 모로코 등의 지역으로 부터 원색적이고 이국적인 색채을 도입하여 그것을 20세기로의 전환에 이용한 것이며 그 결과 색채가 현대 모우드의 중요한 특징을 이루게 되었다. 이러한 시도를 위해 그는 예술과 과학과의 만남을 통하여 새로운 소재를 개발을 하였다. 이것은 현대패션에서 요구되는 감성과 테크놀로지의 조화를 의미한다. 세째로, 그는 현대적인 fashion business를 시도 하였다. Original pattern을 상품화 시키고, 살아있는 모델, 전시회의 기획, 작품집 출판 등을 통한 광고 활동과 함께 festival을 business의 장소로 이용하였고 l'e´cole Marline를 설립하여 인재육성 및 창작과 생산의 결부를 시도하였으며 Haute-Couture의 Boutique 체계를 확립했다. 그러나 그는 진정한 기능주의를 몰랐고, 마케팅에 있어서 적절한 시의(時宜, timing)를 맞추는 데 실패, 그리고 새로운 시대정신(에스프리누보)을 파악하지 못함으로써 결국 실패를 했다. 그러나, 패션산업은 '유행산업'이며 '대중'을 의식해야 하고, '대량생산'과 결부되어야 한다는 business 측면과 form, 색채등의 예술적인 면을 최초로 그리고 동시에 시도했다는 점에서 그의 활동은 현대패션의 원점이 되는 것이다. 또한 Poiret의 이러한 Modernism 안에서 앞으로의 모우드로 연결시키는 근원도 찾게 된다.;The conversion and confusion of new valuation from the end of 19th century to the 20th caused the collapse of the existing value on the truth or humanity, and the occurrence of movement to new world. At the transition period the modernarts were begun and thus showed various and complicated phenomena in its way of expression if the sphere of the fine art, music, work of art and mode. It will be meaningful to analyse this way of expression by the present point of view and to find out the significance by fixing historical position. The sphere of mode adds 'function' for practical use to the 'expression'. Therefore we recognize two criterias of 'Modern' in modes. - the epoch of 'inclination to purity' in the aspect of expression and of 'fashion business for functional mass production' in the practical aspect-. According to this way, the costume in the 20th century seems to start with 'Art- Nouveau'. In this report, 'purity' corresponding with the under-current of modern art has been investigated through designer Paul Poiret's works who played an revolutional role in the changing period from the end of 19th century to the 20C, and the modernism in the expression arld industry has been considered by researching his fashion business. Paul Poiret has tried the modern expression by showing new form, which is considered as 'inclination to purity' in costume as well as other arts. The purity in costume signifies elimination of cubic silhouette thanks to the expulsion of plane and fixed factors and the refusal of decorative factors. That is, his modernism has been shown at body's natural beauty without corset, but has been limited by excessive ornamentation and binding of body(hobble skint.) On the other hand, he has opened new world on color utilizing the orientalism by means of Modernism. The color has been the important characteristic of the mode, resulted from using the primary and exotic colors for th conversion to the 20C, which were introduced from Russian ballet, China, Japan, Persia, Morocco, etc. He has developed new materials for the trials through the combination art with science. This means the harmony of sensitiveness and technology which are required by the Modern Fashion. In the following, he has tried the modern fashion business by commercializing original patterns and by utilizing festival as markets including AD through live model, planning exhibition, publishing works and so on. He also has established l'ecole Martince and tried to link creation with production and set up boutique of Hante-Couture. However, he has failed in fashion business because he didn't recognize the real functionalism, the importance of timing in marketing and the new spirit. (Esprit Nouveau). Notwithstanding his farlure, we may call him a originator of 'the modern fashion', considering that he orginally tried to combine the art factors like form, color etc with the business factors where fashion industry should be 'popular industry' and should be sensible of 'the masses' and should be linked with mass-production. Furthermore we can find the sources in Poiret's Modernism which will be connected with future mode. At the moment, the task of our fashion industry for the 21C shall be that Far East should be cultivated as base of fashion through orientalism and fashion industry should change to intelligence-integrated industry by educating men of ability and Ad., Marketing strategy etc should be proceeded with more positively and manysidedly.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE