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「나무그림 검사」에 대한 韓國正常兒童의 反應에 관한 一硏究

Title
「나무그림 검사」에 대한 韓國正常兒童의 反應에 관한 一硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE KOREAN NORMAL CHILDREN'S RESPONSES UPON THE TREE DRAWING TEST
Authors
申秀現
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
나무그림 검사한국정상아동교육심리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 아동화 검사 중 課題面 경사의 하나인 나무 그림 검사를 한국 아동에게 실시하여 이들의 反應을 알아 보고자 하였다. 이 검사는 스위스의 Emil Jucker가 처음 創案하였고, 1949년 Koch가 독일어로 「나무 그림 검사-精神 診斷學的 補助 手段으론서의 나무 그림 검사」를 저술하므로써 毆美 各國에 널리 알려지고 사용하게 되었다. 따라서 本 硏究에서는 한국에 처음으로 이 검사를 소개함으로써 兒童心理學者, 臨床心理學者 및 精神科 醫師들이 또다른 새로운 兒童用 心理 檢査 道具로써 널리 사용하여 現 臨床 硏究이 도움이 되는데 目的을 두고 있다. 따라서 本 硏究에서 밝히고자 하는 間題들은 다음과 같다. 1. Koch의 分析規準에 의한 한국 정상 아동의 나무 그림의 特徵은 어떠한가? 2. Koch의 硏究에 나타난 發達 傾向과 한국 정상 아동의 發達傾向과의 比較 3. 일본의 硏究에 나타난 發達 傾向과 한국 정상 아동의 發達 傾向과의 比較 4. 한국 아동의 나무 그림의 空間 位置에 대한 分析. 이를 위해 本 硏究에서는 서울 시내 2개 국민학교 학생 180명을 對象으로 나무 그림 검사를 실시하고, 위의 4가지 硏究 問題의 各 細部 項目에 대한 頻度를 百分率로 換算하고 各 學年間과 男·女 사이의 差異를 비교하여 다음과 같은 結果를 얻었다. 1. 한국 정상 아동의 나무 그림의 주요 구성 요소는 줄기와 가지이며, 뿌리는 79%가 그리지 않고 있다. 줄기는 2획으로( 100%) 基部를 넓게(51%) 그리고, 외곽선은 매끈하게(47%) 그리며, 표면에는 아무것도 그리지 않고 그대로 두고 있다(49%). 직선적 이며 평행적인 줄기는 28%가 그리고 있는데 6학년에 비해 1학년 이 훨씬 많이 그리고 있어서 (P< 0.01 ) 發達 標識가 되고 있다. 冠과 줄기의 비율에서는 균형을 이루게 그리고 있고(68%), 17종류의 冠의 형태 중에서는 구름 모양이나 공모양의 冠은 가장 많이(49%) 그리고 있다. 가지는 전체의 86%가 그리고 있는데 이 중에서 76%가 2획의 가지를 그리고 있으며, 18종류의 가지의 형태 중에서는 평행적인 가지를 가장 많이(64%) 그리고 있다. 꽃은 그린 아동이 하나도 없고, 잎사귀는 전체의 33%가 그리고 있으며, 열매는 전체의 37%가 그리고 있다. 지면선은 전체의 81%가 그리지 않고 있고, 풍경은 전체의 21%가 그리고 있다. 나무의 체계는 강조점, 경향성, 기울기에 있어서 각각 96%, 99%, 96% 정도로 균형을 이루고 있다. 2. Koch의 16가지 發達 遲滯 및 退行 象徵의 形態 目錄 가운데, 한국의 정상 아동은 「접어진 줄기와 부분으로 나누어진 줄기」,「현저하게 작은 관부」,「 1획으로 된 가지」,「풍경이 주제가 된 그림」,「줄기 밑둥이 직선적인 것」등 5가지에서 뚜렷한 발달 경향을 보여 주었고, Koch의 발달 경향에 관한 연구와의 비교에서는「1획의 가지」와 「나무에 매어 달린 열매」에 있어서만 그와 일치된 발달 경향을 보여 주었다. 3. 일본의 연구와의 비교에서는,「1획으로 된 줄기」,「2획으로 된 줄기 」,「직선으로 막힌 줄기의 하단」,「1획으로 된 가지」,「2칙으로 된 가지」,「뿌리까지의 가지 」,「잎과 열매의 空間倒置 Ⅱ型」 등 12가지 중에서 8가지에서 일치된 결과를 보였다. 4. 한국 아동의 나무 그림의 공간 위치는 61%가 좌반에 그리고 있다.;The present study is intended to find out the responses of normal Korean children after conducting on them a tree drawing test which is one of task drawing tests among children's drawing test. This test was originally initiated by Mr. Emil Jucker in Switzerland, and was widely known and adopted in many European countries after Mr. Koch wrote a book in 1949 in German language titled "The Tree Drawing Test as an aid in psychodiagnosis." The purpose of this study is, therefore, to intorduce this test to Korea and to provice a useful aid in present clinical research by having child psychologist, clinical psychologist or psychiatrist apply it as another means of children's psychological testing. This study will present the following: Firstly, he features of tree drawing by normal Korean children on the basis of Koch's analysis criteria. Secondly, the comparison in development trend between Koch's study and study on normal Korean children. Thirdly, the comparison in development trend between studies in Japan and those on normal Korean children. Fourthly, the space position of tree drawing by normal Korean children. For this purpose, tree drawing test has been conducted on 180 children in two primary schools in Seoul and test results for each of the above four items will be shown herebelow in percentage. Comparison will also be attempted between different grades and between boys and girls. 1. The main components of tree drawing by normal Korean children are trunk and branch, and 79% does not draw roots. Trunk is drawn in double stroke(100%), base is drawn widely(51%), outside line is drawn clearly(47%.), and surface is left undrawn(49%). Straight and parallel trunk is drawn(28%.), far more by first grade children than by sixth grade children(p.001). Percentages between crown and trunk are fairly well blanced(68%), and out of 17 shapes of crown, cloud and ball shapes are mostly drawn(49%). Br nch is drawn by 86%, of which 76% draws branch in double stroke. Out of 18 different shapes of branch, 64% draws parallel branch. No children draw blossoms, 67% draws foliage, and 63% draws fruit. Eighty-one percent does not draw ground line, and landscape is drawn by 21%. System of tree is fairly balanced: accentuation 96%, trend 99% and inclination 96%, respectively. 2. Out of Koch's list of 16 features of retarded development & regression, a marked development trend is found in normal Korean children in the following 5 items: "welded trunk and, in part welded branches", "strikingly small crown", "stroke branch", "overstrong accentuation of the landscape", "base of truck straight". 3. When compared with studies in Japan, similar results are found in normal Korean children in 8 of 12 features, such as "stroke trunk", "double stroke trunk", "trunk down straight" "stroke branch, "double stroke branch", "branch down to roots", "reversed space position of foliage and fruit-Type II", and "blanch top straight". 4. Position of tree drawing by 61% of Korean children is in left half of the whole space.
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