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「변강쇠가」와 「안해」의 대비연구

Title
「변강쇠가」와 「안해」의 대비연구
Other Titles
(The) Comparison Study Between 'Byeon Kang Soi-Ka' and 'An-Hae'
Authors
朴眞樹
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
변강쇠가안해김유정풍자해학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 김유정의 소설에 나타난 판소리의 평민문학적 특성과 해학적 특성의 흔적을 확인하려는 목적에서 출발하였다. 김유정의 소설과 판소리 작품은 철저한 현실인식을 바탕으로 하여 불합리한 사회구조를 풍자하고 있다는 점에서 일치하는데, 반드시 해학적 표현이 수반되고 있음도 주지의 사실이다. 동일한 문학적 특성의 변화 양상을 찾아내기 위해 구체적 대비의 작품으로는 「변강쇠가」와 「안해」를 선택하였다. 인물, 배경, 기법의 측면에서 진행된 논의의 결과는 다음과 같다. 첫째 인물의 설정에 있어서, 「변강쇠가」와 「안해」는 영웅적이거나 초월적인 인물이 아니라 일상적이고 세속적인 인물을 제시하며, 그들은 현실극복의 의지를 가지고 있다는 점에 있어서 공통된다. 그들의 생명력은 어떤 장애에도 동요하지 않는 것이어서, 이를테면 적응의 "유연함"이라고 표현될 만한 것인데 「변강쇠가」의 인물은 파괴적이고 자유분방한 일면을 가지고 있어서 혼란을 유발시키고 있음에 비해 「안해」의 인물은 생산적이고 완고한 일면 으로 표현되어 보다 객관적인 양상으로 수용될 수 있도록 진전된 것이라고 할 수 있다. 둘째, 배경의 측면에서 나타나는 사회의 성경은 인물의 "유연함"과 비교할 때 "강경함"이라고 규정될 만한 것이라는 사실은 두 작품에서 일치된다. 그러나 「변강쇠가」의 배경은 계속적인 변화를 통해 그러한 특성을 설명하고 있는 것에 비해 「안해」는 단일한 배경을 제시하여 "강경함"의 이미지를 선명하게 부각시키는 성과를 거두었다. 마지막으로 기법은 "풍자적 해학"이라고 설명될 수 있는데, 「변강쇠가」의 경우는 옹녀의 미모를 통해 비범한 인물의 비극적 종말을 암시하고, 변강쇠의 죽음으로 그것을 실현하여, 표면으로 노출될 우려가 있는 "풍자" 효과를 얻은 것에 비해 「안해」는 아내의 얼굴을 통해 본질적으로 희극적일 수 있는 기초를 제시하고, 객관적으로 인정될 만한 화해 혹은 반성의 결말을 보여줌으로써 보다 완곡한 "해학"의 효과를 얻었다. 또한 「변강쇠가」의 경우 웃음의 주체를 당대 (當代)의 가치기준을 가진 사람들로 하였으나, 「안해」는 전대 (前代)의 보수적 판단에 의한 웃음을 제시함으로써, 그 시대착오를 통하여, 오히려 당대의 사회적 억압이 어느 정도까지 악화되어 있는지에 대한 "풍자적" 성과를 획득하였다. 본 연구는 문학과 사회의 불가분의 인과관계를 인정하고 진행되었다. 「변강쇠가」와 「안해」는 그 시대적 연계성을 확인시켜 주었으며, 동시에 두 작품이 철저한 현실인식을 근거로 하고 있음도 재확인하였다. 「안해」는 「변강쇠가」에서 추출되는 평민적 전형으로서의 인물과 해학적 특성을 보다 사실적이고 객관적인 시선으로 구체화시켰다. 이는 김유정의 소설에 나타난 판소리의 특성을 규명하는 하나의 시금석이 될 수 있으리라고 생각한다.;We Can find the humor as a main characteristic in the works of Kim Youjeong. But in the 1930's that he was active in writing, the colonial policy of Japan was aggravated and the terrible poverty was caused by oppression and exploitation. This study will verify that the humor of Kim Youjeong shows secretly his recognition of reality, although it is said that his literary Characteristic is contrary to the periodic feature. To clarify the discussion I compared his works with Pan-So-Ri, because Pan-So-Ri has the sufficient comic. And the characters in his novels belong to the low class in a city or a country, and show the popular life. In the same way, Pan-So-Ri , oral literature, speaks for the consciousness of common people. I chose 'Byeon Kangsoi-Ka' and 'An-Hae', as the subject of analysis, and studied by turns of characters. social conditions and techniques. In characters, "Byeon Kangsoi" and "Ong-Nyeo" in 'Byeon Kangsoi-Ka', "I" and "An-Hae" in 'An-Hae' have a common feature as a model of common people who has the will of a conquest of real life. They have unethical aspects, but can differentiate; the immorality of "Byeon Kangsoi" and "Ong-Nyeo" is a relative concept depending on the possibility of "normal home life", but in the case of "I" and "An-Hae", It is absolute concept connected with the survival. Especially "Byeon Kangsoi" is conscious of the discrepancy in the organization of society, so he has an aggressiveness to society. The choice of space without thinking of the type of society can make the characters misfortunate. This means the maintenance of society is more important than the survival of individual. 'Byeon Kangsoi-Ka' was written in the farming period, so happiness was caused by fixing, unhappiness by mobility. But stability not always meant happiness because of "Ong-Nyeo"'s fate of widow and "Byeon Kangsoi"'s laziness and aggressiveness. In the 1930's when 'An-Hae' was published, the colonial policy of Japan changed agriculture into mining and manufacturing industries. That means the change to the individual society in which a movement is frequent. Though his novel doesn't present a movement, the liquor-selling business of "I" and "An-Hae" represents an attribute of mobility. But we can find out they suffered from poverty, because they couldn't get out of the life circle of fixing farmer. It cannot be a simple humor to describe the structure of tragedy by the comic effects. The essence of humor of 'Byeon Kangsoi-Ka' and 'An-Hae' has the quality of satire based on a deny, Also we can see the characteristic of tragic-comedy in an instructive happy- ending. Through this study I concluded that: the novels of Kim Youjeong succeed not only the local customs but also the technigues of satirical humor and the characters as the type of common people in Pan-So-Ri. Moreover, they are based on the recognition of real life. And his works have the significance of tragic-comedy like 'Byeon Kangsoi-Ka'.
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