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新羅佛敎史에 있어서의 女性의 役割

Title
新羅佛敎史에 있어서의 女性의 役割
Other Titles
WOMAN'S ROLE IN THE HISTORY OF SHILLA BUDDHISM : Centering around Sam Kuk Yu Sa(三國遺事)
Authors
李東玟
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 사학과
Keywords
신라불교사여성역할삼국유사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 <三國遺事>를 中心으로 하여 新羅佛敎史에 있어서의 女性의 役割이 어떠하였는지를 歷史的인 흐름속에서 把握하려고 하였다. 그러나 위와 같은 事實을 展開하면서 <三國遣事>에 나타난 說話에 대하여 文獻考證的인 뒷받침이 없음을 아쉬워하면서 이를 弱点으로 認定하는 바이다. 그러나, 史料가 비록 說話라 하더라도 그 가운데에는 그 당시의 歷史性과 社會性을 內包하고 있음을 否定할 수는 없을 것이다. 이에 本 論文에서는 歷史的인 사실과 아울러 女性佛敎人에 관한 說話도 包含하여 新羅佛敎史에 있어서의 女性의 役割을 考察하였다. 新羅에 外來宗敎인 佛敎가 처음으로 傳來하는데 女性의 役割이 컸으며 佛法을 國家的으로 承認하는데도 역시 女性의 活動이 컸음은 勿論, 이에 最初로 出家한 者 또한 女性이라는 位置에 대해서 밝히었다. 이와같은 基礎위에 法輿王妃, 眞興王母后, 眞興王妃등의 王室女性들이 잇달아서 出家하였다. 이에 法興王妃는 出家한 몸으로 眞興王을 攝政하는 동안에 最初의 佛敎應用制度로써 어여뿐 女性을 총단장으로 삼아 觀世音菩薩의 象徵으로서 人材登用機關이며 國民敎育機關인 源花制度를 創案하였던 것같다. 이러한 点은 新羅佛敎社會에 있어서 女性의 役割이 至大하였음을 알려주는 同時에 新羅社會에 있어서 女性의 地位를 높여준 것이라고 할 수 있을 것이다. 이러한 바탕위에 女性이 新羅에 있어서 僧職制가 設置되자 都唯那娘이라는 僧職에 任命되었다. 이에 처음으로 任命된 사람은 阿尼 眞興王母后로 尼僧의 수효가 늘고 尼僧이 가지는 佛敎에서의 役割이 커지면서 僧職이라는 職策속에 包含시키게 되었던 것이라고 생각한다. 위에서 본 바와같이 佛敎受容過程에 있어서 新羅의 政治的 社會的인 制度가 이루어진 위에 女性이 中心으로 된 佛敎信仰結社가 眞平王時(579-631)의 比丘尼智惠에 의하여 이루어졌다. 이리하여 新羅初期佛敎史에 있어서 커다란 役割을 찰 法興王妃,眞興至母后,眞興王妃등이 이룩한 佛敎上에 있어서 女性웨 높은 地位로 말미암아, 新羅 第27代 善德女王(632-647)이 韓國歷史上類例없었던 女性으로서 王位에 卽位할 수 있었던 것이 아닐까 한다. 善德女王은 도이천이라는 護法·勸善·護世의 天神인 護國神觀을 가지고 王法과 佛法과을 一致시켜 나갔던 것이다. 즉, 佛敎信仰의 根本道場인 寺院을 建立하였으며 國家의 뒷받침에 의한 修奉者 100名을 한꺼번에 得度시켰다. 이로 因하여 어느 時代보다도 많은 佛敎思想이 展開되었다. 특히 여기서 注目할 것은 貴族的인 佛敎思想과 庶民的인 佛敎思懇도 함께 나타나고 있다는 点이다. 이러한 現狀은 아마도 善德女王의 佛敎觀이 大衆化의 佛敎를 표방하게된 緣由에서 나온 것이 아닌가 한다. 또한, 善德女王은 國家的인 方針아래 留學僧을 積極的으로 奬勵하였다. 한편, 日本에서 新羅에 留學僧을 이때에 正式으로 派遣하였으니, 善德女王의 佛敎的 政策에 대한 國家的 理念이 對外的으로까지 波及되었음을 알 수 있다. 뿐만 아니라, 善德女王은 政治를 行하는데 있어서 항상 政治·外交의 顧問格으로 高僧을 두었음을 알 수 있는데 이것은 아마도 徹底하게 王法과 佛法을 일치시키려는 佛敎觀에서 나온 것이라고 생각된다. 特히 善德女王이 慈藏을 大國統으로 삼아 僧泥의 모든 規範을 主觀케 하였다. 이에 護法이 盛하여 善德女王時에는 戒를 받고 佛을 받듬이 10室中에 8,9이 었으니 佛敎가 어느 정도로 大衆化되었는지를 짐작할 수 있을 것이다. 위에서 본 善德女王의 佛敎競은 단지 理論上·削度上의 정비에 그치는 것이 아니라 現突에 適用시켜 皇龍寺 九層塔을 建立하였다. 이것은 信仰의 對象면을 象徵化하여 威巖을 確立하여 新羅入의 總和的인 힘, 統一하려는 目標에 婦-시키기 위한 것이었다. 이와같은 것은 護法함으로써 護國이 可能하아는 것을 보여주는 것으로, 佛敎를 政治的·文化的·國防的으로 現實에 適用한 것이라고 할 수 있을 것이다. 이와같은 善德女王의 佛敎觀과 아울러 佛敎를 大衆化하기 위한 方法으로 百高座會,八關會, 燃燈會 및 講經등의 佛敎儀札行事를 行함에 있어 어느 時代보다도 國家的인 意義가 커졌다는데에 그 意味가 있다. 이와같이 하여 新羅佛敎發達過程에 있어서 善德女王의 佛敎觀과 發敎行事로 말미암아 從來의 王者의 佛敎 내지 貴族의 佛敎이었던것을 國民의 佛敎,民衆의 佛敎로 行하였으며, 實踐의 佛敎, 同化의 佛敎로 轉換시키는데 있어서 커다란 契機를 마련하였다는 点을 考察하였다. 그리고,善德女王 以後의 新羅佛敎는 大衆化, 現實化 및 生活化가 되어 있는 까닭에, 이 時期의 女性의 役割은 個入的인 面에 있어서의 佛敎活動으로 變하였음을 알 수 있다. 즉, 어머니나 아내로써 아들이나 남편으로 하여금 修道에 專念할 수 있도록 精神的·物質的인 도움을 주는 役割로 變하고 있음을 發見할 수 있다. 이러한 女性의 役割이 新羅佛敎를 土着化시켜 高麗末부터 朝鮮時代에 걸쳐서 國家的인 抑佛策에도 不拘하고 오늘날까지 꾸준히 佛敎가 信仰의 對象으로서 維持되어온 力量이라고 생각된다. 끝으로, 本 論文에서는 新羅女性 特히 善德女業 以後의 女性들과 觀音과의 關係가 密接함을 確認할 수 있었는데, 이러한 理由가 觀音信仰이 가지고 있는 特性과 聯關시켜 考察하였다. 이렇게 하여 本 論文에서는 오늘날까지 佛敎가 宗敎라는 信仰의 對象으로 이끌어 가는데에는 女性의 役割, 그 가운데에서도 그러한基礎를 마련한 新羅女涉들의 役割을 살펴보았다. 이와같이 新羅佛敎史 나아가 韓國佛敎史에서 決코 看過될 수 없는 新羅女性들의 役割을 살펴본 것은 매우 意味있는 일이 아닐까 한다.;The aim of this dissertation is to find the woman's role in the history of Shilla Buddhism in the context of history centering around Sam Kuk Yu Sa (三國遣事). But in developing the above idea, I feel unsatisfaction that there isn't any supporting literary proof in regard to the narrative in Sam Kuk Yu Sa (三國遣事) and I recognize its defect. Even though. the historical materials with regard to this dissertation are narratives, we can't deny the fact that they contain historical nature and sociality. This dissertation has observed woman's role in the history of Shilla Buddhism referring to the historical events and people as well as to the narratives of woman Buddhists in Shilla. Women carried on a vital role in first introducing into Shilla Buddhism which was a foreign religion then, also in propagating with nation's admission and this makes clear the fact that the person who first entered priesthood was a woman. On the basis of that fact, the Royal women like Princess Bub-heung(法興王妃), the mother. of King Chin-heung(眞興王母后), and Princess Chin-heung(眞興王妃) continually entered the priest hood. Princess Bub-heung,while entering the priesthood , ruled as regent of King Chin-heung and set up the first Buddhism-applied institution which was an organization for enlisting the ser-vices of talent and national education, called Won-Wha Institu-tion (源花制度). This point makes us to know that woman's role was great in Shilla Buddhist society and it allowed woman's status to be high in shilla society. On tetting up the system of the pliesthood, women was appointed to the priesthood, Do Yu Na Rang (都唯那娘). The first appointed woman was A-ni, the mother of king Chin-heun (阿泥眞興王母后),I think, by gradually increasing the number of Buddhist nun and the role of Buddhist nun becoming greater in Buddhism, she was included among the duties of the priesthood. The Buddhist Faith Association (佛敎信仰結社) with woman as the central figure was made by the Buddhist nun, Ji-hye(智惠) of the days of King Chin-peung (579-631) in the process of accommodating Buddhism. Due to the achievement of woman's high status by Princess Bub-heung, the mother of King Chin-heung and Princess Chin-heung who played an important role in early history of Shilla Bud-dhism, a queen ascended the throne unprecedentedly. She was to stand in the 27th order of the Shilla Dynasty and was to be called Queen Seon-du (632-647, 善德女王). Queen Seon-dut united the King's law and Buddhist law, according to Dorichun (도이천), Gods view defending the country, which is a god of heaven who performs defense of law, exhortation to righteousness, and defense of the world. To wit, she constructed the temple, the original Buddhist preaching court, and by the support of the dynasty, qualifications were thoughts were developed than in any other peiiod. Most of all, it nust be noticed that the noble Buddhist's thought and that given to one hundred of monks at once. Thus, many more Buddhist of the popular were appearing simultaneously. And such phenomenon seems to have been caused by Queen Seon-duk's Buddhist view which advocated the popularization of Buddhism. Also, Queen Seon-duk positively encouraged the priests studying abroad under the national Policy. Meanwhile, the priests were formally envoyed from Japan to Shilla, from which we can deduce the fact that Queen Seon-duk's idea about the Buddhist policy has been extended abroad. Furthermore, in taking the reins of the government, Queen Seon-duk always employed a high priest as the consultant of politics and diplomacy, and it seems to have emanated from the Buddhist view seeking to unify the King's law and the Bud-dhist law. Especially, Queen Seon-duk made Ja-jang (慈藏) the chief Buddhist (大國統) and had him take charge over all the rules of the priest. Thereupon, the defense of law became very prosperous during the days of Queen Seon-duk and we can infer the extent to which Buddhism came to bt Popularized by mentionning the fact that 8 or 9 households out of 10 held the Buddhist comnandments in esteem and paid respect to Buddha As we have already noticed, Queen Seon-duk's Buddhist view was not limited simply to the theoretical and institutional reform but it was applied to reality whose product was the nine-story tower of the Temple Hwang-ryeong. By symbolizing the object of faith and establishing authority, this was to reconcile the total power of the people in Shilla with the goal for unification. By seeing us the fact that the defense of a country by defending the law becomes possible, we might say that it was the political, cultural and defensive application of Buddhism to contemporary reality. As well as Queen Seon-duk's Buddhist view, the fact that holding Buddhist ceremonies such as·Baik-kwan Hoy (百高座會), Pal-kwan Hoy(八開會), Yeon-deung Hoy(燃燈會) and lecturing the Sutras(講經) as a means to popularize the Buddhism was to have a nationwide significance compared to any other period. Thus, I have examined that in the process o f developing Shilla Buddhism, Queen Seon-duk's Buddhist view and ceremonies marked a big opfortunity in transforming noble Buddhism to a public, practical and identical one. Also, since after the days of Queen Seon-duk, Buddhism of Shilla became popularized, actualized and practicalized, it can be noticed that the woman's role in this period transformed to one of individual Buddhist activity. Namely, we can find that woman's role has been transformed to the spiritual and materialistc help by which her son or husband can concentrate on spiritual discipline. Such a woman's role made the Shilla Buddhism indegenous and despite the national repression policy from the end of Koryo Dynasty to Yi Dynasty, it have performed as a dynamic in enabling the Buddhism to be steadily preserved as an object of faith up to now. Finally, in this dissertation, we can find the close relation between women of Sjilla, especially after the days of Queen Seon-duk,and the Kwan-eum (觀音), I was to connect the cause of such closeness with the character of Kwan-eum faith(觀音信仰). Thus, in this thesis, I have examined the woman's role in leading Buddhism to an obiect of faith, called religion, especially the role of women in Shilla Dynasty in offering such basis. An shown above, I think that the woman's role which cannot in any aense be overlooked in the history of Shilla Buddhism, moreover in that of Korea, is of great significance
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