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Thomas H. Groome의 Shared Praxis 方法과 韓國敎會 女性敎育

Title
Thomas H. Groome의 Shared Praxis 方法과 韓國敎會 女性敎育
Other Titles
(A) Study on Thomas Groome's 'shared praxis method' and Woman's Education in the Korean Church
Authors
金址善
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
Thomas H. GroomeShared Praxis한국교회여성교육Groome, Thomas H.
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 Thomas H.Groome의 'shared praxis method라는 한 방법론'을 한국교회여성교육의 한 방법론으로서 적용시켜보고자 했다. 제1장에서는 논문의 동기 즉 여성해방은 성취되어야 한다는 대전제 하에서 교회여성교육의 한 현장에서 항상 문제되어온 물음에 대한 해답을 얻기 위해 비롯된 동기를 설명했고, 해방교육이 실현되려면 여성 해방을 요구하는 한국교회여성교육의 장에서 추진되어야한다고 생각되어, 여신도회 자체내에 회원을 상대로한 교육원 구조를 가지고 여성 교육에 큰 비중을 두어온 한국기독교장로회 여신도회의 교육활동과 내용을 법위로 설정하여, '한 현장에 Shared praxis라는 한 방법론'을 적용시킬 것을 밝혔다. 제2장에서는 그의 기독교종교교육의 방법론을 이론적 기초, 기독교 종교교육의 목적과 장, 방법론으로 구분하여 소개했다. 그는 기독교종교교육의 본질과 목적을 지닌 교육활동에 기반으로 택해야 할 인식방법을, 기독교종교교육의 장안에서의 참여자의 이야기들과 비젼을 또한 기독교 공동체의 이야기와 비젼을 발견하게되는 상호관계 적인 성찰적 인식방법이 라고 했다. Shared praxis방법을 통해서 우리는 현재의 삶의 경험에서 나온 인식과, 우리보다 앞서 살았던 그리스도인들이 알려준 기독교공동체의 전통을 결합시키고자 했다. 그렇게함으로 인간해방의 과제를 가진 우리들이 언제, 어디서, 어떻게 교육을 하든지 영적이고, 정신적인 자유, 정치적인 자유를 추구하여 이미 우리들 가운데에서 그 씨앗이 보여지고 있는 하나님의 나라에 대한 미래의 비젼에 의도를 가지고 집중하여, 능동적인 기독교신앙과 자유를 위한 인간의 투쟁에 능력을 주는 방법에 목표를 두고자 했다. 아울러 'Shared praxis method' 를 해석하는 현재적 변증법적 해석학의 과정은 기독교공동체의 이야기와 비젼에 비추어 참여자들의 이야기와 비젼을 비판적으로 성찰하도록유도하는 방법이다 이것은 참여자들의 이야기와 비젼간의 변증법에 의해서 해석된다. 그의 해석은 우리의 현재적 행위 - 성찰과, 과거의 성서적 이야기와, 그리고 우리의 미래에 대한 공통적 비젼, 이 세가지 사이를 왔다갔다하는 모형으로 나타난다. 여기에는 다섯단계의 행위가 있는데 제1단계 운동은 참여자의 현재적인 행위, 제2단계운동은 참여자들의 이야기들과 비젼이다. .제3단계운동은 기독교공동체의 이야기와 비젼, 제4단계운동은 기독교공동체의 이야기와 참여자의 이야기 사이에 일어나는 변증법적 해석학이며, 제5단계운동은 기독교공동체의 비젼과 참여자의 비젼사이에 이뤄지는 변증법적 해석학의 단계이다. 이와같이 Grooms의 이론을 소개함으로써 한국교회여성교육의 한 방법론으로서의 적용가능성을 Freire의 의식화교육과 비교해 보았다. 제3장에서는 본 논문의 주 목적이기도한 한국교회여성교육의 과제와 그 과제를 실천할 방법론으로서의 'Shared praxis'를 실제적으로 '의식구조'와 '제도적인 측면'을 문제로 삼아 교육활동을 시도하고자 했다. 그럼으로써 해방의 긴여정에 행위 -성찰적 방법을 제시하여 '다른 사람들과 더불어 다른 사람들을 하나님의 미래를 향해가는 자유의 행렬' 에 동역자로서 부르시는 하나님의 한 방법을 여성채방을 위한 교육의 과제에도 적용시켜 보았다. 제4장에서는 지금까지의 Groome의 기독교종교교육방법론을 요약하여 종합해서 Shared praxis method가 상황과 컨택스트만을 중요시 하는 것이 아니라 텍스트와 컨텍스트가상호작용하여 보완되는 것을 가능하게하는 교육과정으로서 사용될 수 있음을 기술했다. 그의 의도를 본 논문에서는 극히 부분적으로 시도하기는했으나 여성해방을 위한 교육적인 과제에 미약하나마 적은 힘이 될 것을 기대한다.;This thesis tries to apply the methology of 'shared praxis method' of Thomas H. Groome to the Women's education in the Korean Church. In the first chapter the motive of the thesis is described. Namely, on the major assumption that woman's liberation must be fulfilled , the motive is described that comes from when we try to gain the answer of the problems brought up in the field as the Woman's education in the Church. And as for me, so as that the liberation's education is achieved, it should promote above all in the context of the Woman's education of the Church. There fore, setting up the education activity and content that the Presbyterian Church Woman's Association (PROK) has devoted itself to the Woman's education I clarified how to apply the methology of shared praxis to the above context. In the second chapter I devide the methodology of the theory, the purpose and context of the Chrisian Religious Education and the methodology. After present these Thomas H. Groome observes that the method of a way of knowing based on the educational activity that has the essence and aim of the Christian Religious Education, the Story and the Vision in the Christian commonity, these are the relative and introspective of a way of knowing. I aim to combine, through 'shared praxis', the recognition come from the experience of the life with the Christian Story which The Christians, who has Iived before us, delivered. So, pursuing the spiritual and Political freedom and concentrating to the future to the kingdom, we take purpose to the method which provides The capability to The human struggle for the Christian faith and human freedom. At the sametime, the progress of the present dialectical hermeutics that interpretes 'shared Praxis method' is the method which stimulates us to compare with the Christian Story and the Vision and the partcipant's stories and visions, after to dialectical hermeneutic. His hermeneutics turns out the pattern that comes and goes among the three things. These are our Present action-reflection, past Story and the future Vision of shalom. The subtitle of the book puts in an appealing way. In the mature form in which it appears here, the five movements of shared Christian praxis are as follows: (1) naming present action (2) participant's stories and visions: (3) the Christian community Story and Vision: (4) dialectical hermeutic between the Story and the participant's stories (5) dialectical hermeneutic between the Vision and the participant's visions. Sitimulated by Freire, Groome developed the matter of education for freedom, but he was nagged by the need to introduce the Christian Gospel explicitly into the process and by the need for an approach that would speak specifically to the American scene. 'Shared Christian Praxis' is the proposal that has resulted. Therefore, I, thus, compare the applicabilily of the methodology of the Woman's education in the Korean Church by presenting the theory of the Grooms. Inthe third Chapter I try to give the educational activity a trial, on the ground of the main purpose be the task of the Woman's education in the Korean Church and of 'shared praxis' as the methodology to practice that task. Thus presenting the Action-Reflection method to the long journey of the liberation, I adopt one method of the God, who calls us as the partners in the pilgrims of the freedom going foriward the Kingdom, to the educational task for the Woman's liberation.
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