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(The) Waste land에 나타난 서술 시각의 연구

Title
(The) Waste land에 나타난 서술 시각의 연구
Other Titles
(A) Study on the Narrative Point of view in the Waste Land
Authors
崔瑢美
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Waste land서술시각영어영문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
20세기 초의 문단에 괄목할 만한 혁신을 일으킨 The Waste Land 는 T.S.Eliot의 가장 대표적인 작품으로, 주제 및 기법면에서 많은 비평가들의 논란의 대상이 되어왔다. 특히 이 시가 보여준 기법적인 특징들은 여러 현대작가들의 방법론에 새로운 가능성을 열어준 것으로 평가된다. 그러나 무엇보다도 이 시가 보여주는 형식적인 난해함은 단순히 새로운 기법 그 자체만을 추구한 결과가 아니라는 점을 주목해야 한다. 이는 복잡한 현대사회 속에서 시작(詩作)활동을 하면서 항상 자신이 전달하고자 하는 내용에 가장 적절한 형식을 성실하게 추구했던 Eliot의 투철한 작가의식의 소산이라는 점에 그 의의가 있다. The Waste Land는 일직선상의 시간개념의 파괴를 바탕으로 논리적인 인과관계가 성립될 수 없는 단편적인 에피소드들이 복잡하게 교직되는 구성을 보인다. 또한 그 안에서 서로 다른 시공간적 배경을 지닌 다수의 인물들이 각각 자신들의 시각에 의거하여 경험을 서술해 나감으로써 시의 복잡성은 한층 더 가중된다. 그러나 자세히 살펴보면 시의 모든 사건들은 시인의 persona 역할을 하고 있는 한 무명의 protagonist의 의식 내부로 수렴되고 있다. 작가는 그러한 protagonist의 의식의 흐름을 그의 서술시각 및 표현양식의 유기적인 변화를 통해 자연스럽고도 효과적으로 보여준다. 대체로 황무지의 외적인 사회양상이 단편적인 극적독백들을 통해 제시되는 시의 전반부에서는 protagonist가 객관적인 관찰자의 시각을 유지하며 자신의 외부를 비판적으로 응시한다. 그러나 사실상 그가 비판하는 황폐한 외부상황은 곧 그 자신의 내면적인 심리상태를 객관화하여 보여준다는 점에 깊은 irony가 내포되어 있다. 결국 protagonist는 다른 인물들의 목소리를 빌어 간접적으로 자기 자신의 이야기를 하게되며, 시 는 Eliot이 "The Three Voices of Poetry"에서 극적독백의 표현매체로 규정한 제2의 voice로 전개된다. 그러나 점차 protagonist가 타인에 대한 공감을 지니고, 황무지의 고통을 자신의 고통으로 받아들일 수 있게 됨에 따라 Tiresias가 대변하는 객관적이지만 제한된 서술시각을 벗어나게 된다. 동시에 외부에 대한 비판적 관찰 대신에 내적성찰의 태도로 향하는 주관적인 시각을 보이게 된다. 이에 따라 protagonist의 표현매체 또한 Eliot이 "자신의 사상과 감정을 직접 표현"하는 의미에서의 서정시의 목소리로 규정한 바 있는 제1의 voice가 두드러지게 된다. 그 뿐 아니라, protagonist의 의식의 변화에 따라 자유롭게 연상되는 다양한 인물들도 실상은 그의 서술시각의 변화와 유기적인 관계를 맺고 있다. 이러한 인물들은 시의 주제전개에 기본적인 가치패턴을 제공해 주는 성배전설과 관련되는 신화적, 문학적인 함축성을 지닌 인물들로서 시의 의미층을 더욱 두텁게 해주는 역할도 하게 된다. 이처럼 The Waste Land에서는 protagonist의 서술시각 및 그에 수반되어 변화하는 표현양식이 신화적인 상징체계에 의해 도입된 여러 인물들과 상호보완적인 관계를 맺으면서 시를 전개시켜 나간다. 이러한 시의 형식적인 특성들은 protagonist의 의식의 흐름에 적절한 틀을 제공함으로써 주제를 부각시키는데 종합적인 기여를 하고있다. 결론적으로, 시에 포함된 신화적, 문학적인 인유가 환기시켜 주는 폭넓은 감수성은 시의 서술시각을 중심한 이상의 형식적 측면들의 조절을 통해 Eliot이 평소 지향하던 "새로운 전체"로 통합되었다고 평가할 수 있다.;The Waste Land, T. S. Eliot's representative poem, brought a great reformation in the literary world at the beginning of the twentieth century. Especially, the technical characteristics of this poem have a great reputation in that they suggested new possibilities to the methodology of the other contemporary writers. But the complexities of the poetic techniques in this poem were not simply caused as an elaboration. It has a significance in the respect that it is a result of Eliot's serious consciousness as a contemporary writer who always sought the proper forms for the contents of his poetry. On the basis of the disruption of linear time progression, The Waste Land consists of fragmentary episodes which are not connected by logical continuity. Furthermore, the texture of the poem is more complicated by a multiplicity of speakers who narrate their own experiences according to their different point of views. But, in fact, all the actions of the poem take place in the consciousness of a nameless protagonist who is the ultimate persona of the poet. Eliot shows the movement of his inner consciousness naturally and effectively through the manipulation of the narrative point of view and the resultant changes of the poetic voices. In the first half of the poem largely consisted of fragmentary dramatic monologues which view the outer social aspects of the waste land, the protagonist criticizes his surrounding circumstances from the point of view as an objective observer. But there is a profound irony in the fact that the dead world which he observes objectifies his own dead mind. That is to say, the protagonist speaks indirectly through other character's voices, and the poem is narrated by the second voices which Eliot defines as the voices of dramatic monologues in "The Three Voices of Poetry". As he begins to have compassion for others and accept the suffering of the waste land as his own, the protagonist overcomes Tiresias' point of view which is objective and correct, but limited And he shows the subjective point of view which is directed to his inner meditations instead of critical observations of the waste land. Now, the first voices increase which Eliot defines as the voice of lyric poetry in the sense of "directly expressing his own thoughts and sentiments". Various characters reminded by the protagonist also changes in an organic relation with his narrative point of view. These are archetypal characters who have mythical or literary associations in connection with the Grail Legend which offers the pattern of the values in the poem. In this way, in The Waste Land, protagonist's narrative point of view and the poetic voices have interdependent relations with the archetypal characters. Therefore, the formal elements in the poem contribute together to the revelation of the subject. In conclusion, the comprehensive poetic sensibility associated by the abundant mythical and literary allusions in The Waste Land can be said to have been unified into a new whole by the excellent manipulation of the formal elements centering arround the narrative point of view.
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