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韓國 紋樣을 應用한 包裝紙 開發에 關한 硏究

Title
韓國 紋樣을 應用한 包裝紙 開發에 關한 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE DEVELOPMENT OF WRAPPING PAPERS APPLYING KOREAN PATTERNS : With emphasis on designs of wrapping papers for gifts
Authors
姜允珠
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
한국문양포장지디자인
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
人類文化의 急速한 發展과 함께 人間의 藝術的 創造意識이 擴大되어 人間의 美的 水準이 높아짐에 따라 디자인적 觀念이 細分化, 專門化되어 가고 그에 따라 實生活化 되어 가는 傾向이 짙어져 간다. 또한 오늘날의 소비자는 기호에 알맞는 것만을 選擇하여 구입하는 購買者市場(Buyer's Market) 時代에 살고 있다. 物理的 價値의 좋은 商品 追求가 美的 價値의 디자인 追求로 되어감에 따라 새시대는 보다 좋은 .包裝 디자인을 要求게 되고, 包裝은 어느 때보다도 더더욱 중요한 役割을 하게 된다. 우리나라는 1986년 아시안게임, 1988년 올림픽 경기와 같은 두차례의 커다란 國際行事를 앞두고 있으며, 政府에서는 觀光收入을 올리려는 계획아래 外國觀光客 留置에 힘쓰고 있다. 外國人의 出入이 頻繁해 짐에 따라 都市, 環境, 商品등 여러 면에서 韓國的 디자인 作業이 이루어져야 하겠으나, 民藝品開發과 그에 따른 包裝 디자인 作業의 重要性은 더욱 크다 하겠다. 本 硏究에서는 包裝의 領域中에서 製作, 組立, 外裝을 除外한 包裝紙에만 국한해서 우리의 이미지가 담기고, 韓國의 美가 담긴 韓國紋樣을 素材로 包裝紙를 開發해 生活에 活用하고 또한 外國人들에게 한국 이미지를 느끼게 함은 勿論 觀光商品의 販賣促進에도 기여하는 데에 硏究의 目的이 있다. 따라서 "韓國紋樣을 應用한 包裝紙 開發에 關한 硏究"라는 主題를 설정하고 이러한 主題를 解析하기 위해 첫째, 論者가 디자인에 應用한 韓國紋樣과 韓國의 色彩에서 오는 韓國의 美에 대해 考察하고 둘째, 包裝紙에 나타난 紋樣의 種類와 色相, 디자인상의 要件, 韓國紋樣의 應用狀況 및 分析에 대해 文獻과 直接 수집한 資料를 통해 分析, 硏究하였다. 包裝紙에 나타난 韓國紋樣의 應用狀況은 모두 356種類中에서 23種類로 6.5%의 작은 分布를 나타내고 있으며 紋樣 디자인의 대부분은 外國의 디자인과 흡사하여 우리만의 디자인 感覺을 느낄 수 있는 것이 거의 없었다. 國內의 包裝紙 現況이 이러한 만큼 論者의 이번 韓國的 作品을 하는 根本的 立場은 過去에 執着하는 韓國的 觀念보다도 現在와 未來를 동시에 생각하는 韓國的 觀念으로, 感覺으로서의 色彩를 오늘날 우리 生活 感覺에 創造的으로 사용하고 복합적인 우리의 意識 흐름의 줄기를 간결하게 핵심적으로 把握하자는 데에 있다. 이러한 制作 意圖로 실제 作品을 하는 데에 있어서 고구려 수막새 半圓 瓦當, 백제 平瓦, 신라 수막새 瓦當 蓮花紋·人面紋·鬼面紋·佛敎意@· 12支神像紋·馬具紋, 고려 수막새 瓦當 鬼面紋·梵種下帶紋, 조선 수막새 瓦當 紋樣 等의 韓國紋樣 12種으로 20點의 作品을 제작했으며 拓本된 狀態를 필름(Film)을 떠서 실크 스크린(Silk Screen) 기법을 이용하였다. 國內의 包裝紙 現況을 分析해 보고, 실제作品製作을 通하여 얻은 包裝紙 디자인의 나아가야 할 方向은 다음과 같다. ①包裝紙의 紋樣과 色彩는 밝고 명랑해야 한다. ②時代的, 文化的 특징을 반영해야 한다. ③판매 (Marketing) 측면과 審美的인 측면이 잘 조화되어 디자인되야 한다. ④反復紋樣을 이용한다. 外國人을 목표(Target Group)로 한 韓國的 包裝紙 디자인은 일부 영세기업에만 의존할 것이 아니라 國家的 次元에서 다루어져야 할 것이다. 디자인 包裝 쎈터와 같은 특정 기관에만 일임하는 것도 바람직 하지는 않으며 학력, 연령, 지역을 초월한 우수한 專門家에게 다수의뢰, 그 중에서 선별하는 것도 한 方法이라 생각된다.;Alongside expeditious development of human civilization, mankinds ultimate goal of 'creative awareness' artistically have ever been expanding thus noticeably upgrading human beings conception on 'beauty'. The notion of 'DESIGN' has been subdivided and continues to be specialized; thereby tendency has also been accommodation of this trend in actual realities. Modern consumer is living in an age of "Buyer's Market" where one has the right to select the goods services of his preference. Since, the pursuit of value has altered from physical worth to artistic worth, this era demands superior packing design; therefore, packing has become much more important. Korea is enfacing two vital international events, that of 1986 Asian Games & 1988 Seoul Olympiad as well as government's plan of accommodating foreigners to raise tourist revenues. Since, Korea has to refurnish herself in cities, environment, and merchandise in Korean design to induce tourists, main emphasis should be laid on Korean artistic craft development in conjunction with packing design improvement. This study restricts its realm to packing design excluding such domains as production, reassembling, and interior packing, but just wrapping paper. The aim of this study is to develop wrapping papers with Korean patterns so we may use domestically as well as to foreign travellers. This will enhance understanding of Korean image and style to those who are involved in purchasing merchandise. Therefore, the theme selected is "A STUDY ON THE DEVELOPMENT OF WRAPPING PAPERS APPLYING KOREAN PATTERNS". In analyzing this topic, author researched style of Korea connotated in Korean patterns and color which were applied in this study. Secondly, author researched through literature the following: types and colors of patterns appearing in current wrapping papers, requirements of design, analysis on application of Korean patterns. Out of 356 types surveyed only 23 contained Korean pattern showing a mere 6.5% and the majority were an imitation of foreign patterns; thus, lack of Korean originality prevails in Korean wrapping paper market. The standpoint of pieces were not to persist in previous notions but to abridge the present and future by applying modern color on historical relics which bears our true consciousness. 20 pieces were done with 12 kinds of patterns through rubbed copy, film, and silk screen technique. After analyzing domestic wrapping paper and completing 20 pieces, the direction of future wrapping papers are concluded as follows. 1. Patterns of wrapping papers should use bright and clear colors. 2. Characteristics of culture and times should be reflected. 3. Design should emphasize esthetical perspective as well as marketing perspective. 4. Repeatitious patterns should be used. Wrapping papers using Korean patterns aiming at foreigner's market should be encouraged at government level rather than small firms currently dominating the market. Special institutions like Korea Design Packaging C. should not monopolize the design but entry barrier should be open to specialist with superior talents in universities, & institutions with no restraint in age and area.
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