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한국의 노동문제와 교회

Title
한국의 노동문제와 교회
Other Titles
KOREAN LABOUR PROBLEMS AND THE CHURCH
Authors
車玉崇
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
한국노동문제교회기독교
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
노동문제란 근대자본주의 경제체제하에 있어서 역사적으로 특정한 노동자와 고용주와의 인간관계와 생산시설과의 관계에서 발생하는 제 사회적 모순을 가리키며, 그의 본질은 노동력을 싸게 사려는 사용자와 제값을 받으려는 노동자 사이에서 일어나는 문제이다. 만일 노동력을 너무 싸게 사고 팔게 되면 경제발전의 성과가 기업인에게 집중되고, 그것은 다시 일부 특권층에 몰려 소득분배의 불공평, 부의 편재, 빈익빈 부익부의 현상이 일어나게 된다. 근대 노동문제는 선후진의 경우를 막론하고 산업화 과정, 즉 자본축적 공업화에 따라 시발되었던 것과 같이 우리의 경우에 있어서도 1920년대와 30년대에 이식(移植)된 일본의 군수산업 기지화에 따라 이미 노동문제가 일어나고 있었다. 1960년대의 한국경제는 경제개발계획을 통하여 공업화 과정에 들어갔고 이 시기에 공업화에 따르는 서구문물과 기술의 적극적 도입과 관련해서 한국사회의 의식구조나 생활에 많은 변화가 일어났다. 그리고 생산지향적인 공업화과정에서 노동자들은 소외되었고 분화되었으며, 노동력과잉, 저생산성, 저생활비, 노동세력의 미약, 저임금 정책을 반영하여 임금수준은 매우 낮은 상태에 있다. 더우기 노동시간은 길고 노동환경은 건강을 해치는등 악조건에 놓여 있다. 이러한 불리한 노동조건은 불황과 인플레로 말미암아 더욱 압박을 받고 있다. 물가상승에 의한 실질임금의 하락, 체불임금 등은 실업의 위협과 더불어 노동자의 정신적 물질적 생활을 불안케 하고 있어, 노동문제는 해결되지 않으면 안될 중대한 사회문제로 심화되고 있다. 더우기 우리나라에서는 아직도 전근대적인 의식이 뿌리깊이 남아 있어서 건전한 산업사회의 발전에 상당한 저해요인이 되고 있다. 무엇보다도 중요한 것은 이러한 노동문제를 해결하는데 중요한 역할을 담당해야 할 노동조합이 자체내의 지도세력 형성의 미비와 현실에 대응한 정치, 경제, 사회, 문화적 상태에 합당한 지도이념이 형성되지 못하고 있으며 노조 상층부의 안일 무사주의적, 현실안주적 태도는 노동자 대중의 사회적 소외를 노동조합 내부에서도 재현시키고 있어 노동자를 더욱 고립무원의 상태로 몰아 넣고 있다. 이러한 현실속에서 소외되어 있는 광범한 근로대중이 스스로의 각성화에 의해 자기의 권익을 찾고 인간다운 삶의 최소한이라도 확보할 수 있는 능력을 보유케하는 데에 오늘날 한국교회가 산업사회에 존립할 수 있는 중요한 의의가 될 수 있으며, '하나님의 선교'에 동참하는 길이 될 것이다. '하나님의 선교'의 내용인 '샬롬'은 풍부함(경제적인 번영)과 훌륭한 건강(육체적, 정신적 건강)과 이웃사랑(사회적인 조화)를 의미한다. 이러한 샬롬을 의미하는 구원사업은 인간에 대한 인간의 착취에 항거하여 경제적 정의를 세우기 위한 투쟁과 동족에 대한 경제적 압제에 항거하여 인간의 존엄성을 세우기 위한 투쟁과, 인간과 인간사이의 소외를 극복하기 위한 결속시키는 운동안에서 이루어진다. 이러한 '샬롬'을 산업사회안에 가져오기 위해 하나님은 지금도 계속해서 활동하고 계시며, 또한 하나님은 힘없는 사람들을 버려두지 않으시고, 힘있는 사람들의 압제의 손으로부터 그들을 건져내 주시기위해 활동하고 계신다. 이러한 하나님의 역사에 참여케 하기 위해서 하나님은 교회를 설립하셨다. 그러나 오늘날 한국교회는 사회속으로 뛰어 들거나 사회를 위해서 기여하려고 하기보다는 사회를 외면하고 오직 교회세력을 확장하는 것으로 교회의 임무를 삼고 있는 실정이며, 산업사회에서 가장 약자인 노동자들의 아픔에는 무감각하다. 이러한 한국교회에 새로운 풍토가 조성되어야 하며 노동문제의 개선과 사회적 약자인 노동자의 각성화, 조직화, 단결화를 통한 자기권익의 옹호와 사회적, 경제격 지위 향상을 위해 노동자 스스로 쟁취할 수 있도록 교회는 전교회적 운동으로 전개해 나가야 한다.;Labour problems mean the various social inconsistencies which occur in the relations between workers and their employers and which have appeared historically and specifically under the economic system of modern Capitalism. The substantial element is the conflict between workers who try to receive proper wages and employers who try to buy cheap labour. If labour is bought and sold at unreasonably low prices, the result of economic development is a surge of profits to the enterpreneurs and therefore is concentrated in the privileged classes which in turn causes unfair income distribution, unequal division of wealth-the rich-get-richer and the poor-get-poorer. Labour problems in modern terms appeared in the course of industrialization, that is in the accumulation of capital, both in developed and in underdeveloped countries. In Korea, the problems were appearing in the 1920s and the 1930s when the Japanese began to use this country as base for their war industry. Korean economy underwent the process of industrialization through the economic development plans of the 1960s which brought many changes in the consciousness and the quality of life in Korean society because of the positive introduction of technology. And, in the course of production-directed industrialization, the labourers have been alienated and discriminated against. This reflects the excessive size of the labour force, the feeble power of labour and a low wage policy. Therefore, the wages of labourers remain at a very low level. To make things worse, working hours are long and working conditions are bad enough to be injurious to the health of workers. The situation is made more serious because of depression and inflation. Real wages have fallen because of the increases in prices; overdue wages and the threat of unemployment make the mental and physical lives of the workers so unstable that the problems of labour become a serious social problem which would be well solved. Furthermore, pre-modern consciousness remains so deeply rooted in Korean society that it hinders the sound development of an industrial society. What is most important is that the labour unions which are expected to assume a decisive role in the solving of these problems have been unable to set up an effective leadership and a guiding ideology, appropriate to present political, economic and social situation, has not been established. The alienation of workers from society reappears within unions and, through the peace-at-any-price and the down-to-earth attitudes of leaders, the workers are forced further into isolation. The raison d'etre of Korean churches should be found in their efforts to help the working people, who are alienated from reality, to acquire the ability to discover their rights and interests and to secure for themselves lives which are worthy of men, In industrial society, the churches will share Missio Dei in this way. Shalom, the content of Missio Dei, means abundance(economic prosperity), sound health(mental and physical) and friendly affection(social harmony). Shalom, the work of salvation, is to be undertaken through the struggle against exploitation in order to realize economic justice, the battle against political oppression to secure human dignity and through the movement to overcome alienation between men and to bring them into one body. God is continuously active in bringing Shalom to reality in industrial society. He does not abandon the helpless people but rescues them from the power of oppression. God established the churches to actualize his work. But, in reality, churches in Korea are reluctant to contribute to society or to engage in social affairs. Rather, they take it as their mission to expand the power of the church and are almost insensible to the suffering of the powerless workers. A new atmosphere should be brought into the present Korean churches so that they may develop, on an inter-church level, a movement to help the workers achieve a better social and economic status to protect their rights through conscientization and consolidation.
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