View : 842 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김해영-
dc.creator김해영-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:21Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:21Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000029381-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/182125-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029381-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine the type of thread and yarn, the knitting material and design of knitwear using handcraft decoration techniques, This paper will also go on to develop and merchandize high value knitwears generated by design development through the actual making process of handcraft ornament technique applied women's knitwears. The method of this research was implemented by referring to fashion related articles, documents, magazines and the internet and by sampling various actual knit products with knit stitch and handcraft ornament techniques in the market with photographs. The study also illustrates the present position of domestic knit industry led primarily by middle size knit promoting corporations. On the base of diverse study method, I have designed women's knitwears utilizing beads, embroidery and sequin. Knit is the connecting of loops. Knit, therefore, consists traits such as fine stretch, softness, warmth, wrinkle resistance and comfort. Knit, however, is relatively weak to friction and develops run, curl up and snagging. Due to the unique characteristics of the knit it is not only used in knitwears but also widely utilized in knit interior and for knit industrial materials. The thread varies from natural fiber to chemical fiber and is doubled with thread of different nature, There are two ways in indicating the fitness of yarn. One Is the count of length system and the other, count of constant length system. Gauge, which determines the fabric count of knitting, refers to the knitted needle count of knitting machine per fixed unit length. And the standard differs depending on the knitting machine. Knit is largely divided into weft knit stitch and warp knit stitch which are respectively woven by weft knitting machine and warp knitting machine. For clothing, circular knit and flat knit are frequently used while plain stitch, rib stitch and purl stitch are perceived as the baslc stitches. Denblgh stitch, cord stitch, atlas stitch, which belong to tricot stitch, are the basic of warp knit stitch. There are also numerous fancy fabrics adapting the previously mentioned stitches and these are made into solid pattern and yarn dyed pattern. There are embroidery, beads, sequin, stone, printing, applique´ and fringe added to the handcraft ornament techniques in knitwears design. By applying these techniques thus creative expression, which cannot be expressed in other fashion items, is feasible. For the preservation of the Korean knit industry amidst the constantly changing and diverse environment, the role of knit promoting corporations is critical. The knit promoting corporations, however, is in pending need of government support to solve problems such as weak financial structure, lack of R&D and insufficient professionalism. On the foundation of this study, the women's knitwears were creatively designed and made for fall and winter 2000-2001 The design concept is New elegance targeted for women in their 40's. Fine gauge jersey using wool with black and acrylic filament was used as the main material. Along with the actual piece of work, an Image map, illustration and an order sheet is also included in the study. The design items are two sets of a round and high neckline dresses with flowers, paisley pattern expressed with embroidery, beads, sequin and hotfix.;논문의 목적은 니팅의 소재가 되는 실과 니트의 조직, 그리고 수공예적 기법을 이용한 니트 웨어 디자인에 대해 살펴보고, 수공예적 기법의 디테일을 응용한 여성 니트 웨어를 니트 프로모션업체의 도움을 받아 직접 실물제작을 해봄으로써 디자인 개발에 의한 고부가가치 니트웨어를 개발, 상품화하는데 있다. 연구방법은 패션관련문헌과 국내외 패션정보지, 인터넷 자료 등을 참조하여 니트웨어 제작에 원료가 되는 원사의 종류와 특성 및 편직기에 대해 살펴보고, 실제 판매되고 있는 니트 상품들을 중심으로 샘플링하여 니트의 조직과 수공예적 장식기법을 응용한 여러 가지 상품들의 디자인 사례를 사진과 함께 제시하였다. 또한 우리나라 니트산업체의 대부분을 차지하고 있는 니트 프로모션업체를 중심으로 국내 니트산업의 현황을 살펴보았다. 이러한 여러 가지 연구를 바탕으로 비즈와 자수, 스팽글을 이용하여 여성 니트 웨어를 제작하였다. 니트는 실 또는 끈 상태의 소재에 의하여 루프(loop)를 만들어 구성하는 모든 편성물을 말하는데, 루프의 연결이라는 성질 때문에 니트는 신축성, 유연성, 보온성, 방추성, 안락성 등이 좋은 장점을 가지고 있다. 이러한 니트의 독특한 특성들 때문에 니트 웨어 뿐만 아니라, 니트 인테리어, 니트 산업자재 등으로도 폭넓게 사용되고 있다 그러나 마찰에 약하며, 런(run), 컬업(curl up), 올풀림(snagging) 등의 현상을 일으키기도 한다. 니팅의 소재가 되는 실은 직물용 실보다는 꼬임이 느슨하고 비교적 신도가 있는 것을 사용하는데, 천연섬유에서 화학섬유에 이르기까지 다양하며 다른 성질의 실들을 합사, 합연하여 사용하기도 한다. 실의 굵기를 나타내는 방법으로는 실의 표준무게에 대한 길이를 측정하는 항장식과 실의 표준길이에 대한 무게로 측정하는 항중식이 있다. 또한 니트의 밀도를 결정짓는 게이지는 일정 단위 길이당 편기의 바늘 수를 말하며 그 기준은 편기마다 조금씩 다르다. 니트의 조직은 크게 환편기나 횡편기 등의 위편성기로 얻어지는 위편조직과 경편성기로 얻어지는 경편조직으로 나뉘는데, 의류용으로는 티셔츠에 주로 사용되는 '다이마루'라 불리는 환편니트와 보통 니트라 부르는 횡편니트가 가장 많이 쓰여지고 있다. 위편조직은 평편조직, 고무편조직, 펄편조직을 기본조직으로 하고, 경편조직은 편기의 종류에 따라 트리코트(tricot) 조직, 라셀(rachel) 조직, 밀라니즈(milanese) 조직으로 나뉘며, 그 중 트리코트 조직에 속하는 덴비(denbigh), 코드(cord), 아틀라스(atlas) 조직을 삼원조직으로 한다. 또 이러한 조직들을 응용한 여러 가지 복합적인 변화조직도 있으며, 무늬를 만들기도 하는데, 바탕실 짜기 방법에 의한 무지무늬와 2색 이상의 색실을 사용해 무의를 표현하는 선염(先染)무늬가 있다. 니트 웨어 디자인에 있어서 사용되는 수공예적 장식기법에는 니트 위에 자수(embroidery), 비즈(beads), 세퀸(sequin), 스톤(stone), 프린팅(printing), 아플리케(applique), 장식술(fringe) 등을 이용한 다양한 방법들이 있으며 이러한 방법들을 응용하여 디자인함으로써 단순히 실용적인 아이템으로써의 니트에서 탈피하여 다른 패션 아이템에서는 표현할 수 없는 독창적인 표현까지 가능하다. 한편, 우리나라 니트산업은 IMF사태의 해결기미가 보이기 시작한 99년도부터 환편업종, 횡편업종, 경편업종 모두 소폭의 증가를 보이고 있다. 그러나 WTO 체제하의 무한경쟁 속에서 수입의류의 폭증, 선진국의 견제 및 후발개도국의 추격 그리고 2005년부터 완전 자유화되는 섬유쿼터제 등의 국내외 여러가지 환경변화 속에서 살아남기 위해서는 상품 기획력을 고루 갖춘 소규모의 전문업체 즉, 니트 프로모션업체의 역할이 상당히 중요하다. 하지만 기업규모의 영세성, 재무구조의 취약, 디자인 및 소재개발에 대한 투자미비, 전문성 부 이상의 면을 토대로 00-01년 F/W 여성 니트 웨어를 제작하였다. 본 디자인의 컨셉은 우아하지만 약간은 사치스러운 뉴엘레강스의 표현이며 타깃은 40대중반부터 후반까지의 여성으로 하였다. 소재는 검정색의 울과 아크릴 필라멘트사를 이용한 세번수(細番手)저지를 사용하였으며, 이미지벼르 일러스트레이션, 작업지시서를 작성하고, 실제로 작품제작을 하였다. 디자인 아이템은 아룬드 네크라인과 하이 네크라인의 원피스이며, 그 위에 자수, 비즈, 핫핏스(hotfix) 등을 사용하여 꽃과 페이즐리(paisley) 문양을 수공예적 기법으로 표현하였다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅹⅰ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구 목적 및 의의 = 1 B. 연구 내용 및 방법 = 4 Ⅱ. 니트와 니트 웨어 = 6 A. 니트 웨어의 정의 = 6 B. 니트의 소재 = 11 C. 실과 게이지 = 15 D. 니트의 기종 (機種) = 30 Ⅲ. 니트웨어에 있어서의 조직과 디테일 = 36 A. 니트조직의 종류와 특성 = 36 B. 니트의 무늬표현 = 56 C. 수공예적 기법의 니트웨어 디자인 = 69 Ⅳ. 국내 니트산업의 현황 = 87 A. 국내니트산업의 현황 = 87 B. 니트프로모션업체의 기능 = 91 C. 국내 니트프로모션업체의 문제점 = 92 Ⅴ. 여성니트웨어 디자인 창작 = 98 A. 디자인기획 = 98 B. 작품제작 = 101 Ⅵ. 결론 및 제언 = 110 참고문헌 = 113 Abstract = 117-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5584757 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject여성 니트 웨어-
dc.subject디자인-
dc.subject조직-
dc.subject수공예적 장식 기법-
dc.title여성 니트 웨어 디자인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle조직과 수공예적 장식 기법을 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on the Design of Women's Knitwears : focusing on the handcreaft ornament techniques-
dc.format.pagexiii, 119 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류직물학과-
dc.date.awarded2001. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE